ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Учебниците по история ще бъдат прегледани и написани отново в духа на историческата истина, предаде БНТ идеята на директора на Националния исторически музей Божидар Димитров и на проф. Георги Марков. Известните историци подготвят Инициативен комитет, който да прегледа съдържанието на преподавания материал. В учебника за 3 клас по предмета “Човек и общество” има явно изопачаване на исторически факти и събития.
”Не може Левски да бъде изясняван в три изречения като обикновен нарушител на свещения ред, арестуван законно от османската полиция и екзекутиран едва ли не напълно заслужено. И още - не може да се казва, че за Освобождението ни най-голяма заслуга имат САЩ, Великобритания и чак на трето място-Русия. И това при положение,че Великобритания е била против българското освобождение, а САЩ все още не са били Велика сила.”, посочи проф. Димитров.
От Инициативния комитет са готови да се заемат с написването на учебниците, ако им бъде възложено. Тук обаче възниква един голям проблем. Дори и да спечелят конкурса на просветното министерство или наистина с консенсус им бъде възложена тази задача, нови учебници не могат да се появят докато няма нови учебни програми. Те пък трябва да са заложени в нов Закон за училищното образование, който се подготвя вече осем години. Божидар Димитров допълни, че не може за Симеон Велики да пише, че резултатите от неговите усилия, войни, в църковно отношение, създаване на Българска патриаршия, Златния век за българската книжнина, нямат никакви последствия за развитието на България.
"Напротив. Има и то огромни, само че човек трябва да ги знае”, посочва проф. Димитров. Затова, според него, учебниците трябва не просто да се пренапишат, а да се напишат отново в съгласие с историческата истина. Причината за сегашното им “безлично” състояние той вижда в криворазбраните представи за демокрация и съжителство между различните етноси в България. Учителите също смятат, че учебниците по история имат нужда от промяна. ”В чисто исторически план историческите факти не са поднесени в най-голямата реалност и действителност. Добре да бъдат пренаписани, но не само от професори. Хубаво би било да се допитат до началния учител или до учители – историци от горната образователна степен, тъй като все пак ние в годините се старахме да се борим с академичността в учебниците”, казва Жулиета Димитрова, начален учител.