ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Повечето жалби, които получавам са срещу "Топлофикация". Откакто съм заела длъжността съм получила 302 жалби срещу дружеството. Това заяви по време на първата тематична приемна омбудсманът Мая Манолова.
Основните проблеми, от които се оплакват гражданите са свързани с високите сметки, които получават, дори и при спряно парно, както и заради несправедливата методика за общо начисляване на задълженията.
Вторите по многобройност жалби са срещу неясните съобщения за задълженията на потребителите. Манолова дори се пошегува, че би дала награда на онзи, който успее да ги разшифрова.
Друг тип проблеми са тези, свързани с принудителните събирания, които в повечето случаи са дори без предварително информиране на потребителите. Гражданите се оплакват също и срещу топлинните счетоводители.
Причините за тези проблеми, според Манолова, са в нормативната уредба и в Закона за енергетиката, както и в общите условия на "Топлофикация". Проблемът, произтича обаче и от лошия мениджмънт на дружеството, което не се отнася с уважение към потребителите, заради които всъщност съществува.
Манолова посочи и мерките, които като омбудсман е предприела за решаването на проблемите. Тя е подготвила анализ на проблемите, обобщен в специален доклад, в който са включени и конкретни предложения за решаване на проблемите.
Освен това е дала под съд начисляваната такса "сградна инсталация", защото се явява "непоискана услуга", която по закон потребителите не са длъжни да заплащат. Освен това е отправила искане към Върховния касационен съд за отпадане на юридическите такси, защото е недопустимо за задължение от 20 лв., хората да плащат над 800 лв. съдебни такси. Манолова е информирала за тези проблеми и еврокомисаря по правосъдието Вера Йоуроварова, която да провери дали нормативната база, по която работи "Топлофикация" отговаря на европейските изисквания.
Манолова се е срещала и с министъра на енергетика Теменужка Петкова, с председателя на КЕВР Иван Иванов, с председателя на парламентарната комисия по енергетика, с председателя на Столичния общински съвет, както и с кмета на София, а също и с ръководството на "Топлофикация" и потребителски организации. Омбудсманът посочи, че всички институции са наясно с проблемите, които дружеството създава, но не искат да правят промени. През следващата седмица Манолова отново ще се срещне с представителите на тези институции, дружеството и организации, за да се даде възможност всеки да припознае своите ангажименти и да се потърси решение на проблемите.
В приемната, която омбудсманът организира дойдоха стотици гневни потребители, които един през друг се опитваха да вземат думата и да разкаже всеки за своя конкретен случай. Повечето хора, очевидно изнервени от безсилието си да се справят с "Топлофикация", крещяха "геноцид", имаше и такива, които дори нападаха Манолова, но имаше и хора, които предлагаха конкретни предложения, които да решат проблемите.
Сред предложенията бяха това да се смени методът за принудително събиране на задълженията. Манолова посочи пък, че ще настоява да се стига до принудително събиране на тези задължения след уведомяването на хората и 15-дневен срок, в който те или да си платят задължението, или да го разсрочат.
Хората се оплакваха, че не могат да се обжалват решения на КЕВР. Изказаха се и обвинения, че дружеството има изключително силно лоби в парламента и заради това не се решават от години проблемите.
Други хора поискаха сметката за топлоподаване и за топла вода да се разделят. Имаше и хора, които се обединиха около искането да отпаднат топлинните счетоводители като посредници, защото и без това уредите им не отчитат адекватно топлината. Други хора поискаха да се въведе финансова амнистия по подобие на тази от 1938 г., защото страната ни е опрощавала външни заеми на държави като Ирак и Либия, които били за много по-големи суми от това, което е начислено на хората и то по незаконен начин.
Повечето хора се обединиха около това таксата за сградна инсталация да отпадне изцяло. Също така бе предложено и сметките да не са прогнозни, а ежемесечни и на базата на реално консумирана енергия.


