Министър Ангелкова заяви, че се налагат промени на приоритетните проекти
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
"Бюджетът по ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" е лимитиран и е в размер на 1,9 млрд евро, заедно с националното съфинансиране, а проектите, които са приоритетни за изпълнение до 2020 г., така както бяха предложени в първия работен вариант на програмата през юни, възлизат на около 4 млрд. евро. Така че нуждата от приоритизиране е очевидна, предвид ограничения финансов ресурс"
Това заяви служебният министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията Николина Ангелкова в Брюксел след края на неформални преговори с Европейската комисия за новата Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014 – 2020 г., съобщиха от МТИТС, предаде БГНЕС.
Приоритизацията е направена на база приемственост на инвестициите от предходния програмен период, нуждите от развитие на регионите, проектната готовност и сложността на проектите, като е запазен баланса между пътна и жп инфраструктура, и баланса за развитието на Южна и Северна България, поясни Ангелкова.
Тя посочи, че в жп сектора ще се работи приоритетно за завършването на направленията сръбска – турска/гръцка граници и Пловдив – Бургас. "В програмния период 2014 – 2020 г. влизат проектите за модернизация на останалата част от трасето Пловдив – Бургас и участъците Елин Пелин – Ихтиман и Ихтиман – Септември", каза Николина Ангелкова. По думите й за да не остава трасето недовършено, частта Драгоман – София – Елин Пелин ще се финансира по Механизма за свързана Европа. По него са резервирани 406 млн. евро (заедно с националното съфинансиране) за България, които ще се използват за железопътни и водни проекти. За кандидатстване по Механизма се подготвят и жп трасето Видин – Медковец, както и проектът за подобряване на корабоплаването по р. Дунав, който е съвместен с Румъния.
"Освен високоскоростни жп линии, ни е необходим и подвижен състав, който да отговаря на очакванията на хората за сигурност, бързина и комфорт на пътуването", обясни служебният министър. По тази причина, съвместно с инициативата Джаспърс ще бъде разработена дългосрочна стратегия за развитие на БДЖ. "Това предложение бе приветствано от Генерална дирекция "Регионална политика" и аз се надявам, че до края на 2015 г. стратегията ще бъде завършена", допълни Ангелкова.
"Предложили сме цялата АМ "Хемус" да бъде включена в обхвата на ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура", но частта от Велико Търново до Белокопитово да се финансира със заем от Европейската инвестиционна банка. Проведени са предварителни разговори с банката и вече имаме тяхното принципно съгласие", съобщи Ангелкова. По този начин ще се гарантира завършването на проекта в цялост в хоризонт 2020 – 2022 г.
При пътните проекти основен приоритет остава лот 3 на АМ "Струма". "Предложили сме на ЕК довършването на проектирането на тунела при Кресненското дефиле, като успоредно с това работим по алтернативен вариант", допълни Ангелкова. Тя обясни, че предстои да бъде направен ОВОС на проекта на тунела. По тази причина е предложено на ЕК в тази оценка да бъде включен и алтернативния вариант, като целта е да се намали прогнозната стойност и евентуално сроковете на изпълнение. "Няма да бъдат правени компромиси с околната среда и всеки етап на подготовката ще бъде обсъждан с неправителствения сектор", подчерта служебният министър.
Другият приоритет в пътния сектор, според нея е изграждането на тунела под връх Шипка. Работи се и по направлението Видин – София и АМ "Калотина – София", като Министерството на регионалното развитие и Агенция "Пътна инфраструктура" вече са започнали преговори за тяхното финансиране със заем от ЕИБ. "Предвид ограничения финансов ресурс, трябва да се търсят други източници на финансиране, като една от възможностите е заем от ЕИБ, но най-важното е тези инфраструктурни проекти да бъдат реализирани", обясни Ангелкова.
"Като един от най-успешните проекти, метрото ще продължи да се разширява със средства от новата оперативна програма", съобщи Ангелкова. В периода 2014 – 2020 г. ще започне работа по третия метро лъч, като се очаква се да бъде финансирано строителството на най-тежкия участък от него - трасето от бул. Янко Сакъзов до кв. Красно село.
Очаква се да бъдат получени официални коментари от ЕК след днешните разговори, които да бъдат отразени в програмата. Предвиждат се допълнителни срещи, за да се постигне финалното неформално съгласуване с Комисията. Тогава ще се пристъпи и към подаването на програмата за официално одобрение. Ангелкова изрази увереност, че процесът няма да се забави и ще приключи преди края на годината.