ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Изминалата 2015-а година беше изключително тежка, както в международно, така и във вътрешно политическо отношение. Безспорно събитието на годината бе потока на бежанци и нелегални емигранти през територията на почти цяла Европа. Последните няколко дни отново ни доказаха сериозността на този проблем. Визирам събитията в Кьолн, разбира се. Цялата европейска общност е изправена не просто пред криза, свързана с един логистичен проблем, а пред криза на ценностните, пред цивилизационно препятствие, с което нито една държава самостоятелно не може да се справи. Всяка една страна трябва ясно да осъзнае и поеме своята отговорост. Годината бе белязана от множество кървави атентати, които сложиха акцент и върху сигурността. Шарли Ебдо и зала Батаклан, два атентата в сърцето на Европа – Париж, поставиха множество въпроси пред Европейския съюз, които важат с пълна сила и за България.
Можем ли да гарантираме сигурността на населението? Чувства ли се то в безопасност? Справяме ли се с бежанския поток?
Колеги, как си отговаряте Вие на тези въпроси? Или отговорът се съдържа във факта, че когато се почувства застрашени, дори и най-видните ни политици предпочитат да се скрият в посолството на чужда държава, отколкото да потърсят закрилата на държавата?!
И още нещо много важно - възползва ли се достатъчно ефективно България от членството си в ЕС във връзка с решаването на бежанския проблем? Този въпрос е резонен, тъй като нашата южна съседка - Турция, договори от същия този Европейски съюз 3 милиарда евро, без да е асоцииран член. Отговорът е „НЕ” – България не се възползва ефективно от възможността за финансова помощ. Защо? Може би защото нямаме реални политики насочени към България и насочени към нуждите на българското население, а не към Турция или Русия или Америка. Оставям сами да си отговорите.
Във вътрешен план събитието, белязало годината бяха широко прокламираните промени в Конституцията, които за съжаление обаче, не водят до желаната съдебна реформа. Предложените промени не могат да гарантират по-справедлив процес, по-бързо правораздаване или възвръщане на доверието в системата. Все пак, смятам че не може да не сме горди, че предложението на нашата група - членовете на ВСС от парламентарната квота да се избират с 2/3 мнозинство, бе прието с впечатляващите 217 гласа. Това изцяло съвпадна и с препоръките на Венецианската комисия. Така според нас се гарантира по-малката политическа намеса в работата на кадровия орган на съдебната власт – ВСС. А това е гаранция за независимостта, както на кадровиците, така и на назначаваните от тях магистрати.
Имаме още много работа по съдебната реформа, за да постигне тя целите, изисквани от обществото. Вярвам, че никой от нас не иска повече да чува израза "ние ги хващаме, те ги пускат". Ще използвам този акцент като отправна точка за следващото събитие, важно за 2015-а година, а именно - полицейските протести. Те показаха за пореден път нецелесъобразността на разпределение на средствата в Министерство на вътрешните работи. Българският полицай е лишен от нови униформи, не му достига служебното гориво и няма осигурена безопасност на работното място, докато десетки милиони левове от бюджета на ведомството потъват незнайно къде. Въпреки увеличението на бюджета на МВР със 130 милиона през 2015-а за пореден път се видя, че парите не отиват по предназначение.
Събитията от последните дни - убийствата на бизнесмени, демонстрират една абсолютно дебалансирана система на вътрешен ред и сигурност. Затова не са виновни редовите полицаи, а ръководството на МВР, което няма ясна визия за реформата в сектора.
Друг пример за проблемите в МВР бяха местните избори през 2015-та година. Отминалите местни избори бяха най-манипулираните и най-нечестно проведени избори през последните 25 години в България. Излишно е да се влиза в конкретика относно брой сбъркани и откровено фалшифицирани протоколи, брой купени гласове, брой невалидни бюлетини, брой негласували и т.н. и т.н. По-интересният въпрос е защо стана възможно всичко това? И още по-важно – обратим ли е този път или връщане от настоящата ситуация няма? На тези местни избори отсъстваше законът – основният елемент на държавността. Отсъстваше държавата и аз искрено се надявам – никога повече да не ставаме свидетели на подобен фарс.
Въпреки множеството манипулации и опит за фалшифициране на резултати, на местния вот Коалиция „Народен съюз“ и колегите ни от ПП БДЦ се представихме изключително добре за млади формации.
Но стига за миналата година. Вярвам, че всички сме извадили поуките за себе си и ще използваме наученото за постигане на много по-добри резултати в изброените сектори, защото хората изискват това от нас.
Съвсем накратко ще обърна внимание на приоритетите на групата на „БДЦ-НС” през новия политически сезон в Народното събрание. Законодателните инициативи, които ще предложим смятаме за изключително важни и основополагащи – някои от тях за продължаването на съдебната реформа, други идващи от гласа на гражданското общество:
1. Промяна в Гражданско-процесуалния закон, с която да отпадне разглеждането на т.нар. „допустимост“ пред ВКС, която на практика лишава българските граждани от възможността делата им да се разглеждат на касационна инстанция.
2. Промяна в закона, който регламентира функционирането на Агенцията за приватизационен и следприватизационен контрол. С нея целим държавата да прибере своите вземания и също така да гарантира обезщетяване на българските граждани, които са придобили компенсаторни инструменти.
3. Промяна в Избирателния кодекс, която да даде възможност на всички представени партии в Народното събрание да бъдат надлежно представени и в Централната избирателна комисия. Предвиждаме още – промени в кодекса, които да регламентират кандидатите за президент и вицепрезидент да бъдат обявени 6 месеца преди датата на изборите.
4. Предложение за изменение на Закона за администрацията, с което ще се създаде правна възможност за сключване на срочни трудови договори с лица, които да бъдат назначавани на длъжността „Сътрудник по управление на европейски програми и проекти“. Подобна промяна ще осигури максимално гъвкав подход за осигуряване на необходимия административен капацитет в управляващите органи и бенефициенти. Това ще се гарантира ресурсите, за да осигури ефективното изпълнение на проектите и програмите.
Призовавам всички вас, колеги от останалите парламентарни групи, за чуваемост и подкрепа за нашите предложения. От наша страна можете да очаквате конструктивност и да разчитате на гласовете ни за градивни предложения, които са в интерес на българските граждани и решават най-наболелите проблеми на обществото.
Пожелавам на всички ни сериозна работа, воля и кураж за истински промени и нека работим така, че през 2016 година да повишим значително доверието на народа към институциите и Народното събрание.