ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Понятието "гореща точка" е относимо към държави, които са в Шенгенското пространство, а България в сухопътните си граници все още не е такава държава. Това коментира председателят на Народното събрание Цецка Цачева.
"Вероятно неточно и някъде в превода са се загубили точните понятия. Чисто терминологично няма как по този начин да бъде изграден такъв център, но и към момента нашата държава изпълнява своите ангажименти в добра комуникация с турското правителство. Това, което е коментирано в пленарната зала, се отнася към опазване на границата.
От една страна, ние сме длъжни като държава, която спазва Конвенцията за бежанците и всички международни актове, да осигурим подслон на хора, които бягат от огнища на конфликт. Но от друга страна, много внимателно трябва да се прецизират влизащите от този огромен поток мигранти", коментира още Цачева.
"За съжаление анализите сочат, че бежанският поток ще нараства. Не бих се наела да коментирам конкретни числа, но процесът действително е сложен и това, което притеснява и мен, а и народните представители е това, че той е в развитие и все още сме далеч от окончателното му решаване", допълни още тя.
По думите й не е по силата на България и като икономика, и като човешки ресурс да охранява външната граница, която е външна и за Европейския съюз и страната ни апелира на международните срещи за необходимостта от европейска солидарност.
Според нея генералното решение на въпроса е бежанците да не се отдалечават от границите на своите държави, защото Европа не може да ги приеме.
"Затова е необходим диалог и повече дипломация. Предстои зимен сезон и тези хора не трябва да тръгват, климатичните условия ще се влошават. А в такъв момент ще бъде нехуманно да не им се подаде ръка", коментира Цачева.
На въпрос как са си осигурили подкрепата на "Атака" и събирането на 184 гласа за съдебната реформа, Цачева коментира: "Изключително много работа и парламентарна дипломация. Сега се видя резултатът от няколкомесечна работа. Аз съм удовлетворена, защото вложихме много труд в диалога и зачетохме политическата позиция на всички групи".
"Второто и третото четене на конституционните подправки ще се състоят след местните избори и националния референдум. Технологичните срокове не правят възможно по-рано гласуването. Много ми се иска между първо и второ четене да няма екзотични предложения, защото те няма да бъдат обект на обсъждане. Принципите вече са заложени при първото четене", поясни тя.
Относно квотите в съдебната реформа Цачева коментира: "Проблемът тръгва от изрично разписания текст в действащата конституция, че от името на Народното събрание в "малкото правителство" на съдебната власт, Народното събрание изпраща 11 представители.
Обединихме се, че Висшият съдебен съвет ще бъде разделен на две колегии. Въпросът е тази квота от 11 души, която се избира от Народното събрание, как да бъде разпределена. Не е по силите на обикновено Народно събрание да променя тази квота. Това може да направи само Велико народно събрание чрез нова Конституция.
Оттук тръгва проблемът как да бъдат разпределени 11 души по двете колегии.
Едното виждане е съобразено с редица актове, че в съдебната квота трябва да има мнозинство на съдиите, избрани пряко от общото събрание на съдиите. За да се спази това условие, сме предложили петима от квотата на парламента да бъдат от съдийската колегия. Останалите 6 отиват в квотата на прокурорите и следователите.
В нея попадат по право главният прокурор, 4 прокурори, избрани от общото събрание на прокурорите и 1 следовател, избран от общото събрание на следователите".