ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
“Поразяващата уста“ на премиера Кирил Петков със сигурност вече е станала известна и на брюкселския естаблишмънт. И докато Петков и компания си мислят, че това им гарантира позиции на най-високо ниво в европейските институции, то реалността може да се окаже доста по-различна.
В европейската политика никак не обичат соловите изпълнения, особено, ако те идват от играчи от “лека категория“, в каквато по дефиниция попада и българският премиер. И колкото по-бързо Кирил Петков разбере това, толкова по-добре за страната, а ако не – много е вероятно да му струва поста, пише в свой обширен анализ "Труд".
Подтиквани от менторите си Кирил Петков и Асен Василев искат на всяка цена да прокарат антиевропейско законодателство, което да позволи налагането на санкции на граждани на Европейския съюз, които по един или друг повод са станали обект на административно наказание в трета държава.
В конкретния случай премиерът и неговият заместник в правителството и партията – финансовият министър, искат да имат властови инструмент, с който да нанесат непоправими щети върху имиджа на политици от опозицията и представители на бизнеса, които през годините са имали противоречия с Иво Прокопиев и други гравитиращи около кръга “Капитал“ олигарси. Приемането на такъв закон ще се яви пряко нарушение на поне два европейски регламента. Отделно, той ще противоречи на съдебната практика на Европейския съд по правата на човека и особено на Съда на ЕС.
Как точно ще се почувства бизнесмен от Франция, политик от Германия, висш европейски чиновник от Брюксел, ако разбере, че в България действа закон, на базата на който утре може да се окаже в “черен списък“, без да има никакви наказателно-правни основания за това, а единствено на административно основание?
Ако горният сценарий все още е на подготвителен етап, то в ход е нещо друго, което Кирил Петков е поел като ангажимент, който трябва да изпълни към тези, които му осигуриха премиерския стол. Министър-председателят много държи да ликвидира спецправосъдието, при това буквално по варварски начин. Без изненада – Европейският парламент и Европейската комисия, макар и деликатно на този етап, показаха, че не са готови да приемат подобно решение, особено ако същото не е достатъчно добре аргументирано.
Оказва се, че за да оправдае политическото решение на Четворната коалиция по ликвидиране на спецсъда и спецпрокуратурата, Кирил Петков е готов да послъже Брюксел.
На 27 януари Мониторинговата група към Комисията по граждански свободи на Европейския парламент, известна като LIBE, проведе изслушване на българския премиер Петков и на правосъдния министър Надежда Йорданова, след като преди това чу аргументите за запазване на специализираните структури на наказателното правосъдие у нас и на главния прокурор Иван Гешев. По традиция Групата за демокрация, върховенство на правото и основните права изпраща и предварителни въпроси, отговорите на които по-късно публикува.
Отговорите на българското правителство са 42 страници. Не е ясно кой е автор на отговорите от името на Кирил Петков, но на въпроса за ликвидирането на спецправосъдието, на българския премиер са приписани недопустим откъм стил на изразяване изказ, абсолютни неистини и за капак – откровени глупости. Явно в Министерския съвет изобщо не са си дали сметка, че отговорите им може да се прочетат от някого и най-вече да станат публично известни.
На няколко пъти Кирил Петков мотивира законодателната инициатива за ликвидиране на спецпрокуратурата и спецсъда с тезата, че те са били „политически бухалки“. Клише, което кръгът „Капитал“, гравитиращите около него адвокатски кантори и политизираната върхушка на Съюза на съдиите в България насаждат от 2016 г. насам, когато стана ясно, че именно спецправосъдието ще поеме делата за политическа корупция.
Твърдението за неефективното разследване от спецпрокуратурата и липсата на присъди от спецсъдилищата е най-малкото спорно, макар да има много какво да се желае. Петков обаче удобно премълчава факта, че корупционните престъпления на „белите якички“ са подсъдни на тези съдебни инстанции едва от края на 2017 г., т.е. няма и пет години.
Но дори европейски депутат или експерт от Европейската комисия да приеме със снизхождение изразните средства, ползвани от премиера и манипулацията на фактите, то със сигурност няма да са съгласни с написаното, че спецправосъдието не е дало резултат и в противодействието на организираната престъпност.
“За десетгодишния срок на своето действие, специализираните наказателни съдилища и съответните им прокуратури не оправдаха заложените със създаването им през 2011 г. очаквания“, твърди Петков. Само, че в два поредни доклада по Механизма за сътрудничество и проверка – през 2018 и 2019 г., именно Европейската комисия направи недвусмислената констатация, че благодарение на спецправосъдието страната има напредък срещу организираната престъпност. Това е и причината т.нар. “мониторингов механизъм“ спрямо България в тази му част да бъде прекратен. Нещо, което не бе направено за Румъния.
Трудно е Кирил Петков да излъже европейския бюрократичен апарат, който добре знае, че създаването на спецправосъдието у нас стана именно на базата на мониторинговите доклади, които България получава от присъединяването си към ЕС през 2007 г. Така че ако българският премиер казва в Брюксел, че закрива “политическа бухалка“, трябва да си дава сметка, че обижда домакините си.
Отговорът на Петков съдържа и още една манипулация, този път свързана именно с разследванията за корупция. Твърди, че нямало нито едно, което изобщо не е вярно. В първият доклад на ЕК за върховенството на правото от 2020 г. бе отчетена започната работа по редица досъдебни производства за корупция именно от спецпрокуратурата. В доклада се настояваше за присъди, каквито макар и малко има, а по някои дела се очаква окончателно произнасяне на Върховния касационен съд. И това за четири години, което изобщо не е дълъг срок, с оглед на тромавия наказателен процес у нас.
Фундаментална е друга част от отговора на Кирил Петков на конкретно запитване за очакванията от скорошното закриване на сцеправосъдието, а именно: “Очакваните последици са премахване на едно ненужно и неработещо допълнение към съдебната система... възстановяване на редовното правосъдие..., а също така правосъдие по-близко до хората… и по-ефективно и качествено детско правосъдие“.
От петък насам актуален е друг опит на премиера да поизлъже. Този път Петков дори въвлича Европейската комисия по недопустим начин в опит да направи възможно отстраняването на главния прокурор Иван Гешев. В станалото вече достатъчно известно с катастрофалните последици за имиджа на министър-председателя интервю за Сашо Диков, Кирил Петков реши да тества “фалшивата новина“, че Брюксел нямало да пусне пари по Плана за стабилност, ако обвинител №1 не си подаде оставката.
Подобна партенка бе лансирана още при двете служебни правителства, покрай провала им да представят актуализиран План за възстановяване, какъвто страната ни продължава да няма одобрен от ЕК и до днес. Притиснат от опозицията, която повдигна темата за липсата на яснота кога България ще получи средства за възстановяване от последствията от пандемията, Петков очевидно се опитва да внуши, че парите се бавят, защото Еврокомисията искала смяна на Гешев. Точно, защото бе очаквано, че правителството в София ще пусне тази партенка и едва ли не ще поиска от Брюксел да стопира плащанията, още през декември от прокуратурата излязоха с нарочна позиция по въпроса и ясно дадоха да се разбере, че няма да позволят да бъдат ползвани като оправдание за провала на управляващите.
Никога и при никакви обстоятелства ЕК не би си позволила да поставя условия относно персонални назначения или избори, стига същите да са осъществени в рамките на правилата.
По повод поредната партенка на премиера, политологът Огнян Минчев направи много красноречив коментар: "Кирчо щял да каже на Брюксел да не му дава 12 милиарда, докато Гешев не подаде оставка. Брюксел тръпне... Е, чак такова нещо не беше му идвало до главата. Acquis communautaire се тресе до основи. Европейската комисия замисля колективна оставка... Директорът на ЕЦБ замисля банкова ваканция до оставката на Гешев... Всички тръпнат - друг път не видели!".
Кирил Петков много иска други да са му виновни, но и този път няма да му се получи. Нито Брюксел, нито българите ще чакат оправданията и ще търпят лъжите му, защото е факт, че повечето от страните членки на ЕС вече получиха първите траншове по Плана за стабилност, докато ние още нямаме одобрен.
Министър-председателят няма политическото мъжество да признае, че за да получи пари от Европа, България трябва да се раздели с въглищните си централи много скоро. Това от своя страна би довело до падането на правителството. Нещо, от което силно се страхуват инженерите на политическото ГМО „Продължаваме промяната“. Заради това, вместо да предприема непопулярни действия, на Кирил Петков му е казано да пуска партенки и да послъгва у нас и по света.