Без стари автомобили в центъра на Пловдив, синята зона поскъпва тройно за трошките
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Централната градска част на Пловдив, заключено в карето между булевардите “Шести септември”, “Източен”, “Христо Ботев” и “Васил Априлов”, ще получи статут на зона с ниски емисии на вредни вещества в атмосферния въздух, ако Общинският съвет одобри Методиката за определяне на тъй наречените зелени зони на територията на града.
В обемистия доклад от близо 150 страници са посочени три варианта за намаляване на вредните емисии чрез ограничаване на достъпа на автомобили, пише "Марица“.
Според вариант №1 се забранява в зоната да влизат бензинови коли с евро 0 и част от колите с евро 1, а също така дизелови с евро 1 и 2 и част от евро 3.
Вариант №2 налага забрана за бензинови автомобили с евро 0, 1 и 2 и за дизелови, включително с евро 3.
Администрацията предпочита вариант № 3 с подобни ограничения на № 2, но включва забрана за преминаване и по булевардите, които очертават карето.
Изследването и препоръките са направени от софийската фирма “Соколовски С Енвиронмент” ЕООД с ръководител на екипа проф. д-р инж. Николай Козарев по договор за обществена поръчка с Община Пловдив. Методиката е внесена в местния парламент от кмета Здравко Димитров в съответствие с европейските директиви за намаляване на замърсяването на въздуха и Плана за действие на Община Пловдив за периода от 2018 до 2023 г.
До този момент в нито един български град не са въведени зони с ниски емисии и авторите на Методиката предупреждават, че тази мярка трябва да се прилага постепенно. Зоните ще се определят след изменение на Наредбата за организация на движението, която ще бъде подложена на обществено обсъждане, и едва след това ще се гласува в Общинския съвет. Внезапни и значителни рестрикции не е добър подход в управлението, съветват от софийския екип.
Препоръката е „чистият” район да обхваща улиците, включени в синя и зелена зони, а забраната за достъп на старите коли замърсители да действа от 15 октомври до 15 март, когото е времето на отоплителен сезон. Другата рестрикция за намаляване на вредните емисии във въздуха е въвеждането на тройно по-високи цени за синя зона, тоест 6 лева на час за автомобили с нисък екологичен клас.


