ГОРЕЩО
Европейският център за транспортни политики с писма до посолствата на Франция и Германия заради намеса в българската съдебна система
БСП и ИТН на консултации при Радев утре
Силистра избра десетте най-добри спортисти за 2025 година (СНИМКИ)
ГОРЕЩА ТЕМА! И Апелативният съд в София каза тежката си дума за легитимността на Сарафов като главен прокурор
ПОЗОР! Иво Мирчев прецакал бъдещ шампион и математик за да набута децата си незаконно в детската градина
Дружеството никога не е било печелившо, отсече Ивайло Московски
Докато протестиращите атакуват решението на кабинета „Борисов“ за спиране на приватизацията на „БДЖ Товарни превози“, това вече е направено от банките кредитори и от самите кандидати, които поискаха допълнително време да се запознаят с активите на държавния превозвач. „До момента нито един инвеститор не е отпаднал от конкурса за приватизация на БДЖ - „Товарни превози”, каза днес изпълнителният директор на Агенцията по приватизация и следприватизационен контрол (АПСК) Емил Караниколов, цитиран от Агенция „Фокус”. Той обясни, че причините за удължаване на срока за подаване на обвързващи оферти за приватизация на дружеството са две. Първата причина е искането от страна на австрийските и румънските участници за удължаване на срока за допълнителен одит до края на месеца. „Притеснени са. Все пак трябва да вкарат 20 млн. евро депозит за участие, а не знаят дали това не е лихвоносна сметка и дали ако ги вкарат, държавата в следващите няколко месеца ще може да се разпореди с този актив или ще стоят блокирани”, каза Караниколов. „Другото, а може би и по-важното, е блокирането на дяловете на БДЖ - „Товарни превози”, което е направено във връзка с обезпечение на бъдещ иск”, каза Караниколов. Според думите му докато го има това блокиране на дяловете, реално агенцията не може да пристъпи към разпоредителна сделка. „Очакваме всеки момент произнасянето на съда, за да можем да решим какво да правим оттук нататък”, заяви той. Караниколов посочи, че дяловете са блокирани от началото на февруари. Миналия месец стана ясно, че по искане на дъблинската банка DEPFA на 5 февруари Софийският градски съд (СГС) е издал заповед за обезпечение на вземането на кредитора в размер на 6,3 млн. лв. DEPFA Bank е основен облигационер по първия облигационен заем, теглен по време на кабинета "Сакскобургготски" от бившия директор на БДЖ Наско Цанев за ремонт на товарни вагони. Шефът на съвета на директорите на "Холдинг БДЖ" Владимир Владимиров коментира тогава, че към момента дружеството няма толкова пари, за да изчисти дълга. Освен това четири банки превантивно заведоха иск срещу "Холдинг БДЖ" в арбитража в Лондон – френските БНП "Париба" и "Сосиете Женерал", австрийската "Кредитанщалт" и белгийската "Дексиа". Те са основната част от банков синдикат, който по време на Тройната коалиция отпусна на БДЖ втория облигационен заем от 120 млн. евро, с който трябваше да бъдат ремонтирани близо 1 500 товарни вагона. Холдингът обаче е натрупал просрочия от над 30 млн. евро по заема. Московски: БДЖ никога не е било на печалба! Междувременно министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията в оставка Ивайло Московски заяви днес, че „БДЖ Товарни превози" никога не е било на печалба. "Дори във времето, когато 40% от него са осигурявани от "Кремиковци". Просто - тогава е имало една компания и всичко е влизало там, и никой не е знаел кои пари къде отиват. Защо искаме да приватизираме "Товарни превози" – отговорите са прости и ясни. Защото това е единственият начин, по който кредиторите биха могли да получат част от своите взимания. Важно е държавата да спаси Пътнически превози, защото това е социалният транспорт на държавата", обясни той. Московски посочи, че от 2014 г. ще има 600 млн. лв. по оперативна програма „Транспорт” (ОПТ) за нови влакове, но само ако БДЖ „Пътнически превози” стане „стабилна компания“. По негови думи, ако „Товарни превози” бъдат приватизирани от частна компания с добро управление, допълнителни инвестиции и оптимизация на дейността, „би могла да печели“.“Трябвало е да протестирате тогава, когато компанията прави задължения от 840 млн. лв., без да знае въобще как ще ги връща и с проспаното време от Станишев и предишните преди него“, поде реч Московски в стила на шефа си Бойко Борисов. Според него те (Тройната коалиция – б.а.) винаги са правили така, че „да се харесат повече на хората, оставяйки следващите поколения след тях да го плащат“. „Това, което и в момента говорят, са пълни глупости и са неосъществими неща. Нито могат с вълшебна пръчка да вдигнат доходите, нито могат с вълшебна пръчка да увеличат растежа. Всичко това става с целенасочени инвестиции, с постоянство“, каза той. Министърът в оставка призна, че и ГЕРБ допускаха грешки в тази политика. „Действително може би и ние сме допускали грешки, но и до ден-днешен твърдя, че правилното решение е доходите на хората да се вдигнат чрез растеж. Изкуственото вдигане на доходите е краткосрочно и задължава всички следващи да плащат сметката”, обобщи накрая Московски.препоръчано


