ГОРЕЩО
САМО ВДИГАТ ГЮРУЛТИЯ! Кирил Петков капитулира: Вотът няма да мине
ОТ ПОСЛЕДНИТЕ МИНУТИ! Министър Георгиев с НОВА информация за Домовете на ужаса
Бащата на Сияна разтърсващо: Без теб животът е пустиня - пълна с мрак и тъмнина
ИЗВЪНРЕДНО В ПИК! Силно земетресение разтресе Гърция, усети се и в България (КАРТА)
Прокуратурата с НОВИ БРУТАЛНИ РАЗКРИТИЯ за хосписите на ужасите
САМО ВДИГАТ ГЮРУЛТИЯ! Кирил Петков капитулира: Вотът няма да мине
ОТ ПОСЛЕДНИТЕ МИНУТИ! Министър Георгиев с НОВА информация за Домовете на ужаса
Бащата на Сияна разтърсващо: Без теб животът е пустиня - пълна с мрак и тъмнина
ИЗВЪНРЕДНО В ПИК! Силно земетресение разтресе Гърция, усети се и в България (КАРТА)
Прокуратурата с НОВИ БРУТАЛНИ РАЗКРИТИЯ за хосписите на ужасите
АБРО подкрепи телевизиите
Войната между най-големия кабелен оператор "Булсатком" и Би Ти Ви, която започна в разгара на празниците, става все по-ожесточена. След серия спиране и пускане на сигнала на шестте канала, днес стана ясно, че от оператора са взели драстични мерки срещу Би Ти Ви. Шестте канала на телевизията са заменени от порно канал, музикални програми и детска телевизия. Освен секс канала безплатно за абонатите на "Булсатком" вървят и музикалните MTV Rocks, MTV Hits и Mezzo TV, туристическия Destination BG и детския Jim Jam, установи с изненада техен клиент. От офисите на "Булсатком" обясниха, че ощетените клиенти на оператора ще бъдат компенсирани с HBO или някой от другите платени пакети, защото пари не могат да се връщат. От войната между телевизиите и оператора не печели никой. Рейтингът на Би Ти Ви вече сериозно е спаднал, отчитат от медията, но не се поддават на натиска. Близо една трета от абонатите, които ги гледаха по "Булсатком" пък се прехвърлиха скоростно на "Виваком" за да не останат без телевизия по празниците. Така не е ясно в тази война дали ще има победители и кой колко ще загуби от играта на надцакване за зрители и пари. Днес се появи нов акцент в борбата. Сериозен съюзник във войната срещу "Булсатком" получи bTV. В подкрепа на телевизията се обяви Асоциация на българските радио- и телевизионни оператори – АБРО. На Ивановден тя излезе с декларация по повод скандала, от който страдат най-много зрителите. От АБРО се позовават на изледване, от което става ясно, че 80% от домакинствата разполагат с достъп до кабелна и/или сателитна телевизия. "В тези условия, включването на телевизионните програми в мрежите на тези доставчици е условие за присъствието им в българските домове", смята Асоциацията. "Считаме, че недобросъвестното деклариране на броя абонати от страна на платформените оператори и подценяването на значението на тв съдържанието ощетява всички страни, най-вече зрителите, които са лишени от ново, качествено и разнообразно съдържание", гласи декларацията. Ето и пълния текст на декларацията на АБРО: "Във връзка с активната обществена дискусия по повод търговските отношения на членове на Асоциация на българските радио- и телевизионни оператори – АБРО със сателитния платформен оператор „Булсатком“ и позицията на Българската Асоциация на Кабелните Комуникационни Оператори (БАККО), в интерес на българските телевизионни зрители и с цел да бъде установена стабилна и предвидима пазарната среда, използваме повода, за да обърнем внимание върху съществуващите проблеми на пазара на предоставяне на права за разпространение на телевизионни програми: За доставчиците на аудио-визуални медийни услуги (телевизионните оператори) е от изключително значение достигането до максимално широка зрителска аудитория, което се осъществява чрез разпространение на създаваните от тях програми в мрежите на платформените оператори (кабелни, DТH и IPTV оператори). Значението на кабелните и сателитните платформи за пренос на радио- и телевизионен сигнал ясно проличава от резултатите от извършеното представително количествено изследване на пазарите на телевизия и интернет в България, с което АБРО разполага. Изследването демонстрира изключително високата пенетрация на услугата на кабелните и сателитните платформи за доставка на телевизионен сигнал. В частност, оценява се, че близо 80% от домакинствата в България разполагат с достъп до кабелна и/или сателитна телевизия. В тези условия, включването на телевизионните програми в мрежите на тези доставчици е условие за присъствието им в българските домове. Абонатите, с които платформените оператори разполагат, им дават изключително силна позиция в преговорите с доставчиците на аудио-визуални медийни услуги и им позволяват да диктуват икономически условия. В общия случай, кабелният или сателитният оператор заплаща за извършваното разпространение според броя на декларираните от самия него абонати, поради което за телевизиите е важно да бъде установен механизъм за точно отчитане на броя на абонатите, с цел справедливо и обективно определяне на дължимото възнаграждение. В тази връзка, направената в количественото изследване оценка на броя абонати на 20-те най-големи платформени оператори в България даде възможност на нашите членове да направят оценка за пазарното поведение на техните партньори – разпространителите на телевизионен сигнал и за верността на данните за броя абонати, които те декларират. Основен проблем във взаимоотношенията между телевизионните оператори и платформените оператори е подценяването на ролята на телевизионното съдържание и избора и желанието на абонатите. Дългите и тежки преговори между доставчиците на медийни услуги и операторите често третират не цената на даден канал, а дали този канал изобщо да бъде включен в пакета на платформения оператор. От своя страна, самите оператори също създават канали, които се конкурират с каналите на телевизионните оператори при закупуването на програмно съдържание и често са толерирани от операторите, защото такива ексклузивни програми остават достъпни само за абонатите на самия оператор. Считаме, че недобросъвестното деклариране на броя абонати от страна на платформените оператори и подценяването на значението на телевизионното съдържание ощетява всички страни във веригата на производство и потребление на културния продукт, най-вече зрителите, които са лишени от ново, качествено и разнообразно съдържание. Считаме, че спазването на конкурентното законодателство е задължително и за платформените оператори. В тази връзка, категорично се противопоставяме на всяка форма на недопустима пазарна координация, включително съгласуваното предприемане на сходно търговско поведение от страна на платформени оператори, във връзка с разпространението на определени телевизионни програми. Всеки оператор следва самостоятелно и независимо да определя своето стопанско поведение, което в крайна сметка е гаранция за защита на интересите на потребителите. Асоциация на българските радио- и телевизионни оператори – АБРО и нейните членове са ангажирани в налагането на високи професионални и етични стандарти при осъществяване на тяхната дейност. Коректните отношения между телевизионните оператори и техните партньори – разпространителите на телевизионния сигнал, са задължително условие за гарантиране на обществения интерес от достъп до информация и на медийния плурализъм." Същевременно преговорите между сателитния доставчик и bTV продължават. Още миналата седмица ръководството на "Булсатком" е изпратило офертно предложение до телевизията. Идеята на "Булсатком" е да бъде предложен допълнителен пакет на потребителите й, който да бъде само за програмите на bTV. "Стойността на пакета ще бъде определен от bTV. "Булсатком" е готова на някои компромиси, за да се постигне крайно решение, но на този етап bTV не дават отговор на нашето изпратено предложение", коментира Младенка Джалова, маркетинг директор на сателитния доставчик. От пресотдела на телевизията бяха категорични, че преговори се водят ежедневно, но до общ компромис и решение все още не е стигнато. От bTV са категорични, че към настоящия момент имат сключени договори с над 150 кабелни оператори в страната. Позицията на bTV по повод исканията им за промяна в таксите, които иска да бъдат заплащани от "Булсатком": "Нека уточним, че тройно увеличение на цените няма. Основната цена на пакета канали на bTV е същата спрямо миналата година, като са преструктурирани отстъпките и условията за тяхното отдаване. Отстъпките ни са пазарно обусловени и с тях нашата цена става значително по-добра от тази, която Булсатком счита за приемлива за отделни канали с много по-нисък аудиторен дял от този на нашите. Отделно от това Булсатком допълнително едностранно и непазарно занижава крайната цена чрез укриването на абонати, което, за съжаление, не е само тяхна практика. Крайно време е операторите да поемат своя дял в инвестициите в съдържание, след като те печелят между 85% и 90% от прихода от крайните абонати. Ако настоящият модел на работа, който Булсатком отстоява с толкова агресивни и непазарни мерки, не се промени, производството на българско съдържание за телевизия, особено на български филми и сериали, е обречено на неуспех. Българските зрители много дълго чакаха, за да гледат качествени БГ сериали, но не можем да им гарантираме, че ще ги доставяме със същите темпове и качества, ако операторите продължат да задържат почти целия приход от абонатите за себе си, вместо да инвестират в съдържанието, което разпространяват. Особено за нишовите канали непазарните цени за разпространение, съчетани със занижаването на броя абонати, е фатално, защото приходите от разпространение са основни за издръжката им и без тях е невъзможно да запълнят програмата си с качествено съдържание. За съжаление, често при преговорите за разпространение на нишов канал въпросът е не на каква цена ще се разпространява той, а дали изобщо ще се разпространява в мрежата. Така например bTV стартира канала bTV Lady през януари 2012 г., но въпреки многобройните запитвания на зрители, каналът е достъпен едва от септември 2012 г. и то само за около 15% от абонатите на Булсатком". През следващите дни казусът между доставчика на цифрова телевизия „Булсатком“ и частните телевизии bTV и TV7 ще продължи да бъде дискутиран. Въпреки че общественият шум около отношенията на цифровия оператор и bTV бе основна тема през изминалите няколко седмици, търговските връзки между доставчика на цифрова телевизия и TV7 все още са неясни. „Булсатком“ и TV7 също все още нямат сключени договори за текущата 2013 г., а излъчването на телевизията в мрежата на доставчика се извършва „на добра воля“. Така коментира ситуацията Николай Бареков, изпълнителен директор на TV7. Бареков обясни, че телевизията не е спряла излъчването на програмите си през мрежата на оператора само за да не бъдат ощетени зрителите й. Към момента двете страни нямат сключени договори за 2013 г. и „Булсатком“ не плаща на телевизията. Към момента текат преговори между тях, за да бъдат променени условията, според които „Булсатком“ ще излъчва TV7. До края на седмицата диалогът между тях трябва да бъде финализиран. Исканията на TV7 са по-различни от тези на bTV. Бареков обясни, че към края на миналата седмица телевизията е дала две конкретни предложения на доставчика, които в момента чакат одобрение от маркетинг отдела на "Булсатком", пише "Инвестор.бг".препоръчано