ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Представителите на бизнеса искат да формират у децата привързаност към марките и да им наложат определен начин на мислене", заяви Феликс Камела от организацията за контрол на лобизма LobbyControl.
Децата са бъдещите потребители. Представителите на бизнеса разбират това и се опитват още в училище да привлекат техния интерес към своите продукти. През август приключват училищните ваканции в 9 от 16 федерални провинции на Германия. Тийнейджърите започват да учат, но освен стандартните предмети, като математика, физика или немски език те разглеждат теми, с които им предстои да се сблъскат в ежедневието.
"Да живея под наем или да си купя жилище – как искам да живеят в бъдеще?" - така се нарича един от учебниците за 8-10 клас на германските училища. Основната идея на учебното пособие е, че в действителност животът под наем не е най-добрият вариант. Германските ученици научават за "емоционалното значение" на собствения дом и увеличаването на възможностите за собственото си развитие. И естествено – колко по-евтино е да си купиш собствен дом, отколкото да живееш под наем. Това че учебникът е издаден от...
Обединението на частните строителни спестовни каси не се споменава в него. Това е само един от примерите за това как представителите на бизнеса разпространяват тенденциозни материали в германските училища. Изследователи от Университета в Аугсбург установиха, че 16 от 20-те най-големи германски компании предлагат свои учебни материали. Компаниите предоставят тези материали безплатно в интернет, но тяхната дейност далеч не е безкористна. "Представителите на бизнеса искат да формират у децата привързаност към марките и да им наложат определен начин на мислене", заяви Феликс Камела от организацията за контрол на лобизма LobbyControl.
"Колкото по-рано започват, толкова по-големи са шансовете им за успех. Представите на децата за света все още не са напълно формирани", убеден е експертът. Компаниите искат да обвържат децата към себе си Още в началното училище някои компании използват тенденциозни материали и дори открита реклама.
Производителят на храни Dr. Oetker е създал за учениците от малките класове безплатен учебник "Печи с нас". Следвайки стъпките в него, децата могат да си сготвят ястия, за които са необходими съставки, произвеждани предимно от тази компания. Децата също така научават от учебника как Dr. Oetker е изобретил главния продукт на компанията – бакпулвера. В интернет концернът предлага екскурзия в "Света на Dr. Oetker", където децата могат да експериментират с фирмения бакпулвер. Много родители смятат, че лобизмът в училищата е неприемлив.
"Като баща искам моите деца да учат в максимално независима атмосфера. Бих желал те самите да могат да вземат решение какво да правят в бъдеще", заяви Волфганг Пабел от Федералното обединение на родителите.
"Задачата на училищата и учителите е да установят кой е автор на едни или други учебници и какви интереси те представляват. Ако това е невъзможно да бъде установено, тогава тези материали нямат място в училище", категоричен е той. Много преподаватели осъзнават своята отговорност при избора на учебни материали.
Експертите от Федералното общество за защита на потребителите са достигнали до извода, че учителите се отнасят по-скоро скептично към корпоративните учебници. Но ако въпросът засяга пенсионните осигуровки, производството на храни или тарифите на мобилните оператори, те в повечето случаи нямат възможност за избор: стандартните учебните не засягат тези важни въпроси. В такова положение учителят трябва сам да реши, кой материал е тенденциозен, и кой не е. В Германия до ден-днешен отсъства държавно учреждение, към което учителите могат да се обърнат, ако се съмняват в целесъобразността на използването на един или друг учебен материал. --------- Михаел Хартлеп, "Дойче Веле".


