ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Тенденцията петролът да достигане най-ниската си цена за последните години на външните пазари дава своето отражение и у нас. Бензинът и дизелът бележат спад със средно 20 стотинки от лятото насам. Експертите очакват ниските цени да се запазят или понижат още за поне още 2 години, съобщава БНТ.
Само за месец цената на дизела е паднала с 13 стотинки, а на бензина - с 15 стотинки. И двата най-масови продукта вече се търгуват за средно около 2,40 за литър. Това обаче не е нито прецедент, нито рекорд, казват експерти.
„След войната на САЩ в Кувейт и изгонването на Ирак от Кувейт цената се срина почти на половина, така че има много случаи, петролът е една борсова стока с изключително подвижна цена", заявява Андрей Делчев - изпълнителен директор на Българската петролна и газова асоциация.
Всичко започва през август. От тогава цената за барел петрол е с 30 долара по-ниска. Причините са много. Основните са две. Първо, производството надвишава потреблението. От организацията на страните износителки на петрол предлагат повече, за да не загубят пазарните си дялове особено в Щатите, поясняват анализатори. Втората причина е все по-набиращият скорост шистов газ в Америка, която респективно съкращава вноса си на петрол.
Експертите са раздвоени в прогнозите си. Според едни предстои застой на пазара. Други наблюдатели допускат още едно, но по-леко понижаване на цената.
„Очаквам, че тази тенденция ще затихне, едва ли ще има по-нататъшно рязко спадане, респективно цените на горивата ще се стабилизират долу-горе около нивата, на които са, дори и при нива от 70 долара на барел се връзва сметката на американските шистови производители да продължат да произвеждат петрол, така че от тази гледна точка краткосрочното настроение на пазара е за продължаване на понижаването", казва Андрей Делчев.
По-ниските цени на горивата ще раздвижат потреблението. Икономисти дори са на мнение, че те ще доведат до леко повишаване на брутния вътрешен продукт. Неблагоприятен ефект може да окажат върху фиска заради по-ниските приходи от акциз.