ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Училищата в малките населени места да се превърнат в обединени училища до X клас предвижда приетият на първо четене от Народното събрание законопорект за предучилищното и училищното образование, информира Бинюз.
Това заяви на областна педагогическа конференция за споделяне на добри практики в пловдивското ОУ „Панайот Волов“ председателят на парламентарната комисия по образование и наука Милена Дамянова. На срещата 17 директори от областта коментираха предложения за промени в закона между първо и второ четене и споделиха добри практики при работата си с ученици и родители от ромската общност. Дамянова заяви, че предлаганите промени означават не само запазването на тези единствени в населеното място училища, но и тяхното развитие и възможност децата да продължат обучението там, където живеят. Като един от вносителите на законопроекта, тя обясни, че в тези училища ще се провежда и обучение за първа степен на професионална квалификация.
По време на форума стана ясно, че 280 училища от цялата страна застават зад предложенията на Центъра за междуетнически диалог и толерантност „Амалипе“ основно образование да се завършва в VIII клас, а не в VIIклас.
От години се чува думата само на големите училища, защото имат лоби в парламента, заявиха участващите в дискусията директори, които работят с почти 100% деца от етносите. Те изразиха категорично несъгласие за ранен прием в елитните гимназии с мотива, че това ще удари сериозно основните училища. В предложенията за промени, които „Амалипе“ ще внесе от името на 280 директори от цялата страна, е въвеждането на категория „Училище, единствено в населеното място“, в което да има по-висока добавка на нормативно признатите разходи. Искането е вместо слети паралелките да са маломерни с цел по-добро качество на обучение. Директорите заявиха още, че повечето селски училища нямат база да организират обучение до X клас, а завършването на основно вVIIщяло да увеличи безработицата сред ромите.
„Заложили сме училищата с добри образователни резултати – не само от националното външно оценяване и матурите, но и от независимото външно инспектиране, което въвеждаме със законопроекта – да получават бонуси, които могат да изразходват за каквото преценят. Училищата с лоши образователни резултати също ще получават средства, за да покриват дефицитите, констатирани при външната оценка. Целта е всяко училище да дава качествено обучение“, добави още Дамянова.
Договорката, постигната с директорите на помощните училища, е трансформирането им в центрове за подкрепа на личностното развитие. Тези, които са държавни, ще бъдат преобразувани в държавни центрове, а общинските – в общински. В тях ще продължат да работят тези специални педагози, които и в момента са с децата. Обучението ще е като изнесена паралелка, каквато практика към момента има в дневните центрове, отворени като социална услуга.


