ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Следващата батерия в телефона ни може да се базира на натрия, който се съдържа в трапезната сол. Натрият не само е се намира в изобилие, което го прави по-евтин от използвания в момента литий, но и батерии, направени от натрий ще задържат повече енергия, ще се зареждат по-бързо и ще имат по-дълъг живот. Такава е визията на френските изследователи, представили първия прототип на батерията си, наречена Na-ion (натриево-йонна) клетка, пише "Фокус", позовавайки се на MailOnline.
Учените смятат, че технологията може да се адаптира за складиране на енергия от възобновяеми източници като вятъра и слънцето, което ще помогне да се преодолеят ограниченията на тези ресурси.
Прототипът е във формат 18650 - клетка, приличаща на голяма АА батерия, каквато обикновено се използва в преносими компютри, както и в електрическите автомобили Tesla. По време на циклите на зареждане и разреждане натриевите йони се движат от един към друг електрод в течност. Енергийната плътност на новите клетки е приблизително 90 ватчаса на килограм. Тази стойност е около половината от енергийната плътност на съвременна батерия, но е сравнима с първите произведени литиево-йонни клетки. Дори така това е два пъти енергийния потенциал на оловно-киселинна автомобилна батерия.
Тестове показват, че новите клетки са в състояние да издържат на най-малко 2000 цикъла на зареждане и разреждане, без да загубят качествата си. За сравнение литиево-йонните батерии издържат между 400 и 1200 цикъла. Най-важният стимул за комерсиализирането на технологията би била икономическата изгода, тъй като натрият се среща 1000 пъти по-често от лития.
Литият е най-лекият метал и се отличава с най-голям електрохимичен потенциал, което го прави идеален материал за производство на батерии. Той обаче е рядък и скъп. Батерията Na-ion вече е преминала от лабораторна към предпроизводствена фаза, което е важна крачка към увеличаване на енергийната плътност и разработката на устройство, подходящо за масово производство.