Необичаен протест! Варненка няма да си оправи счупения зъб, докато не оправят улиците
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Варненката Росина Русева, която се придвижва с инвалидна количка, обяви нетрадиционен протест срещу лошите условия за придвижване на хора с увреждания в града, пише Петел.
Преди време тя се преобърнала при преминаване на тротоар и паднала лошо на улицата, като едно от последствията от това е счупен преден зъб. Тя обаче отказва да го оправи нарочно. „Няма да го оправя, докато не оправят улиците“, заяви Росина на пресконференция в община Варна, свикана по повод Международния ден на хората с увреждания, 3 декември.
Въпреки че има около 20 закона, които задължават местната и държавната власт, и институциите им да осигурят достъпна среда за хората с инвалидни колички, във Варна има още много да се свърши в това отношение. Това констатират от Дружеството на хората с увреждания „Бриз“, което е основна общинска организация на Съюза на инвалидите в България за Варна. Макар сроковете за осигуряване на достъпна среда да са изтекли отдавна, все още три от петте районни кметства в града са непристъпни за хората в инвалидни колички. При извършването на нови ремонти по улиците, по средата на тротоарите изникват стълбове, знаци, противопожарни кранове или рекламни съоръжения, които блокират преминаването на хората с двигателни затруднения. Истинско отчаяние предизвиква фактът, че в седем поликлиники, шест от които са общински, има сериозни проблеми с достъпа на хора с увреждания или отклонение от стандартите за рампите, по които трябва да стигнат до лекарските кабинети.
Във Варна се забелязва дори регрес в осигуряването на достъпна среда за хората с увреждания. Два от изградените преди време асансьори в основните подлези – до Икономическия университет и до катедралата – трайно не работят. Хората с двигателни проблеми нямат право и на карти с намаление за градския транспорт, каквито ползват пенсионерите и незрящите. Иначе те благодариха на общината за новите автобуси и тролеи, които са купени с европейски пари и са достатъчно ниски, за да са достъпни. С едно уточнение, разбира се – ако шофьорите им си направят труда да спрат до бордюра, което пък не се случва много често.
След дългоочаквания ремонт на Двореца на културата и спорта той няма да стане по-достъпен за хората в инвалидни колички, констатира председателят на дружество „Бриз“ Обретен Михов. Той добави, че след разговори с общинското предприятие „Паркинги и синя зона“ вече има напредък в контрола за паркиране на местата за инвалиди. Остава обаче по-същественият проблем, а именно, че те са твърде малко на фона на общия брой на хората с увреждания. По данни да дружеството хората в инвалидни колички във Варна са около 2400.
Никой не пита инвалидите за пътните ремонти
При извършването на нови ремонти на улици и тротоари никой не иска мнението както на хората с увреждания, така и на самата социална дирекция в община Варна. Това призна зам.-кметът по социалните дейности Лидия Маринова, която участва в срещата на медиите с дружество „Бриз“. Тя на практика не можа да каже защо дейностите по инфраструктурата не са съобразени с изискванията за достъпна среда, нито да обещае, че това задължително ще се случва в бъдеще. Община Варна е безсилна дори да влезе в ролята на арбитър между самите организации на инвалидите, какъвто е спорът за ползване на клубна база, която е общинска собственост.
В скоро време се очаква да се увеличи броят на специализираните микробуси, които обслужват хората с увреждания. В момента за цяла Варна те са само два. Не е ясно обаче как ще се реши проблемът с работното им време, което е само до 17 ч., и то без събота и неделя. „Това означава, че ние не можем да използваме този транспорт, за да отидем например на културни събития. В тези часове ние можем да отидем само до болницата. Но нямаме нужда само от болница, имаме нужда и от култура“, коментира Даниела Димитрова. Жената, която се придвижва в инвалидна количка, беше категорична, че целият Цветен квартал, където живее тя, е абсолютно непроходим за хората с двигателни увреждания.