ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
За бюджета нищо няма да кажа, рано е. Както е трудно да се прави прогноза за времето през зимата, още е рано да се говори за бюджет. Ще говорим, когато има нещо конкретно и когато можем да обсъждаме не само намерения, а числа. Това заяви пред журналисти вицепремиерът Томислав Дончев.
Запитан какъв е проблемът с газовата връзка с Гърция, Дончев отвърна, че две са основните причини. „Едната не е пряко свързана със скоростта, това е категоричното нежелание ние да ползваме по-голям дял европейско финансиране за газовата връзка. Това е приоритет за България, но очевидно е първостепенен приоритет на европейските ни и не само европейско партньори. Само с една четвърт от необходимата сума, осигурено финансиране, е относително малко. Повече финансиране категорично би помогнало да се случи по-бързо”, каза Дончев.
На второ място, той постави, това че има технически въпроси, свързани с нормата на възвращаемост, които трябва да се изчистят. „Няма как да не спомена, че и политическите промени в Гърция, също се отразиха на сключването на проекта. В рамките на няколко месеца имаше няколко различни правителства. По отношение на първото правителство на Алексис Ципрас, имаше определени резерви, които са преодолени.
Служебното правителство не се занимаваше с този въпрос. Това са причините за забавянето. Иначе българската страна прави абсолютно всичко необходимо. Мислим за връзка с много по-сериозно обеми от порядъка на 20-25 млрд. куб. метра. Целта ни никога не е била само и единствено гарантиране на газовите доставки. Да, с един обем от между 3-5 млрд. куб. метра гарантираме консумацията на България. Аз искам България да е държава, която ще продължи да трансферира газ, а не само да консумира”, посочи вицепремиерът и добави, че там има невероятни възможности, когато газопроводът ТАНАП бъде изграден, има възможности за ползване на газ от LNG терминали и трябва да сме технически възможности да се ползваме от тях.
Дончев обяви, че стратегията за БДЖ е готова като документ, но имало коментари и спорове по отношение на финансовата и част. „Имаме нужда от нов подвижен състав, ако искаме новите жп трасета, например между София и Бургас скоро ще имаме жп магистрала, не може да ползваме по нея старите влакове. Новият подвижен състав струва стотици милиони”, коментира Дончев. Той запита как може да се отделят пари за нови влакове, при условие, че се поддържат линии, които, Дончев, определи като далеч от всякаква икономическа логика. Имаме нужда от съвсем друг вид подвижен състав, където 10-20 души могат да се движат при по-ниски разходи. От къде да намерим пари да ги купим, когато продължаваме да генерираме свръх разходи при ниска възвращаемост”, отбеляза още Томислав Дончев.