БОМБА в ПИК! Зам.-председател на парламента настоява за светкавична ревизия на убийствата на банкера Кюлев, Илия Павлов, Георги Илиев и Фатик!
Службите да проверят какво е правил Лютви Местан в чуждо посолство, категоричен е Явор Хайтов
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Явор Хайтов е зам.-председател на Народното събрание.
Член е на правната и на вътрешната комисия в парламента. Активен участник в блиц-контрола с множество въпроси към министрите от правителството на Бойко Борисов.
Потърсихме мнението на г-н Хайтов по най-горещите теми в политиката през 2016 година!
Интервю на Ивайло КРАЧУНОВ
- Г-н Хайтов, участвате в една от най-важните комисии в парламента - по Вътрешна сигурност и обществен ред. Председателят на комисията Атанасов подаде оставка. Защо през последната година този човек превърна комисията в средство за лична политика?
- Смятам, че оставката на Атанасов е подадена във възможно най-неподходящия момент. МВР в момента се намира в изключително тежка ситуация и то в организационен план.
След като преди година бяха приети изключително важни промени в устройствения закон за МВР, сега управляващите отново предлагат структурни промени във ведомството. Беше внесен такъв законопроект, но забележете - той отлежа само няколко дни в деловодството на парламента и беше изтеглен от Министерския съвет. Това за мен е показателно, че ръководството на министиреството предприема хаотични действия, които вещаят погром в системата за сигурност.
Както в Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред, така и от парламентарната трибуна съм заявявал готовност за подкрепа на МВР. Дори мой предложения бяха подкрепени от мнозинството при първите промени в устройствения закон, но след това не последва нищо позитивно. Аз съм силно обезпокоен от хаоса в системата, защото в тези трудни времена, когато това министерство не работи добре, се поставя под заплаха цялата система за вътрешна сигурност.
- Вие сте започнал кариерата си като следовател, а след това сте продължил като зам.-министър на вътрешните работи, а след това и като адвокат. Как си обяснявате обстоятелството, че всички знакови убийства потъват неразкрити в полицейските архиви?
- Моето намерение още в седмицата преди Народното събрание да започне да заседава е да поискам официална справка от министър Бъчварова за всички убийства през последните 15 години, които носят белезите на поръчкови или с елемент на организирана престъпност.
- Искате да кажете, че ще се направи ревизия на разстрелите на Емил Кюлев, Илия Павлов, Георги Илиев, Поли Пантев, Фатик и всички останали, които бяха извършени показно?
- Аз ревизия не мога да направя, тъй като от позицията на опозиционен депутат нямам тази възможност, но ще поискам доклад, който да бъде оповестен публично за това на каква фаза са разследванията на поръчковите убийство през последните 15 години.
- Промените в конституцията предизвикаха много ожесточени спорове в парламента. Защо вашите колеги от Реформаторския блок толкова настояваха за разпределението на квотите във ВСС. Та нима те са по-важни за обикновените граждани отколкото липсата на справедливост и ескалиращата битова престъпност?
- И аз си задавам този въпрос - защо някои колеги се вкопчиха в тези квоти. Практиката сочи, че от момента на избирането на член на ВСС от парламента, той не се отчита никому и не дължи обяснение за своите гласувания пред партийни централи и пред когото и да било.
Затова за мен тази тема е изкуствено натрапена. По-важното, което аз съм изтъквал е, че до момента нямаме ясна визия за реформата, която трябва да се случи. Гласувах против прословутата актуализирана стратегия за съдебна реформа, която беше внесъл Христо Иванов, защото в нея не се казваше ясно в какви срокове трябва да бъде извършена реформата, нямаше финансова обосновка и не беше ясно с какви кадри ще се реализира тя.
За мен е изключително важно да не допуснем политическо вмешателство в съдебната система. И това отстоявах както във временната комисия за промени в конституцията, така и в пленарна зала.
Ние, от нашата група предложихме две неща. На първо място - членовете на ВСС да се избират от броя на народните представители. Това наше предложение събра най-голяма подкрепа, за него гласуваха 217 народни представители.
Второто ни предложение - министърът на правосъдието да не председателства ВСС не събра необходимата подкрепа.
Мотивът за тези ни предложения е много ясен - без политика в съдебната система.
- Определихте като "странно" посещението на Лютви Местан в турското посолство, което бе разкрито първо от медията ни. Трябва ли службите да проверят какво е правил Местан цели два дни в чуждата легация?
- Обидно ми е, че политик от такъв ранг търси закрила в чуждо посолство и то в 21 век, когато България е член на ЕС и НАТО. Историята ни помни, че и друг български политик по времето на комунистическия терор е потърсил подкрепа в чуждо посолство и това е д-р Г.М. Димитров в средата на 40-те години. Но времената са различни, светът е различен, а и днешна България все ми се иска да вярвам, че е по-различна от България в средата на 40-те.
Нима българските служби за сигурност не са в състояние да защитят един политик и общественик, че да търсим помощ и подкрепа в чужди посолства? Този факт поставя повече въпроси, отколкото отговори и се надявам обществото да бъде информирано по този случай, който според мен е проблем.
- Не ми отговорихте дали службите трябва да проверят изненадващия престой на Местан в турското посолство?
- Разбира се, че трябва да се потърси отговор за този престои в чужда легация. И не на последно място дали е инцидентен или системен. Интересно ми е да узная дали има и други български политици и общественици, които с и без повод тичат в чуждите посолства и каква работа имат те там!
- Какви инициативи да очакваме от парламентарната група на БДЦ и депутатите от Народен съюз през Новата година?
- Ще внесем промени в Гражданско-процесуалния процес, с които да отпадне разглеждането на т.нар. допустимост пред ВКС. Допустимостта не облекчи работата на ВКС, а лиши гражданите от касационна инстанция, което е несправедливо.
Друга законодателна инициатива, за която се готвим е в посока укрепване действията на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол. Целта ни е държавата да гарантира издаваните компесаторни инструменти, както и да задълбочи контрола в приватизираните търговски дружества.