ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Десетки семейства, които се занимават с производството на тикви и зеленчуци, които продават пред домовете си по международния път Е-80, ще остават без поминък скоро, когато пуснат цялата магистрала "Марица". Производителите от хасковското село Клокотница и димитровградските села Горски извор и Върбица, които от 25 години реализират голяма част от продукцията си на сергии по пътя Хасково - Пловдив, ще загубят работата си, предаде Марица.бг.
Същото е и в първомайските села около Поповица. Същата съдба очакват и собствениците на магазинчета за кашкавал и промишлени стоки, които разчитат на пътуващите. След завършването на последния участък от автомагистрала "Марица" (между Димитровград и Чирпан), който е планиран да се пусне в експлоатация до края на октомври тази година, движението по пътя Хасково - Пловдив ще намалее чувствително.
Жителите на крайпътните села се канят да не засаждат нивите си и да не зареждат магазините догодина, тъй като няма кой да купува стоката им.
"Сега от нас купуват предимно турски гастарбайтери и софиянци, които предпочитат да си вземат истинско домашно производство домати и тикви", каза 80-годишната баба Мария Пенева от Върбица. "Синът ми е на 52 години и е безработен от няколко години, препитава се с производството на тикви, аз му помагам с каквото мога, но само с моята пенсия няма да можем да се издържаме и двамата", добави жената.
Много семейства от селата, през които минава международното шосе, продават на импровизирани сергии пред домовете си. Трафикът тук е много голям, особено в края на август, когато турците се прибират към Западна Европа след отпуските си.
"От 1990 г. се занимавам с тикви", каза 85-годишният пенсиониран агроном Йордан Грозев. Едно семейство не може да се изхранва от това производство, но си е един допълнителен доход. Грозев е бил председател на ТКЗС-тата във Върбица - 8 г. и в съседното Горски извор цели 12 години.
Той обясни, че от един декар, засаден с тикви, се вади по 3 тона продукция, при добра година. Сега в началото на кампанията цената е 50 ст. за килограм на белите тикви и 40 ст. за така наречените цигулки. След 20 дни е разгара на кампанията по прибирането им и цената им пада с по 10 ст. на килограм. Белите са много вкусни. От тях се правят страхотни десерти, обясни той.
"Турците са ни основните клиенти и купуват по-големите тикви, плащат в евро. Прекупвачите обаче през последните години станаха много, те пълнят цели камиони с тикви и свалят цената. В съседното село Горски извор има много големи производители на тикви, които засаждат по 20 - 30 декара и са принудени да ги продават на търговците по 18-20 ст. за килограм", обясни бившият агроном.
Тук във Върбица повечето сме с по един - два декара. Преди години се занимавахме по- сериозно и с по-големи засети площи, но останаха само стари хора. Младите не искат да се занимават със земеделие, а и няма сметка, след като държавата не го дотира сериозно.
Продавачите на кашкавал също не бяха в добро настроение. "С всяка година бизнесът ни замира и клиентите стават все по-малко. Сега като пуснат магистралата, съвсем ще загазим. Принудиха ни да си купим хладилни витрини след като влезнахме в Евросъюза, плащаме ток, стоим по цял ден край пътя на шума и праха, но поне си изкарвахме прехраната", каза продавач, пожелал анонимност.
"Купуваме питите кашкавал за 8,50 лева на килограм, а го продаваме по 10 лева на турските шофьори и софианци", добавя той. Конкуренция в центъра на Върбица му прави Елена Михайлова. Тя казва, че при нея питите кашкавал са по 4 килограма и струват 40 лева, но на българи прави отстъпка и може да свали до 36 лв. за една пита.
Жената обяснява, че преди това е работила в близката кръчма за сръбска скара, но наскоро са фалирали. Сега след като завърши строежа на магистралата и крайпътният бизнес с кашкавала залезе, тя ще остане без работа.
В Кооперативният магазин наблизо също ги чака тежка зима. "Клиентите ни са предимно от преминаващите автомобили и камиони, в селото сме малко хора и работата ни ще падне в пъти", опасява се продавачката.