ГОРЕЩА ТЕМА! Зам.-министър с нови разкрития за пожара във влака! Кога ще имаме нов, комфортен жп транспорт?
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Много неприятен е инцидентът във влака София-Бургас. Нашите служители на БДЖ са действали много адекватно, извели са пътниците, участвали са в гасенето на пожара. Това каза пред БНТ Велик Занчев, зам.-министър на транспорта.
В момента тече разследване за причините, работи се по няколко версии, нека органите си свършат работата и тогава ще обявим причините, и ще вземем необходимите мерки. Вътрешно звено при нас разследва също случая, коментира Занчев.
Разделянето на БДЖ на две компании става през 2002 г. 2009 г, когато влиза правителството "Борисов 1", задълженията към края на годината са 850 милиона, но имаме и отрицателен финансов резултат в БДЖ от 70 милиона. След проведените тежки реформи в дружеството, виждате как задлъжнялостта е наполовина и по-малко, посочи на графика зам.-министърът.

Реформите са оптимизиране на разходите и една от най-тежките е оптимизиране на персонала. През 2011 г. имаше една от най-големите стачки в железницата. В момента там има около 9 000 души персонал от общо 15 хиляди. Не получаваме все още качеството, да, призна той.
По европейски програми са инвестирани над 1,340 млрд., каза Занчев. Другите отсечки предстоят до 2020 г. Ще имаме напълно готово трасе сръбска граница - турска граница, сръбска граница - София и Бургас. Влаковете ще се движат със 130 км/ч. В БДЖ до края на годината ще погасим дълговете по втория облигационен заем и намаляваме задлъжнялостта, обясни зам.-министърът. Ще намалим времетраенето на пътуването, ще повишим комфорта и ще доближим железницата до средноевропейско ниво, допълни той.
Имаме програма, която е насочена за справяне с ромските набези. Железницата трябва да стане приоритет на държавата, Няма как от едно фалирало дружество през 2010 г. да стане изведнъж, но дружеството е жизнеспособно и ЕК е признала това, заяви още Занчев.
На въпрос дали се мисли за приватизация, той изтъкна, че в областта на товарните превози е мислено. Що се касае до пътническите превози, те са държавни в повечето страни. Когато подобрим услугата, времетраенето, толтаксите, ще изравним двата вида транспорт, смята експертът.
Предстои и обновяване на подвижния състав. Разделили сме обновяването на два етапа - около 40 мотрисни влака за около 420 млн. лева. Политиката по отношение на новия състав се различава от предходната да се кара държавно дружество да взима търговски кредит. А тези влакове ще бъдат купени от републиканския бюджет. Новите влакове може би ще видим след 3-3,5 години, защото изпълнението на такъв влак е от година и половина до две, каза още той.


