Дора Янкова: Новият закон за училищното образование е крайно несправедлив
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Новият закон за училищното образование е крайно несправедлив. Това заяви смолянският депутат от БСП Лява България Дора Янкова във връзка с приетите от ГЕРБ и Реформаторският блок промени в Закона за училищното и предучилищното образование, които предвиждат държавни средства за частните училища и детски градини, съобщиха от пресцентъра на БСП Смолян. По думите й, законът ще създаде огромно напрежение в образователна система, като потърпевшо ще е цялото общество. „Страната ни не е толкова богата, за да си позволи да плаща на частни училища и детски гради. Хората, които имат възможност да обучават децата си в частни образователни институции са достатъчно богати, за да си го позволят и нямат нужда от държавна помощ“, категорична е Янкова. Тя продължи, че Закона ще ощети по-малките учебни заведения в страната.
„Финансовият ресурс от публичния бюджет за образование е 3.61%, а в тригодишния план той намалява. Вместо да дадем повече пари за общинските училища, които са сериозно недофинансирани, вместо да подкрепим по-западналите региони, ние даваме парите на богатите частни училища“, каза още Янкова. Тя даде пример със Смолянска област, където има общински училища, предимно в селата, които едва свързват двата края. В тях учителите карат дори без заплати по няколко месеца, само за да има достатъчно ресурс, за да се осигури отопление, електрозахранване и водоснабдяване.
„Отклонявайки публични средства за частни училища ние нито ще подобрим системата, нито ще преборим проблема с отпадащите ученици от училище, което е страшно на фона на задълбочаващият се проблем с необразоваността на подрастващите“, категорична бе Янкова. Тя подчерта, че не е против частните училища, но по думите й трябва да им повече справедливост. Според нея в някои региони дори може да се стигне да закриване на държавни училища. „Какво ще се случи, ако трябва да пренасочим учениците в частни“, запита червената депутатка и допълни, че това автоматично означава отпадане на по-голям брой ученици от учебния процес.