ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Ето, че отново дойде времето да посрещнем първите юлски лъчи на слънцето. Рано тази сутрин стари и нови муцуни, избягали от потискащата цивилизация, посрещнаха слънцето на брега на морето. Символът на "Джулай морнинг" е недоволството и желанието за свобода на личността. И в днешни дни имаме достатъчно причини, за да се бунтуваме, но всеки трябва да почувства бунта като свой. Нека всеки да изрази личното си недоволство. Аз също си имам мое, но ще го запазя в тайна, каза пред БГНЕС фронтменът на група Б.Т.Р. Атанас Пенев - Наско.
За единайсети път музикантите от Б.Т.Р. са на Камен бряг, за да посрещнат първите лъчи на юлското слънце, а тази година на сцената заедно с тях отново е легендата Джон Лоутън. За Наско точно това е мястото, където човек трябва да усети магията на Джулая. Според него този заряд няма как да се опише с думи, но чувството е невероятно. "Трябва да си бил на Камен бряг и да съпреживееш чудесната музика и изгрева на слънцето", обясни Наско.
"Джулай Морнинг" или накратко Джулая (по името на известната песен на "Юрая Хийп" от 1971 година "July Morning") е най-традиционният хипи празник в България, възникнал в средата на 80-те години на миналия век. Джулай на английски език означава "юли" и от там "Юлско утро". Въпреки че традицията е свързана с хипи движението в Америка, тя съществува в България и до днес. На всеки 30-ти юни срещу 1-ви юли големи групи хора се събират по цялото Черноморие и на други места в страната, за да посрещнат заедно слънцето, което изгрява над морето. Така те смятат, че се пречистват пред него, без това да има връзка с езически или религиозни ритуали.
Джулая е уникален за България поради естеството на неговото възникване и не се наблюдава в други европейски страни. Твърди се, че е възникнал като протест срещу комунистическата власт, изразен в символиката на едноименната песен на Юрая Хийп. Символичното посрещане на изгрева е било като посрещането на едно ново начало и едно по-добро бъдеще за първоначалните участници. След падането на комунистическия режим в страната движението продължава да съществува, но липсата на първоизточника за протест променя с времето основната идея на първото хипи-движение в България.
Някои твърдят, че идеята вече е загубила своето първоначално значение, както и че по-младите хора не са непременно запознати с условията, при които е възникнал този празник или дори кой е авторът на песента. Въпреки това, въодушевлението от първите сутрешни лъчи, като символ на зараждащия се живот, е все още основна причина хората да го честват. Поради прекаленото посещение след промените от 1989 г. на хора, които са далеч от хипарската идея, група от "старите хипари" решават да започнат да честват "ивнинга" ("вечерта" — от July Evening), като се събират в с. Варвара на 30 юни. Идеята за Джулая е популярна и днес. Сега тя има и друг привкус на бягство от всекидневно потискащата цивилизация, на протест срещу самите нас и пълно освобождаване на личността от оковите на големия град.
С течение на времето "Джулай морнинг" добива все по-широка популярност сред младите хора, като местата, на които се чества, вече се разпростират не само по българското черноморско крайбрежие, но и в повечето големи населени места на страната. Особено популярни са бреговете на реки и всякакви водни басейни, хълмисти местности с възможно най-широка видимост на терена, както и всяко възвишение около големите градове. Формално изгревът може да бъде посрещнат на всяка апартаментска тераса с изглед на изток, като за хората, които нямат възможност да прекарат нощта на открито, това е достатъчно, за да се чувстват съпричастни.