ДРАМАТА ЗА ФОЛКСВАГЕН ПРЕД РАЗВРЪЗКА. България изравни на Турция. Ключова сега е подновената ни оферта, поръчана от Борисов. Източници: За премиера това е национален приоритет!
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Сериозни притеснения са настанали в Турция, след като Борисов и Плевнелиев поеха проекта Фолксваген на ръчно управление.
Близки до турската власт медийни издания разпространиха в събота изявления на кметицата на община Айдън Йозлем Черчиоглу, която призовава президента Ердоган и партиите в парламента за национално обединение около привличането на завода на Фолксваген около Измир.
Притеснени кметове
Според Черчиоглу Турция трябва да продължи да се бори за инвестицията, която все още не е изгубена. Кметицата иска Анкара да направи още отстъпки на немския концерн и че е прекалено рано ако южната ни съседка се предаде под натиска на България. Според нея партията на Ердоган трябва да се бори до официалното обявяване на локация от надзорния съвет.
Черчиоглу отбелязва с притеснение подновените усилия на премиера Бойко Борисов и бившия президент Росен Плевнелиев. По думите на Председателя на инвестиционния офис към президентството, Арда Ермут инвестицията на Фолксваген няма да е само икономическа победа, но и символичен ход. Това потвърждава думите на Росен Плевнелиев, че Ердоган разглежда привличането на завода като политическа и икономическа индулгенция за управлението си и опровергава твърденията на Щефан Вайл, премиера-социалист на Долна Саксония, който държи златна акция в автомобилния концерн.
Според Вайл решението на Фолксваген е изцяло икономическо решение и дори би подкрепило инакомислещите и демократични хора в Турция.
Контра-атаката на Черчиоглу е подкрепена и от други кметове в региона като Фуат Йондеш. Според него този район в Анадола е най-подходящата географска, стратегическа и логистична локация за завода на Фолксваген и затова в никакъв случай Турция не трябва да губи проекта и той да отиде в България. Йондеш е готов да подари на Фолксваген безплатен терен в общината и да мобилизира хиляди работници за завода. Кметът подчертава близостта на локациите в общината и особено Ортаклър до ключовите летища Милъш и Аднан, големите пристанище и транспортни артерии, както и плановете за развитие на ЖП инфраструктура.
Нови обещания от Ердоган и стратегическите грешки в Турция
По информация на ПИК президентът Ердоган е провел срещи с председателя на занаятчийската камара на такситата в Турция, на която е обещал, ако Фолксваген направят завода си в Турция, немският концерн да разработи специален модел за турските таксита. Тази информация обаче не се е приела добре от аутомотив лобито в Турция, което, наскоро обединено в стратегичекси клъстър, се готви да произведе първия турски електромобил и да го продаде на турските такси компании. Чуждестранни анализатори дори посочват това като поредно доказателство за липсата на свободна инициатива на турския бизнес, който се управлява еднолично от Ердоган.
Подобни планове вероятно ще бъдат отхвърлени от Фолксваген, за които стандартизацията на производството е един от основните приоритети в момента. Влагането на пари в проектирането на специален модел за турско такси надали ще бъдат оправдани финансово, а и ще затвърдят създаващите се съмнения в немското общество и медии, че сделката за завода в Турция е напълно политическа.
Както първа ПИК разкри, изборът на региона около Измир ще става все по-непривлекателен, колкото повече наближава датата на крайното решение. Не само че оперативните разходи за завода в България са по-ниски, но и логистиката на 700 000 автомобила от Измир до Германия е кошмарно предизвикателство.
Турските медии и експерти промотират транспорта на произведените автомобили през Средиземно море до Тревисо, за да се избегнат тапите около Истанбул и големите рискове за забавяне при преминаване през българо-турската граница. Ако Фолксваген избере локацията Измир и морска логистика, изчисленията на експерти по поръчка на агенция ПИК показват, че производствената цена на един автомобил в Турция ще бъде около 900 евро по-висока от тази в България. Имайки предвид плановете през първите 5 години този завод да произвежда автомобили Шкода, това означава по-нисък марж на печалбата на автомобил от около 8%.
Наземният транспорт през Истанбул и България пък отваря рискове за закъснения и хаос във веригата на доставките и продажбите на немския концерн. Отново по наши изчисления едно закъснение от 48 часа би нанесло финансови щети на Фолксваген за поне 10 милиона евро.
Всичко зависи от подобрената българска оферта
Предимството на Турция между януари и юни изглежда се стопява. Общественото недоволство в Германия от директна подкрепа за автократичния режим на Ердоган и изоставянето на Балканите като традиционен съюзник на Берлин, нарастващите притеснения около логистиката от Анадола до Германия в надзорния съвет на Фолксваген и личния ангажимент на Борисов и Плевнелиев за проекта отново изравниха шансовете между двете държави-финалистки.
Според източниците на ПИК изходът на окончателното решение в края на октомври или началото на ноември вероятно ще се очертае още в средата на септември и всичко зависи от подобрената българска оферта. В няколко интервюта Росен Плевнелиев съобщи, че подобрените предложения на България са готови като концепция и предстои да бъдат изпратени на немския концерн.
„Бойко Борисов е възложил на Плевнелиев и Караниколов лично да разпишат офертата и да я изпратят на Фолксваген. За премиера това вече е национален приоритет“, коментираха висши кадри на ГЕРБ пред медията ни.