ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Какво представляват нанохраните? По какво се отличават от нормалните ястия? Светлозара Георгиева, София
Представката „нано” на старогръцки означава джудже. Прибавена е към думата „храни” през 2005 г. по време на Международната конференция на тема „Nano Food” и от тогава се използва официално в науката.
Причината е, че нанохраните съдържат съставки, чиито размери са от 1 до 100 нанометра / за сравнение - 1 нанометър е една милиардна част от метъра/. Тези микрочастици придават нови особености на храните. Например, екип от холандски специалисти е създал нановино, което променя вкуса си по желание на клиента.
При стайна температура то има характеристиките на качествено „Мерло”, но при леко затопляне нановиното придобива особеностите на „Каберне”. Така с една бутилка купувачът се снабдява с два вида качествени напитки. Продукт на същия екип е майонеза за хора с висок лош холестерол. Тя е изградена от миниатюрни водни капки, обвити със свръхтънък маслен филм и се отличава с уникално ниско маслено съдържание. Израелска компания пък е разработила растително масло и хляб, съдържащи нанокапсули с витамини и минерални вещества.
Освен за подобряване качествата на храните, микросъставки се ползват и за да се удължи многократно срокът на годност на продуктите. Сега в света основните производители на нанохрани са САЩ и някои азиатски страни - Тайван, Китай и Япония. В ЕС се проявява известна сдържаност към тези продукти. Резервите са породени от факта, че клетките на човека нормално пропускат през своите мембрани определени вещества и задържат други, а наночастиците преминават безпрепятствено през телесните бариери. На практика миничастиците могат да достигнат до всеки орган, включително и до мозъка.
Последиците от това безконтролно движение тепърва ще се изясняват. Възможно е при усилена консумация на новите храни у човека да настъпят увреждания на генетично ниво. Независимо от опасенията, в момента на европейските пазари се предлагат над 100 продукта с наноматериали.
Прогнозите са, че през 2015 г. нанохраните ще имат около 40% пазарен дял, а към 2040 г. ще са обичайна практика в хранителната промишленост.