ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Депутатите трябва да гледат Законопроект за ратифициране на Споразумението между правителството на България и на Полша относно осигуряване на логистична подкрепа за самолетите МиГ-29.
Ратификацията на споразумението за МиГ-овете бе отложена за последния работен ден от седмицата „по технически причини” по думите на военния министър Николай Ненчев. В сряда той заяви, че „няма основание за безпокойство, защото има подкрепа сред депутатите”. В края на октомври правителството одобри споразумението и предложи на Народното събрание да го ратифицира.
Споразумението има текстове, които описват и регламентират правата и задълженията на страните, сроковете за изпълнение, механизма за транспортиране, рисковете, качеството и съответствието, гаранционната отговорност и съответните искове за щети, с което се обезпечава споразумението.
Междуправителственото споразумение с Полша предвижда договорености за ремонт на шест двигателя, както и ползване на два полски двигателя за период от 2 години. Двата полски двигателя ще бъдат предоставени до 20 дни след влизане в сила на споразумението. Договорената цена за ремонта е 1 023 000 евро на двигател, като транспортните разходи са за сметка на полската страна.
При разглеждането на споразумението в комисията по отбрана на било отбелязано, че възстановения ресурс от по 200 часа на двигател осигурява ограничен период на използване и не решава въпроса с поддръжката или модернизацията на намиращите се на въоръжение в Българските военновъздушни сили самолети.
От РСК МиГ вече заявиха, че Русия няма да обслужва българските изтребители МиГ-29, ако София сключи договор за тяхното обслужване с Полша. Ако българската страна подпише договора с Полша за ремонта на двигателите РД-33, които са инсталирани на МиГ-овете, ние няма да имаме друг изход, освен да откажем по-нататъшна поддръжка и ремонт на МиГ-29 на българските ВВС“, каза генералният директор на РСК „МиГ“ Серегей Коротков. Той уточни, че в такъв случай правомерността на по-нататъшното използване на тези самолети е под въпрос, както и сигурността на летците. „Съжаляваме, че такова решение се взема, като се изхожда единствено и само от политическата конюнктура и най-вероятно е резултат от външен натиск“, заяви Коротков. Генералният директор на корпорацията също така отбеляза, че предложенията на РСК „МиГ“ за България са били доста по-изгодни от икономическа гледна точка. Ценовите параметри, предложени от полската и руската страни за ремонта на двигателите са на практика „идентични“. За пореден път Коротков заяви, че Полша не е получавала лиценз и актуализирана техническа документация за ремонта на двигателите на изтребителите МиГ. “За посочената сума Русия беше готова да гарантира на България двойно по-голям ресурс, отколкото Полша. Въпреки че този случай предизвиква у нас чувството на дълбоко съжаление, имайки предвид многовековната дружба между Русия и България, ние все пак се надяваме да изградим взаимно изгодно сътрудничество, базиращо се на международното право. В същото време ние смятаме, че е възможно да се оспори правомерността на подготвящото се споразумение заради нарушаването на нашите права като разработчик и производител на самолети“, категоричен е Коротков.