Промяна в полетите над България най-късно от 2019 г.
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Летим по-бързо, по-безопасно и по-евтино. До четири години всички полети, които минават над България, ще могат да се планират по възможно най-краткия маршрут.
Всеки ден в Европейския център за безопасност на въздухоплаването Евроконтрол. Всеки ден тук се следят маршрутите на хиляди полети, като крайната цел е да се гарантира безопасността им във въздушното пространство. В експерименталния център на Евроконтрол пък продължават да се търсят варианти за разширяване на възможностите за свободно планиране на маршрутите на тези полети – така че да се трупат икономии – както на разходите на авиокомпаниите, така и на времето за полет на самите пътници.
Всеки ден над България минават поне две хиляди самолета. А броят им непрекъснато расте – заради затворени съседни въздушни пространства или заради постоянните стачки по чуждите летища. Откъде най-бързо и най-безопасно да премине всеки самолет решава Веселин Стоянов - ръководител на полети от повече от 15 години.
От няколко години ръководителите на полети у нас сами решават по кое трасе да мине всеки самолет, за да стигне най-бързо. Но засега само през нощта.
"Масово съвременните авиокомпании използват попътния вятър, за да намалят своето полетно време, съответно предприемат действия, за да избегнат зоните с насрещен вятър", коментира Петър Данаилов от РВД пред Нова тв.
Най-късно през 2019 г. свободното планиране на маршрутите ще се прави денонощно.
"Ще е набелязана най-пряката траектория – оптимална от гледна точка на гориво или време – така че да бъде най-изгодно за авиокомпаниите, съответно за пътниците", заявява Стоянов.
За да се избегнат рискови ситуации във въздуха, сега ръководителите на полети симулират реални ситуации и планират маршрути. Така по най-добър начин ръководителите на полети могат да отчетат всички фактори, които биха им помогнали за свободното планиране на маршрута.
Очакванията са, когато маршрутите са по-къси, а разходите за гориво за авиокомпаниите - по малки - билетите за полет да поевтинеят. От тук нататък целта на Евроконтрол е да обезпечи ЕС с високотехнологична инфраструктура за контрол на въздушното движение, така че да се гарантира по-безопасно и по-екологично развитие на въздушния транспорт.