ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Идеята на този бюджет е да намали разликата между приходната и разходната част, отворила се след неблагополучията през 2014 г. Идеята е да се намали бюджетният дефицит, Това заяви министърът на финансите Владислав Горанов след участието си в НСТС, предаде БГНЕС.
Бюджетният дефицит трябва да бъде финансиран през увеличаване на държавния дълг. Затова като се приближат приходите и разходите ще намалеят упреците, че държавният дълг расте непропорционално. При липса на съществени активи, които могат да бъдат раздържавени, занапред трябва да се намалява дефицитът на консолидираната фискална програма, посочи той. Сред приоритетите през следващата година ще бъде и продължаващото успешно управление на европейските фондове и стартирането на новия програмен период. Друг приоритет е средното образование, той също ще получи финансиране, уточни Горанов. "Този бюджет успява да изпълни основните си социални функции. Има увеличение на разходите за персонал в средното образование и социалните системи - Агенцията за социално подпомагане, Агенцията по заетостта и Главната инспекция по труда - с по 5% ще бъдат увеличени заплатите в приходните администрации“, каза той. В петък ще се обсъдят законопроектите, които регламентират бюджета за следващата година и в късния следобед ще бъде входиран в Народното събрание. "Винаги съм застъпвал тезата, че бюджетът не прави реформи, той е инструмент за натиск за подобни реформи", заяви Горанов и посочи, че със социалните партньори са дебатирали, че целта е в реформите и това ще бъде реализирано с по-бързи темпове през следващата година.
Екипите на тези министерства, които не успяха да постигнат заложените цели през тази година и бюджетната рамка го предполага през 2016 г., ще продължат с усилията. Относно реформите в тези сектори Горанов се пошегува: "Независимо, че е вярно, че ако се мести гробище, не можеш да разчиташ на помощ отвътре, все пак тази инициатива за промяна в отделните сектори, би трябвало да среща подкрепа от самите ресорни министри. В противен случай ще се върнем към образа на предишни финансови министри, които силово и арогантно, поради липса на партньорство с другите министри, са налагали определени тези и са се опитвали да променят отвън системите", заяви той, като допълни, че е оптимист, че следващата година ще бъде по-добра за реформите. Горанов посочи също, че има амбицията, ако успее да реализира приходите, които планира от концесии, да се инвестират в системата на транспорта - за задълженията на БДЖ и НКЖИ и в транспортна инфраструктура. Ще положат усилия и за стартиране ускорено изграждане на отсечката от АМ "Хемус" до разклона на Ловеч и Плевен - това е първата голяма отсечка, която се планира. След санирането това е втората голяма тема, която искат да поставят и да решат до края на мандата си, ако той е с нормална продължителност и усилията ще бъдат в тази посока, заяви той. 2012 г., когато беше изготвен последният бюджет на първото правителство на Борисов, консолидирахме фискалната рамка до дефицит от под половин процент, с лека ръка тези усилия в посока оптимизация и консолидация бяха пропилени за по-малко от две години, заяви Горанов като допълни, че в началото на мандата на това правителство се е наложило аварийно да спасяват държавата от две кризи - фискална и финансова.
Заради изплащането на гарантираните влогове на пострадалите от КТБ. При направени след това разчети е станало ясно, че дефицитът пред следващите три години може да бъде намален до 2.5% от БВП.
Горанов посочи също, че предлага ускорено намаляване на дефицита и през следващата година вместо планираните през пролетта 2,5% от БВП, предлага дефицита да бъде 2%, ако темпото на повишаване на събираемостта през следващата година се запази, може да се слезе и под 2%. Заради естественото увеличение на разходи като тези за пенсии, не се дава възможност за още по-ускорено намаление на дефицита, стана ясно от думите му. Така, според него може да се стигне до 1% през 2018 г. Относно концесията на Летище София, Горанов заяви, че се очаква да има първоначален приход, и през годините ще има вноска, която обаче все още не е известна. Първоначалната сума, която ще постъпи през 2016 г. ще е около 600 млн. лв., които могат да бъдат похарчени за решаване на проблемите в БДЖ и НКЖИ. Конкурсът за летището ще стане през пролетта.