ИЗВЪНРЕДНО И САМО В ПИК! Шефът на автоинструкторите Йонко Иванов с горещи разкрития за инцидента с рейса на „Тракия“ и ще ни взимат ли книжките при ПТП на 64 години!

Интервю

ИЗВЪНРЕДНО И САМО В ПИК! Шефът на автоинструкторите Йонко Иванов с горещи разкрития за инцидента с рейса на „Тракия“ и ще ни взимат ли книжките при ПТП на 64 години!

60143
на 03.11.2017
ИЗВЪНРЕДНО И САМО В ПИК! Шефът на автоинструкторите Йонко Иванов с горещи разкрития за инцидента с рейса на „Тракия“ и ще ни взимат ли книжките при ПТП на 64 години!
Автор:   Калин Каменов

Free Bet Бонус за специалистите в Спортните Залози на efbet.com (18+)

Йонко Иванов е председател на Асоциацията на преподавателите по авто-мото подготовка. Потърсихме го за коментар по повод поредния инцидент с пътнически рейс на магистрали „Тракия“. Ето какво сподели пред Агенция ПИК Йонко Иванов.

препоръчано

 - Г-н Иванов, станахме свидетели на поредната катастрофа с превозвач. Става въпрос рейса на „Юнион Ивкони“ на магистрала „Тракия“. Много въпроси изникват, но как гледате вие на този инцидент?

- Ще започна с една малко по-друга гледна точка. Просто така искам да обясня отговорността на шофьорите на рейсове, която носят. В този автобус пътуват около 50 човека. Но тези 50 човека имат много близки хора – майки, бащи, братя, сестри и т.н. Тези 50 човека имат по 5-6 много близки хора. Една такава катастрофа, за щастие сега нямаше жертви, реално може да промени съдбата на 250-300 човека, че даже и повече. Нали разбирате каква отговорност носи шофьорът на един рейс. Колко живота може да промени с едно свое адекватно или неадекватно поведение. Отговорността е много различна дали возим камион с картофи, с тикви, или хора. Това искам да поставя като акцент. И най-неприятното е, че инциденти с хора, които се возят, зачестиха. Скоро беше, вярвам си спомняте, инцидентът край Перник със 7 работници, пътуващи в бус.

Трима души май загинаха при катастрофата. Отговорността на хората и фирмите, занимаващи се с превоз на пътници, трябва да е много по-голяма. Говоря и в самите фирми, и като контрол, и като ръководство, и като техническа изправност, и като чисто отговорно поведение на самите шофьори. От дълги години повтарям, че няма държавна политика в това отношение, но няма кой да се вслуша. Само броим щетите и тогава се сещаме да коментираме. Подборът на шофьорите във фирмите трябва да бъде на високо ниво, а това не винаги е така. Ако погледнете в масивите на КАТ, ще видите с какви рейсове имаме най-чести проблеми и респективно ще лъснат фирмите, които стоят зад тях. Изводите тогава ще излязат сами.

- От фирмата казаха, че шофьорът е от 2008-а при тях и няма наказания…
- Това беше първото мнение. После чух да казват, че бил от месец на работа… На кое да вярваме?

- Също така потвърдиха, че въпросният шофьор е карал и сутринта в посока София от Слънчев бряг…
- Но някак си споменаха, че имало съмнение за смяна на шофьора едва ли не в движение. Че тръгнал един, а някъде се качил друг? Не е изчистено като казус това на 100%. И още нещо стана ясно. Фирмата е имала 26 акта.

- 28 са, ако трябва да бъдем точни, защото това го обяви заместник-министърът на транспорта Ангел Попов. Става въпрос за времето от началото на годината до края на октомври?
- Така да е. Но друго интересно чух. Че във фирмата нямали информация за актовете от ДАИ. А от това изникват много въпроси. След като сутрин се прави задължителен пътен преглед на рейса, трябва да има медицински преглед на водачите – това са задължения на фирмата, питам аз проверяват ли се документите на водача? Ми, може вечерта да са му взели книжката и на другия ден да няма право да кара. Шофьорът е длъжен да сложи на тезгяха, както се казва, пред ръководителя документите си. Ако има акт, той веднага ще лъсне. Служителят няма да може да представи контролния талон. Проверяват ли това във фирмата, за да казват, че не са знаели, че техни шофьори имат 28 акта? Как става това? Всичко това трябва да се впише в журнал. Ако шофьорът е от месец на работа, той трябва да бъде обучен. Той трябва да бъде запознат с клопките по пътя, свързани с метеорологичната обстановка. Също така във връзка с терористичните атаки по целия свят трябва да му бъде обяснено, че определени места по пътя са подходящи за подобни неща. И той, респективно, да е на щрек. Продължавам с това, че фирмата издава едни документи, които той трябва да съхранява и да върне след курса – пътен лист, тахограф и т.н.

- Тахографът на въпросния злополучен рейс се оказва, че не е бил изряден…
- Това дали е работил тахографът, или не – не го коментирам. Това е задължение на фирмата, на превозвача. Това е негова отговорност. От фирмата казаха, че изцяло вината е на шофьора. Не съм съгласен. За мен вината е във фирмата. След като не могат да си подберат хората, това говори за техния статут.

- Все пак става въпрос за една от най-големите фирми в транспортния бранш?
- Да, и респективно хората им се доверяват. Докато не стане фал. Още нещо важно да отбележим. Къде се правят крайпътните медицински прегледи. Само край София ли става това, или и в други градове. Край Бургас, край Варна има ли пунктове за тези прегледи. Работят ли както трябва? Крайпътните медицински прегледи са регламентирани с Наредба №5 от, забележете, 1981 година. През 1985-а има малко допълнение и това е. А това е много важна част от транспортния трафик. Оказва се, че на 120 000 шофьора, според наредбата, трябва да има 1500 лекари. И искам да отбележа, че въпросните медици не са просто лекари, а специалисти точно по работа с шофьори. Ето това не се спазва тотално. На прегледа се мери температура, кръвно и т.н. Нали от фирмата казват, че може да са се сменили по пътя. Е, питам аз, къде е извършен този медицински преглед на новия водач, ако се налага смяна? В някоя тоалетна на пътя…

- Така, разсъждавайки, изникват много въпроси?
- Да, но нека поне ги кажем, че може и някой да се замисли. Обикновено преди път шофьорите отиват до офиса на фирмата на въпросната гара, за да вземат пратки, писма, всякакви неща и си комуникират с хората в офисите. Е, въпросните хора в офисите не могат да кажат кой шофьор е минал през тях ли? Звучи странно, за да не използвам друга дума. Така че кой е карал сутринта, е лесно да се определи. След като шеф на фирма не може да намери шофьора си, за да разбере кой е карал. Не може да намери и колегата му преди него. Някак си звучи смешно и трябва да светне лампа на фирмата, че нещо не е наред. Нека да сложат тогава по една камера в рейса и да гледат кой кара и как кара. Лесно е вече. Техническите средства вече го позволяват. Така във фирмата ще имат постоянен контрол. Стига да искат.

- Като споменахте контрол, друг въпрос. Как гледате на това, че често рейсове карат с над 100 км/ч по магистралите. Постоянно се пускат клипове, които показват това?
- Просто е. Премахнат е ограничителят на скоростта. Това е незаконно. Рейсовете трябва да карат с до 90 км/ч. Всяко такова нещо е незаконно и подлежи на санкция.

- Вие сте човек, който пряко и изкъсо следи промените в закона. Ка гледате на това, че има предложение да се отнемат книжките на хора над 64 години, които направят катастрофа?
- Това ще породи много голямо напрежение в обществото. Сигурен съм в това. Това е поредното недомислено предложение за изменение на Закона за движение по пътищата. Ето ви и друг пример, който влиза в сила от следващата година. Става въпрос за това, че можем да се движим в аварийната лента, ако ни е лошо, ако имаме проблем с колата и т.н. От юни месец пък имаме 1000 лева глоба за каране в аварийната лента. Кой и как ще докаже защо се движим в аварийната лента. Тотално недомислие. Сега се готвят да вкарат на 64 години, ако направиш катастрофа, да ти вземат книжката. Е, питам аз, тези, които карат с по 20 акта и са на 30 години, примерно, по-опасни ли са от един възрастен човек. И, питам, кой определи възрастта от 64 години. Скоро ще се пенсионираме на 65 години. Какво е това!? 64 години не е стара възраст. В Европа бабата се клати с бастуна до колата, примерно на 80 години, качва се в автомобила и цепи с 200 по аутобана в Германия, да кажем.

При шофирането има можене и неможене. Има медицински изследвания, които показват дали ставаш да караш, или не ставаш. А у нас изведнъж прас на 64 години ПТП и оставаш без книжка. Нека се минава през задължително обучение, когато навлезеш вече в определена възраст. Правят се поредица необмислени неща. И още едно недомислие. Преди месеци се създаде тотален хаос, след като бе прието, че водачите не могат да си вземат книжката, ако нямат свидетелство за 10 клас. Нито Министерството на образованието бе подготвено, нито КАТ. Та трябваше да се пускат нови образци, за да си вземат хората книжките. КАТ спря издаването на книжки за определен период. Последното предложение, че обучението на хора, на които са им отнели книжките, ще се извършва от фирмите, които към момента имаме право да обучаваме водачи.

Само че е добре да се каже, че това обучение не е просто. Това е специфично обучение, което цели хората, сбъркали на пътя, да осъзнаят грешката си. Влияе се на психиката на човека. Трябва това да се прецезира и да се прави от подготвени за целта хора. Иначе просто ще се взимат парите на хората, за да им се даде документ, че се минали някакъв курс някъде и готово. Не това трябва де е целта, според мен. Човек, който е сбъркал и му е взета книжката, трябва да говори с такива специалисти, които да го накарат да преосмисли действията си. А не просто фиктивно да се изкара нещо, за да с върне книжката и после пак джигит. Сега хората се обучават с едни филми от 1985 година. Няма мисъл как да се осъществи превенция. В този ред на мисли отново да се върнем на инцидента с рейса. Няма как фирмата да има 28 акта и да се каже, че всичко е ОК. Няма как фирмата да не знае, както се оправдават. Не е сериозно това.

Следвайте ПИК в Телеграм и Туитър

Сподели:
Бомба x
САМО В ПИК: Вижте ексклузивния хороскоп на Алена за 28 март - Близнаците завладени от добро настроение, изкушения дебнат Стрелците САМО В ПИК: Вижте ексклузивния хороскоп на Алена за 28 март - Близнаците завладени от добро настроение, изкушения дебнат Стрелците
ПИК TV x
Топ конституционалистът доц. Борислав Цеков с важни подробности пред ПИК TV: Радев не може да откаже назначаване на министри! Ако никой не иска да бъде служебен премиер, трябва да ни управлява правителството в оставка (ВИДЕО) Топ конституционалистът доц. Борислав Цеков с важни подробности пред ПИК TV: Радев не може да откаже назначаване на министри! Ако никой не иска да бъде служебен премиер, трябва да ни управлява правителството в оставка (ВИДЕО)
ново
Днес: 3
hot
най-четени новини в момента
Сега
-
четат ПИК