ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
На 8 октомври Националната галерия представя изложбата на Греди Асса „Ренесансовите облаци като абстракции”. Изложената серия от 60 картини не изобразява гледки. Радостта на сетивата се отдръпва пред любопитството. Тя би искала да придаде смисъл на преплитането на стари и нови идеи, конкретни и смътни знания, преживени и въобразени емоции. Работата на живописеца е търсене, което спира в картината, за да започне отново в ума на зрителя. Едно кратко пътуване на Греди Асса из Тоскана става повод за поредното пътешествие на художника към изворите на живописта.
Той цитира Теория на /облака/ на Юбер Дамиш, според когото облакът „броди“ из живописта, обхваща цялата й история и създава нови картинни пространства, като не е описателен мотив, а графизъм, чиито функции се променят заедно с епохите.
Променливите форми на облаците винаги са били предизвикателство за живописците. Живописта е жест на ръката, който традиционно започва с рисунъка и завършва с цвета. Облакът преобръща този ред и така, може би парадоксално, се превръща в изпреварваща абстракция.