Кравесмърт и устрел причиняват чумата по добитъка, вярвали предците ни

КУЛТУРА

Кравесмърт и устрел причиняват чумата по добитъка, вярвали предците ни

33925
на 19.07.2018
Кравесмърт и устрел причиняват чумата по добитъка, вярвали предците ни
Автор:   ПИК

Митичните страшилища живеят и в новата книга "Дяволиада"

Опасните епидемии, чумата и другите заразни болести по домашните животни, които разстърсват обществото ни през последната седмица, не са от вчера. За това свидетелства фактът, че като тяхна първопричина са били посочени свръхествени същества, които обитават фолклорните легенди и предания по нашите земи от векове, а може би от хилядолетия. Две от тези нечисти твари са кравесмърт и устрел. 

WINBET – Ранно изплащане за брой голове за първи път в България! (18+)

препоръчано

За причина точно на актуалната в момента у нас чумна зараза се посочвали кравесмърт. Предците ни са смятали, че това е зъл дух, който се явява в образа на черна крава, смесва със стадата и сее заразата. Нощем кравесмърт взема образа на черна котка или сакато куче и скита по пътищата. Човек може да го види и под формата на оглозган скелет на крава, белеещ се сред полето. Справянето с кравесмърт не е било много по-различно от това, което нашите държавници правят или се канят да направят с болните животни. За единствен изход се е смятала евтаназията, макар по онова време да не са използвали точно таз и дума. Когато забележели признаците на чума при животните, древните славяни първо правели лечителски обреди и ако това не помогнело пристъпвали към не особено хуманна мярка - не просто колели, а направо изгаряли живи заразените крави и биволи. А кое добиче е "подозрително" определяли по следния начин - вечер затваряли едрия рогат добитък на цялото село в един обор, пазели го до съмване, след което го извеждали от обора. Стопаните започвали да разпознават животните си, а онези, които останели неразпознати, били нарочени не просто за болни и заразени, а направо за истински въплъщения на демона кравесмърт. Тях ги чакала кладата.

По-опасен за дребния рогат добитък обаче, според нашите предтечи, бил устрелът. Той се среща в българските народни вярвания от Югоизточна България. Смята се, че е призрачен демон, който пие кръвта на добитъка и е от рода на вампирите. Вярва се, че в устрел се превръща душата на мъртво дете, заченато и родено в събота, което е умряло некръстено. Девет дни след смъртта си бебето се превръща в адовото изчадие, пробива дупка на гроба си, изпълзява и започва да броди нощно време, търсейки жертви - овце, кози, по-рядко крави, коне и биволи. Когато много се настървял, нападал и спящи хора. Устрелите са измъчвани от силна жажда, която можели да утолят само с кръв. Нападнатото животно умирало още същата нощ. Разпознавало се, че е „изпито от устрел“ по сините и подутините по гърба или корема му – мястото, откъдето демонът е смукал кръвта.

Според вярванията на устрелът, някак си не се е намирал под влиянието на всемирния Нютонов закон за гравитацията, защо можел да променя тежестта си. Понякога ставал много лек и летял като птица, а друг пък бил мноко тежък и падал како камък. Пъкленото си дело вършел само нощем, а през деня се прибирал в гроба си. Не нападал и в съботен ден, защото губел силата си. Вярвало се още, че когато позаякне, той вече не се връщал в гроба, а лежал или между рогата на някое домашно животно или до вимето на ялова крава. След шест месеца подобното на безклюна кукумявка същество с ципести криле, метаморфоризирало до образа на човек. Тогава можело да се ожени. От такава двойка се раждали вампири - полухора, полуустрели. Човекът, който е бил устрел, се разпознавал по това, че му липсва хрущялът, разделящ ноздрите. Можел да бъде убит само от човек, роден в събота или да се прогони чрез жив огън, затова когато се появял мор по добитъка, се наклаждала жарава и животните се прекарвали през нея. Миризмата на огън, която след това излъчвало стадото, прогонвала вампирското подобие.

Тези и други подобни страховити демонични същества, описани в народните ни приказки, са вдъхновявали въображението на големи наши писатели. Описани във възбуждащи въображението произведения, оставили трайна следа в културното ни богатство. Те са част от световното литературно течение диаболизъм - което се заражда в зората на ХХ век. Прочути негови представители у нас са Светослав Минков, Владимир Полянов, Георги Райчев и Чавдар Мутафов. Двайсет и осем техни разказа, незаслужено позабравени, но изключително интригуващи и издържани в стила на Едгар Алън По, са събрани в новата книга на издателство "Милениум" "Дяволиада". "Устел" се казва и една от творбите, с които е представен Светослав Минков - този сюжет ще разкрива на читателите и ужаса, изпитван от хората пред митичното създание, и начина, по който се справят с него.

Историите в "Дяволиада" потапят читателя в неподозиран свят между страшното и примамливото, между съня и действителността, между иронията и ирационалното. Те са огледало на най-тъмните кътчета на човешката душа, но и верен гид в психологичните терзания на човека. Това е книга не само за онези, които се боят от смъртта, но и за онези, които се боят от самия страх, защото тя ще им помогне да видят света с други очи.

Можете да поръчате книгите на "Милениум" на тел. 02/879 40 06 и на email [email protected]. При заявка през сайта www.milleniumbg.eu ползвате 10% отстъпка от цената. Ще откриете книгите на издателството и на столичните адреси: бул. "Княгиня Мария Луиза" 92 и ул. "Николай В. Гогол" 24.

 

Следвайте ПИК в Телеграм и Туитър

Сподели:
Бомба x
САМО В ПИК: Вижте ексклузивния хороскоп на Алена за 28 март - Близнаците завладени от добро настроение, изкушения дебнат Стрелците САМО В ПИК: Вижте ексклузивния хороскоп на Алена за 28 март - Близнаците завладени от добро настроение, изкушения дебнат Стрелците
ПИК TV x
ПИК TV! Корнелия Нинова не очаква конституционна криза, а избори две в едно на 9 юни (ВИДЕО) ПИК TV! Корнелия Нинова не очаква конституционна криза, а избори две в едно на 9 юни (ВИДЕО)
ново
Днес: 82
hot
най-четени новини в момента
Сега
-
четат ПИК