САМО В ПИК! Автоекспертът Йонко Иванов с ексклузивен коментар за трагедията на "Тракия"! Кой е виновен и какво остана скрито за обществото

Инциденти

САМО В ПИК! Автоекспертът Йонко Иванов с ексклузивен коментар за трагедията на "Тракия"! Кой е виновен и какво остана скрито за обществото

371346
на 13.04.2018
САМО В ПИК! Автоекспертът Йонко Иванов с ексклузивен коментар за трагедията на Тракия! Кой е виновен и какво остана скрито за обществото
Автор:   Асен Рашков

Последвайте ни в Google News Showcase

Автомобилният експерт и председател на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка Йонко Иванов коментира ексклузивно пред ПИК тежката катастрофа на магистрала "Тракия", отнела живота на шестима души.

WINBET – Ултра завишени коефициенти за топ спортни събития (18+)

препоръчано

Интервю на Асен РАШКОВ

- Г-н Иванов, от информацията, с която разполагате до този момент, според Вас има ли виновни за трагедията на магистрала "Тракия"?

- Първо искам да изкажа своите съболезнования към семействата и близките на загиналите. Великден си взе отново дажбата. За поредна година се случва такъв неприятен инцидент с трагичен край.

За съжаление, не съм посетил мястото на инцидента, така че спрямо това, което се научава от медиите, мога да кажа, че спасителната маневра, която е направил водачът на автомобила, едва ли е най-точната и най-правилната в дадената ситуация.

- Според официалните данни шофьорите са изрядни и спазвали са правилата за движение по пътищата. Какво тогава доведе до тази трагедия?

- Искам да ви върна малко назад. Дали разбрахте в края на миналата година, когато стана пътен инцидент с автобус от същата фирма, кой беше виновен?

- Случаят край село Микре ли?

- Не. Говоря за инцидентът, когато един автобус се обърна преди Пловдив през нощта. Някой да каза кой е виновен. А някой каза ли кой е виновен за трагедията в Микре със слепите хора? Какви са причините за този инцидент?

Институциите си мълчат, те може и да знаят за какво става дума, но да не го оповестяват. Шофьорът бил изряден, пътят бил идеален, автобусът бил чисто нов и накрая имаме 6 трупа и още няколко човека, които берат душа. В крайна сметка има нещо, което не е така, както се представя на обществото.

Тези хора, които управляват тези автобуси, трябва да знаят, че това не са камиони с чували с картофи. И ако един камион с картофи катастрофира, той ще съсипе картофите. А тук говорим за човешки съдби. Ако тази кола е ударила този автобус, на него нищо няма да му стане. Ще се жертва колата. Автобусът ще даде газ, ще се смачка колата, но ще се спасят животите на тези хора.

Тук има едно интуитивно действие от удара с автомобила. Искам да попитам на това място има ли мантинели? Защото аз не видях. Дали тези канавки са направени така, както се наричат отводнителни окоси и окопи, които да събират водата, или са като ями направени? Всички тези неща изведнъж изникват в съзнанието на хората, които се занимават с тази тематика.

Колко метра е изминал този автобус? Защо мълчат експертизите? Има начало на инцидента, след това имаме някакъв път, който път е с някаква траектория. Тази траектория веднага ли отива в дясно, или са изминати няколко метра? Със 100 км/ч при един такъв удар се изминават 15-20 метра. Това са неща, на които сега много трудно бихме отговорили.

Не може целият автобус да попадне в тази канавка. И тук идват изискванията дали той има колани. На книга всичко би могло да бъде изрядно, но преценката на този, който управлява такъв вид превозно средство, е много важна.

- Възможно ли е шофьорът да предвиди ситуацията?

- Тези автобуси имат огледала за задно виждане, които виждат 1 км назад. Настройката на човека, който вози хора, и изискванията към него винаги са много по-високи, отколкото към един водач, който управлява тир или лека кола. Този човек трябва да има очи и на гърба си и във всеки един момент да очаква да се случи нещо.

Проблемът има няколко страни. Не знаем и какво точно е станало. Аз чух, че колата се ударила в него, че колата се завъртяла и застанала пред него.

- По последни данни двете превозни средства се движели успоредно, когато леката кола се завърта и удря автобуса странично по средата.

- Според вас може ли лек автомобил, който тежи 1,5 тона, да направи на 15 тона желязо нещо, което да измени посоката му на движение... Това говори за лоша координация и за уплах на шофьора, защото аз видях, че леката кола е смачкана малко от едната страна. Така че е възможно този човек да се е уплашил от този удар и да е направил рязко движение.

- Това рязко движение, за което говорите, ли е довело до толкова жертви?

- Пак искам да попитам на това място дали има мантинели? Според една наредба от 2010 година би трябвало на всеки път, по който се движат с над 120 км/ч, да има мантинели и по средата и от края на пътя. Миналата година на един от виадуктите мантинелите се скъсаха и стана тежка катастрофа. Мъж и жена паднаха от моста и загинаха. Ако ги има тези мантинели, те са много стари. Преди половина премиерът каза да се провери дали навсякъде има мантинели и където няма, да се поставят.

Представете си, че дори и да има удар, той се движи в активна лента за движение. След това имаме аварийна лента за движение. И това са близо 7 метра - едната и другата лента. И чак тогава, ако имаме мантинела, която е двойна, а не е като тези, които биха могли и малките деца да ги прескочат, този автобус просто ще се хлъзне по мантинелата, ще се ожули целия, ще има сътресения, ще има уплах, но няма да я има тази трагедия. А от кадрите, които видях, предполагам, че шофьорът направо е завил надясно.

Отново заставам на позицията, че хората, които управляват такива превозни средства, трябва да бъдат със своята спецификация, със своята предвидливост и със своята строгост и отговорност към службата, която изпълняват в този момент.

- Какво трябва да се направи, за да не се случват повече подобни трагедии?

- Ще продължат да се случват... Както и случаят с аварийната лента преди два дни, когато загина цяло семейство. Има едно нещо, което се нарича обучение през целия живот. И това нещо нито един, който в момента е в парламента, не иска да го разбере.

На всеки 10 години, когато се сменява книжката за управление на превозни средства, трябва да има едни бързи курсове за час-час и половина. Всички тези изменения, които се правят в закона, които са над 85 в момента, те само затрудняват хората, които са с шофьорски свидетелства от преди години, и тези, които изкарват такива свидетелства сега.

Толкова много новости навлизат всеки ден, че дори един такъв автобус има ABS и ESP система. Този автобус трябва да има ESP система, която при рязко завиване на волана, трябва да изправи превозното средство. Има ли я тази система, включена ли е била, инсталирана ли е в този автобус, който преди няколко месеца е излязъл от завода. Всеки един малко по-нов автомобил ги има тези системи за сигурност.

Много въпроси си задаваме и, за съжаление, никой не иска да отговори на тях. И пак ще повторя - в огледалата за задно виждане се виждат ситуациите. 90% от безопасността в такива случаи е да предвидиш самата опасност, която се задава. Тази кола не може от нищото да се завърти и да се удари. Не може човек, ако не му е прилошало, така да се блъсне.

За мен звучи несериозно желязо 1,5 тона да причини такава катастрофа на автобус 15 тона. Няма логика. Единственият вариант е уплах и рязка маневра на шофьора. Но трябва да се пита има ли ги автобуса тези системи за сигурност, включени ли са, ръчно ли се задействат или автоматично? Тези хора трябва да са подготвени да управляват такива автомобили. Защото един човек с 40-годишен стаж като шофьор е карал един Икарус, на който едвам му се въртеше кормилото.

И пак искам да се върнем на мантинелата. Днес казаха, че имало сложена мантинела. Но тя щеше да предотврати такъв удар.
Защо се дадоха толкова пари за тези камери, а нямаме пари за мантинели? Сега ако пътувате по магистрала "Хемус", ще видите, че има един участък между двата тунела, където и в двете посоки са сложени един знаци с ограничение от 50 км/ч. Там са застанали добрите полицаи да снимат какво става и се бият в гърдите колко актове са написали. Колко от тези актове спасиха човешки живот и колко линейни метра мантинела биха могли да се сложат, вместо да се дават пари на този етап за тези камери.

Защото през изминалата година имаме 6 души, загинали заради превишена скорост. А само в днешния и вчерашния ден имаме 9 човека загинали.

Въпросите са много и темата пътна безопасност е много всеобхватна. За съжаление, тези, които се занимават с новите закони, ги е страх да попитат кадърните хора, които разбират от тази тематика. А умният човек е този, когато не знае нещо, пита, за да направи нещо добро и да спаси човешки животи.

Безумие да загинат шест души, без да имаме челен удар. Това е абсолютно безумие, ей така да се хлъзне един автобус и шест души да загинат. Хората в Европа слагат и столчета за деца в автобусите, а тук децата се возят в скутовете на родителите си. Много са нещата, които трябва да се променят.

Следвайте ПИК в Телеграм и Туитър

Сподели:
Бомба x
ХОРОСКОПЪТ НА АЛЕНА ЗА ПЕТЪК: Големи житейски промени за Раците, Близнаците - разсеяни в офиса ХОРОСКОПЪТ НА АЛЕНА ЗА ПЕТЪК: Големи житейски промени за Раците, Близнаците - разсеяни в офиса
ПИК TV x
САМО В ПИК! Шутът на Киро с тъпа провокация - Найо Тицин нападна жена, крещи обиди в лицето й! Петков гледа безучастно и пита: Снимахте ли ме, докато си хапвах (ВИДЕО) САМО В ПИК! Шутът на Киро с тъпа провокация - Найо Тицин нападна жена, крещи обиди в лицето й! Петков гледа безучастно и пита: Снимахте ли ме, докато си хапвах (ВИДЕО)
ново
Днес: 9
hot
най-четени новини в момента
Сега
-
четат ПИК