ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Над 86% от хората твърдят, че не биха си продали гласа.
Това сочат данните от национално представително проучване на „Галъп“ за обществените нагласи към местния вот и националното допитване, направено по поръчка на Нова ТВ и БНТ.
„Не можем да очакваме кой знае каква искреност в отговорите на този въпрос“, коментира за Нова Първан Симеонов, директор на „Галъп интернешънъл“.
Прави впечатление, че 11% от хората казват, че биха взели пари, но биха гласували както те решат или не биха гласували.
„Тези дялове изглеждат дори по-високи при най-младите. Именно те показват и най-сериозна търпимост към такива практики и тук си задаваме въпроса: „В какви политически ценности се социализират поколенията, които идват“, коментира още Симеонов.
„Основната мотивация, която се забелязва на тези избори, е финансовата. И това е тенденция, която наблюдаваме от няколко години насам. Тренд, който се притяснявам, че няма да се обърне, ако не стане нещо категорично драматично като решение и промяна на системана на гласуване. Представям си, че наистина задължителното гласуване може да бъде решение. И според мен настоящият референдум обедня от това, че отпадна този въпрос“, обясни за Новините на Нова ТВ политическият психолог Антоанета Христова.
Според нея все повече „политиците и системата ще си доказват, че демокрация без активност на гражданите почти не може да съществува“.
По думите ѝ има разлика в гласуването на хората в малките, средни и големи населени места. „В малките и средно големи градове хората се познават и гласуват за личността, докато в България сега има няклоко големи градове, които са индикативни – това са Варна, Пловдив, Хасково, Видин, Пазарджик. Там ще се случи сблъсък на интереси и и война на ресурси“, заключи Христова.