Г-н Борисов, намерете 200 млн. евро и подпишете сделката за "Фолксваген"! Свършете работата на вашите подчинени… отново
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Надзорният съвет на Фолксваген не е избрал Турция за локацията на своя завод в четвъртък.
Ако го бяха направили, щяхме да имаме прес-съобщение или на пресконференцията в Ню Йорк това да бъде съобщено. Няма нито едно от двете, както ПИК първа информира и показа на живо.
Случилото се на надзорния съвет е много просто – България е победила Турция по перата логистика, човешки ресурси, екология и сигурност, завършили сме реми по перото терен и инфраструктура и сме загубили тотално по перото държавна помощ.
Логистика: България е в Европейския съюз, а произвежданите 700 000 автомобили от този завод имат чиста писта от София до Германия. Турция е в митническия съюз, но автомобилите все пак трябва да преминат през българските КПП-та… които не се славят като най-бързите. Другиат вариант е с кораби през гръцките териториални води – опция, която не се нуждае от коментар. България печели категорично.
Човешки ресурси: На пресконференцията днес Форд и Фолксваген обявиха, че двете компании вече са по-скоро технологични и софтуерни, отколкото индустриални.
А София днес е софтуерната столица на Източна Европа.
Да, този завод през първите 10 години ще произвежда коли с двигатели с вътрешно горене, но след това тук ще се правят елитни електромобили, а след 30 години вероятно автономни автомобили, при които най-важното нещо е софтуерът и изкуственият интелект. Фолксваген мисли с 50 години напред. Българските работници са също защитени от всички регулации на Европейския Съюз, докато положението в Турция е плачевно.
България печели категорично.
Екология: На презентацията днес се говореше за въглеродна неутралност на цялата група Фолксваген-Форд за близките 20 години и поне 30% беше посветено на електромобилност и екология. Отново, България е в Европейския Съюз и сме с най-строгите екологични закони в света. Турция не е.
България пак печели категорично.
Сигурност: Като част от ЕС, вероятността България да попадне под икономически и военни санкции от Европа или САЩ е практически нулева. Турция днес приема първите руски ракети, а другата седмица вероятно Конгресът на САЩ ще гласува и първите санкции. Да, Тръмп ще наложи вето, но това е дълга и рискова игра.
България печели категорично.
Терен: Турция гарантира с цялата тежест на турската дисциплина и авторитарно управление, че там след 36 месеца ще има завод до ключ. България предлага Кремиковци с перфектна инфраструктура, но истината е, че строителните ни традиции са далеч от турските. Тук сме реми, заради изключителната инфраструктура на София, но по-кратките срокове за завършване на завода в Турция.
Държавна помощ: Турция предлага 350 милиона евро директна държавна помощ. България казва: „Ако ни изберете, ние ще питаме Европейската комисия дали ще ни разреши да ви дадем максималната възможна държавна помощ в ЕС около 150 милиона евро, ако вземем такова решение“.
Тоест, не предлагаме нищо към този момент.
0 евро срещу 350 милиона евро.
Тук този четвъртък на надзорния съвет България се е провалила тотално. Каквито и позитиви да имаме, 350 милиона евро са 350 милиона евро. Гарантирани.
Г-н Борисов, за пореден път на вас лежи отговорността. Вие лично трябва да завършите сделката с Фолксваген.
Осигурете държавна помощ, близка до тази, която Турция предлага и България ще победи.
Очевидно е, че подчинените ви в ресор икономика са напълно неспособни да се справят с тази задача. Да, тя е сложна, но в българския бизнес има достатъчно грамотни мениджъри, финансисти и юристи, които заедно с вас могат да я изпълнят. Много от тях вече помогнаха България да е на финала в тази надпревара.
Г-н премиер, имате 30 дни. Решава се бъдещето на българската икономика. Ще продължим ли да бъдем страна на евтиния аутсорсинг и доставчици на авточасти в подвижни халета и поточни линии, които при първата икономическа криза ще изчезнат за 24 часа в Македония и Румъния?
Или ще догоним Унгария, Чехия и Словакия с инвеститори като Фолксваген, Форд, Хюндай и Пежо, които гледат 50 години в бъдещето?