ЕКСКЛУЗИВНО В ПИК! Ето го СИГНАЛА, който вгорчи живота на Сашо Кеша и Людмил Йоцов и им докара обвинения заради доставките на газ (ДОКУМЕНТ)
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Соня Колтуклиева успя да се сдобие със сигнала, изпратено на 8 юни 2022 г. от Делян Добрев и Радомир Чолаков, депутати от ГЕРБ, до председателя на ДАНС Пламен Тончев и до министъра на вътрешните работи Бойко Рашков.
След 9 месечно разследване, вчера бяха обвинени за длъжностни престъпления за над 88 млн. лв. министърът на енергетиката Александър Николов, заместник-министърът на енергетиката Данаил Николов (и двамата от квотата на ИТН в правителството на Кирил Петков), както и изпълнителният директор на "Булгаргаз" Людмил Йоцов.
Предмет на разследването са доставките на газ и свързаните с тях обстоятелства.
Според източници от държавното обвинение в хода на досъдебното производство ще бъдат разпитани Кирил Петков и Асен Василев. Те се намират в САЩ от вчера, очаква се да се върнат в България в неделя.
ДО
Г-Н ПЛАМЕН ТОНЧЕВ
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
ДЪРЖАВНА АГЕНЦИЯ
„НАЦИОНАЛНА СИГУРНОСТ“
КОПИЕ:
ДО
Г-Н БОЙКО РАШКОВ
МИНИСТЪР НА ВЪТРЕШНИТЕ
РАБОТИ
Относно: Установяване на обстоятелства около „диверсификацията" на доставките на природен газ за България (сигнал на основание чл. 205 от НПК)
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ТОНЧЕВ,
С настоящия сигнал сезираме Държавна агенция „Национална сигурност“ (ДАНС) в качеството й на специализиран орган за изпълнение на политиката за защита на националната сигурност, с искане за предприемане на действия по компетентност във връзка с преустановените доставки на природен газ по Договор между „Булгаргаз“ ЕАД (Булгаргаз) и ООО „Газпром експорт“ (Гозпром), проверка на сключените договори за доставка на природен газ между Булгаргаз и алтернативни доставчици, отговор на въпроса дали новите доставки не са на значително по-високи цени от цената по прекратения договор и ако е така какви са причините за това, както и преглед на всички факти и обстоятелства около прекратената сделка и евентуално сключените нови сделки през призмата на това дали и доколко са гарантирани сигурността н непрекъснатостта на доставките на природен газ за страната, финансовата стабилност на Булгаргаз, „Български енергиен холдинг“ ЕАД (БЕХ) и на България.
По-долу ще Ви съобщим известните ни от публични източници факти.
Булгаргаз е най-големият лицензиран доставчик на природен газ за българския пазар. Дружеството осигурява доставките за българските потребители, основно по дългосрочния договор за доставка, сключен с Газпром, който е със срок на действие до 31.12.2022 г.
До края на 2019 г. доставките на природен газ за страната по договора с Газпром се осъществяваха транзитно през Украйна, Молдова и Румъния. Считано от 01.01.2020 г., газът се доставя до българска територия през Турция, в пункт за приемане - предаване ИТ Странджа 2/Малкочлар.
Договорът с Газпром съдържа възможност за гъвкавост на дневна и годишна база, която позволява на Булгаргаз да компенсира силно изразената дневна и сезонна неравномерност на потреблението в страната, дължаща се на големия дял на потреблението на топлофикационните и газоразпределителите дружества в общото потребление. Тази гъвкавост на доставките дава предимство на Булгаргаз пред останалите местни и чужди търговии. За сравнение, твърди се, че договорите за доставка на втечнен природен газ, както и доставките на природен газ по договора, подписан между Булгаргаз и азербайджанска компания, не предвиждат такава гъвкавост.
Доставките на азерски газ се извършват на равномерна дневна база, като това създава риск от заплащане ни такси за причинени дисбаланси към преносните оператори на България и Гърция, както и от заплащане на неустойки за неизпълнение в размер на десетки милиони долари (take or pay клаузи).
Цената по Договора с Газпром се образува, фактурира и заплаща в щатски долари. Задължението на Булгаргаз да заплаща доставките на природен газ по Договора се счита за изпълнено със заверяване на сметката на Доставчика (Газпром).
Доколкото механизмът на прекратяване ни договора и спирането на доставките на газ от „Газпром" не ни е известен, моля да сe провери дали това спиране/прекратяване няма да постави Булгаргаз под риска да заплаща санкции за неприети минимални летни количества (МЛК), а на по-късен етап и за неприети минимални годишни количества (МГК) за 2022 г.
Съгласно Договора, в случай на спор между страните относно неговото изпълнение, нарушаване, прекратяване или невалидност, който не може да бъде разрешен доброволно, всяка една от тях може да отнесе спора за разрешаване в Арбитражен съд, като е приложимо чуждо материално право. Отнасянето на спора (относно МЛК, МГК и други) за разрешаване от Арбитражен съд е нежелателно, с оглед огромните арбитражни такси и адвокатски хонорари, които следва да се заплатят авансово, продължителността на арбитражния спор, както и рисковете от изхода на арбитражната процедура.
За времето на евентуален арбитраж, Булгаргаз изглежда ще загуби възможност да получава количества природен газ от Газпром, като по този начин тази алтернатива ще бъде дългосрочно изгубена.
Същевременно следва да се отбележи, че дори и Булгаргаз да не сключи нов договор с Газпром, не са налице правни и регулаторни пречки в националното и европейско законодателство, руският доставчик или избрана от него българска или чужда компания да доставя руски природен газ на българския пазар, включително на клиенти на Булгаргаз на по-конкурентни цени от останалите подписани от Булгаргаз договори за доставки. Това би лишило Булгаргаз от горепосочените предимства по договора с Газпром, би довело до загуба на пазарна позиция на държавното енергийно дружество, и заплащане на неустойки по клаузи “вземи или плати“ (take or pay).
Наред е посочените по-горе рискове и негативни последици, следва да се вземат предвид и следните допълнителни факти и обстоятелства:
1. Спиране на доставките на природен газ по Договора с Газпром.
На 23.03.2022 г., медиите разпространиха новината, че президентът на Руската федерация Владимир Путин е разпоредил на руското правителство, Централната банка на Руската федерация и публичното акционерно дружество Газпром да предложат до 31 март 2022 г. мерки, с които да се гарантира заплащането на доставките на руски газ в рубли по отношение на „неприятелски построени" страни, които са въвели ограничителни мерки срещу граждани ни Руската федерация и руски юридически лица. Решението е мотивирано със санкциите на западните държави за замразяваме на валутните резерви на Русия.
На 31.03.2022 г.. Президентът на Руската федерация Владимир Путин подписва Указ, с който се регламентират конкретните условия за плащане на доставките на руски газ на страни, сред които и Република България, както и последиците от неизпълнението им.
С указа се въвежда схема за плащане на доставките на руски природен газ по газопроводите на Газпром, приложима считано от 01.04.2022 г., както следва:
> Купувачите следва да открият в Газпромбанк специални валутни сметка (съобразно валутата по договора за доставка) и специални сметки в рубли;
> Купувачите превеждат сумите за доставка на количествата природен газ по специалната валутна сметка във валутата, посочена в договорите за доставка;
> Газпромбанк превалутира получените средства в чужда валута в рубли (като ги търгува на публичното акционерно дружество (Московска Борси-ММВБ-РТС"), е които заверява рубловата сметка на купувачите;
> Газпромбанк нарежда плащане от рубловата сметка на купувача към продавача по неговата рублова сметка в банката;
> Задължението на купувачите за плащане на доставките се счита изпълнено със заверката на сметката на купувача;
> Неплащането по посочената схема има за последица преустановяване на доставките на природен газ.
От публично изнесената информация, включително от членове на Министерски Съвет на Република България, става ясно че на 01.04.2022 г. Газпром е изпратил писмо до Булгаргаз, с което информира българската страна за указа и дава конкретни разяснения за схемата на плащане на газовите доставки по Договора. Газпром е изискал в определен срок Булгаргаз да потвърди писмено съгласието си с новата схема на плащане, като Газпром е декларирал, че ще приеме, че е налице съгласие и без писмено потвърждение, в случай че българското дружество заплаща доставките по предложената от руския доставчик схема.
Няма информация да са водени каквито и да било преговори, или да е разменена кореспонденция между Газпром и Булгаргаз след така полученото писмо. Няма информация и за извършена консултация е Европейската Комисия (ЕК), относно плащането по предложената схема, с оглед наложените oт ЕК санкции на Руската федерация и публикуваните на официалната интернет страница на ЕК указания за заплащане на газа, без нарушаване санкциите.
На 18.04.2022 г., Булгаргаз е изпратя писмо до Газпром, с което отказва да плаща за доставките на руски газ по предложения от руската страна механизъм.
На 26.04.2022 г., Газпром писмено е информирал Булгаргаз, че считано от 27.04.2022 г., преустановява доставките по дългосрочния договор, поради липса на получено плащане на газа отстрана на Булгаргаз, по указания начин.
Доставките на руски газ за България са преустановени, считано от 09:00 часа на 27.04.2022 г.
Моля да проверите дали предложеният от Газпром механизъм на плащане на газовите доставки води до промяна в търговските условия по договора, дали се променят начинът на ценообразуване и фактуриране, защото оставаме с впечатление, че плащането на газа продължава да е във валутата по Договора - щатски долари. Също така няма сведения в така предложения механизъм на заплащане да се включва трета страна, както се твърдеше в публичното пространство от представители на правителството. Изглежда, че единствено се въвежда превалутиране от долари в рубли при получаване на плащането, което не би следвало да носи валутен и ценови риск за Булгаргаз, защото се извършва след постъпване на плащането в долари. Едва ли самата промяната на банкови сметки и прехвърлянето на средства от една банка в същата или в друга банка по принцип може да се приеме за съществено изменение на условията на договора, още по-малко за договорно нарушение или неизпълнение. Множество компании от Европа са приели този начин на разплащане, а липсата на санкции към тях от страна на Европейската комисия ни кара да мислим, че този подход не нарушава санкциите и няма валутен риск за тях.
2. Закупуване на количества природен газ от алтернативни доставчици.
Предвид изложените по-горе факти и обстоятелства по известната кореспонденция между Булгаргаз и Газпром не би могло да се твърди, че спирането на руски газ е било изненадващо за ръководството на Булгаргаз и правителството. Напротив, може да се направи обосновано предположение, че още през февруари 2022 г. е подготвен сценарий за заместване на руските доставки с доставки от посредник, чиято комисионна ще доведе до загуби за Булгаргаз и следователно за българските потребители на природен газ - битови и индустриални.
В публичното пространство бяха изнесени твърдения, че далеч преди 27.04.2022 г. датата на спиране на доставките, изглежда са предприети целенасочени действия за подготовка за извършването на незабавна доставка, след спирането на руския газ от посредник:
> В интервюто си no Sky News от 2S.04.2022 г., отразено в електронната медии „Danybon.com", под заглавие: „Завинаги!", министър Асен Василев отговори на въпроса „Колко дълго може България без руски газ?". Заместник министър-председателят и министър па финансите припомня, че от 27.04.2022 г. руски газ не се подава към страната както и че: "От февруари ние сме готови за този момент. Надявахме се той да не настъпва, но се случи и въпреки това нямаме никакви прекъсвания на подаването към потребите. И не очакваме да има такива“.
> Въпреки публичните твърдения на представители на правителството, че „ние сме резервирали капацитет на Ревитуса", включително от г-н Асен Василев, се оказва, че Булгаргаз не е резервирало никакъв капацитет за разтоварване и регазификация па ВПГ на гръцкия терминал Ревитуса за 2022 г. Моля да се проверят информациите, че всъщност частната компания „Мет Енерджи Трейдинг България ЕАД (MET), чийно едноличен собственик ни капитали е MET Холдинг АГ, чуждестранно юридическо лице, регистрирано в кантон Цуг, Швейцария, е резервирало още в началото на месец март 2022 г. последните възможни капацитети за разтоварване и регазификация, както и дали гръцката преса още на 08.04.2022 г. е публикувала новини, че България, чрез компанията MET, която оперира на българския пазар, е резервирала капацитет за май 2022 г. за 142,500 куб. м. на терминала за втечнен природен газ на Ревитуса;
> При справка от интернет страницата на гръцкия газов оператор DESFA (Годишна програма за разтоварване на LNG товари) става ясно. че MET е резервирало слотове за разтоварване на терминала за втечнен природен газ в Ревитуса в особено големи размери за месеците май, юни, юли, август, септември, октомври и декември 2022 г.
На всеки непредубеден наблюдател става ясно. че след като Булгаргаз е очаквало спиране руските доставки, то Булгаргаз е разполагало с необходимото време (близо два месеца), за да организира и проведе прозрачни процедури по закупуване на необходимите количества газ за последните дни на април и за м. май и следващите през тази година, включително, например, като използва анонимния сегмент на газовите борси в страната. Също така Булгаргаз има лицензия за търговия с природен газ и е ползвател на газопреносната мрежа ма гръцкия оператор DESFA, което му дава възможност самостоятелно да договори доставки на ВПГ директно с производители от Алжир, Катар, Египет и САЩ (без участието на посредници) и самостоятелно да резервира слогове за разтоварване и регазификация на терминала за втечнен природен газ Ревитуса в Гърция.
Вместо това, след спирането на доставките от Газпром и след една формално проведена процедура по избор за алтернативен доставчик, без да бъдат изпращани запитвания до всички лицензирани търговци, както и със срок за обвързващи оферти от страна на поканените търговци по-малко от 24 часа и за количества, необходими за потреблението за цялата страна, Булгаргвз получава предложение за доставка на такива огромни количества природен газ от - както ни се струва, предварителни подготвени компании-посредници МЕТ и DEPA.
Моля да проверите дали оферираните цени за доставка не са значително по-високи от тази по договора Газпром
От Ваши изказвания останахме с впечатление, че част от доставените алтернативни количества са руски газ, който гръцката DEPA купува по договора си е Газпром, след което го препродава на Булгаргаз с надценка. Това, впрочем, се потвърждава и от публикувани данни на българския преносен оператор „Булгартрансгаз" ЕАД за количествата на изход „България” на ИТ Кулата/Сидерокастро. Публикуваните данни показват значително увеличение на доставките към Гърция. Гръцката страна явно се възползва от правото си да увеличи заявката си към Газпром и да получи количества до размера на Максималните дневни договорени количества по договора си за доставка, за да може да ги препродава с надценка на Булгаргаз. Ако това е така, се оказва, че след прекратяването на доставките от Газпром, българската държавна компания едностранно е започнала да работи в интерес на гръцката държавна компания. Едва ли ръководството на Булгаргаз не е могло да предвиди това.
Останалата част от алтернативните доставки за април и май 2022 г. се доставя от компания MET, чийто дългогодишен служител е настоящият изпълнителният директор на Булгаргаз - Людмил Йоцов. Изглежда той е бил на работа в MET до назначаването му в държавното дружество на 03.02.2022 г., без конкурс и процедура и в нарушение на Закона за публичните предприятия. Дали това не е предпоставка за конфликт на интереси и злоупотреба е вътрешна информация? Ако цената, по която компанията MET доставя на Булгаргаз количествата природен газ, съгласно сключения от Людмил Йоцов договор, е в размер на 102 евро/мвч или близо 30% по-висока от цената по договора на Булгаргаз с Газпром, то при това положение разликата в цената би се заплатила от битовите потребители и бизнеса, които закупуват газа от Булгаргаз, освен ако същата не бъде “поета” от Булгаргаз като финансова загуба, за да не бъде увеличена утвърдената от КЕВР цена.
Следва да се отбележи фактът, че на проведените през месец ноември 2021 г. годишни търгове по Програмата за освобождаване на природен газ от Булгаргаз (чл. 176а от ЗЕ), компанията MET е закупила от Булгаргаз над 2 млн. МВч или 200 млн. m3 на месец за 2022 г. на себестойност, с включени разходите на Булгаргаз за осигуряване на природния газ до виртуална търговска точка. Видно от интернет страницата на Булгаргаз1, цената за месец май 2022 г. по Програмата за освобождаване, по която MET закупува тези количества от Булгаргаз е в размер на 161.98 лв/мвч или приблизително 82 евро/мвч.
Тоест, изглежда, че една съществена часг от количествата, които МЕТ продава на Булгаргаз през май 2022 г. на цена над 102 евро/мвч, след това ги закупува обратно от Булгаргаз на цена от 82 евро/мвч или с 20 % но-ниска цена. Ако тези количества и тези цени са верни, то това би означавало, че МЕТ формира печалба в размер на 7 млн. лева за MET само за месец май 2022 г.
3. Нарушаване на нормативните изисквания при образуване на цената на природния газ за месец май 2022г.
В свое интервю от 30.04.2022 г. Г-н Асен Василев заяви, че от май месен цената на природния газ може да намалее.
Макар и с огромно закъснение, в грубо нарушение на Наредба №2 от 2013 г. на КЕВР за регулиране на цените на природния газ и в разрез с публичното обещание на г-н Асен Василев. КЕВР утвърди цена на природния газ за месец май 2022 г. в размер на 162.17 лв/мвч или увеличение е 14 % спрямо цената за април 2022 г.
Предвид горепосочената разлика в цените между закупените от Булгаргаз количества за май 2022 г. от ДЕПА и MET спрямо цената по Договора с Газпром, може да се направи извод на база заявените от клиентите количества, че ако доставките по Договора с Газпром не биха били преустановени, то цената на газа за месец май е трябвало да намалее е 16 % до 122 лв/мвч, вместо същата да бъде увеличена на 162 лв/мвч. Тоест разликата в цената за май 2022 г. в следствие на спрените доставки по Договора с Газпром е в размер на 40 лв/мвч или 30 %.
Разликата от 30 % в цената е изцяло в полза на посредниците, от които Булгаргаз е закупил газа за май 2022 г. Тя се заплаща/покрива от всички български граждани.
Нещо повече, дори утвърдените от КЕВР цени за април (142.59 лв/мвч) и май (162.17 лв/мвч) 2022 г. изглеждат манипулирани. Видно от подадените към КЕВР заявления за утвърждаване на цени на газа за април и май 2022 г., Булгаргаз умишлено е включило количества за добив от ПГХ Чирен, при положение, че от април до септември газохранилището е в режим на нагнетяване/пълнене и от него може да се добива единствено при извънредни ситуации или ремонтни дейности по газопроводите. Също така, отчитайки войната в Украйна и потенциалния риск от спиране на доставките на природен газ от Руската Федерация, добивът на количества от ПГХ Чирен е неоправдан, освен ако по този начин Булгаргаз не цели намаляване на цената на газа само за април, като в микса се включват евтините количества газ, нагнетени през 2021 г. на значително по-ниски цени. Това, обаче, логично води до заместването им с количества закупени от посредници, на цени в пъти по-високи, които отново биха били заплатени през зимния сезон от българския потребител на природен газ, включително битовия потребител и българския бизнес. Ако бъдат включени в регулираната цена за април, но не бълат изтеглени, това означава, че Булгаргаз ще реализира финансова загуба за десетки милиони лева.
На публичното обществено обсъждане на КЕВР, проведено на 28.04. 2022г., Изпълнителният директор на Булгаргаз Людмил Йоцов заяви, че изчисленията на дружеството показват, че цената за месец май 2022 г. следва да е 177 лв/мвч или с 15 лв/мвч по-голяма от утвърдената от КНВР, което означава, че само през месец май 2022 г дружеството ще генерира загуба в размер на десетки милиони лева
4. Финансови загуби за Булгаргаз в резултат на нецелесъобразни действия на ръководството на дружеството.
Тъй като Булгаргаз е сключило договорите за доставки за периода 27-30 април 2022 г. след началото на месец април 2022 г„ разходите на Булгаргаз за тези доставки не са включени в ценообразуването за април 2022 г. и не могат да се прехвърлят към клиентите на дружеството. Тези разходи остават като пряка загуба за Булгаргаз.
Следва да се отбележи, че договорът с MET за доставка през май 2022 г. предвижда точката на доставка и прехвърляне на собствеността на газа да е ВТТ в Гърция. Тоест, излиза, че не посредник, а Булгаргаз носи изцяло риска и отговорността при доставката до България. За да бъдат доставени до България закупените от MET количества, Булгаргаз трябва самостоятелно да осигури капацитет за достъп и пренос през гръцката газопреносна мрежа, както и капацитет за износ от Гърция и внос в България на ИТ Кулата /Сидерокастро. Това носи висок риск от прекъсване на потока за внос на газ към България от страна на гръцкия оператор ДЕСФА, поради технически причини, което би оставило българския пазар без газ, а Булгаргаз би търпяло финансови загуби в размер на милиони лева. При такова прекъсване на вноса на газ от гръцкия оператор ДЕСФА. Булгаргаз би било задължено да продаде останалите на гръцка територия количества газ на гръцкия преносен оператор ДЕСФА на цена в пъти по-ниска от пазарната. Това отново ще генерира за Булгаргаз финансови загуби за десетки милиони лева.
Санкциите на ЕС
В интервю за La Stampa, министърът на опазването на околната среда на Италия Роберто Чинглолани заявява, че заплащането на доставките на руски природен газ в рубли чрез обмяна на валута в руска банка не нарушава действащия санкционен режим на ЕС. Министърът заявява, че за италианските и европейските оператори транзакцията приключва след плащането на фактурата в евро/долари, а как руската банка конвертира постъпилите суми в рубли, не е предмет на санкционния режим. Аналогична е позицията и на правителствата на Германия.,Гърция, Словакия, Франция, Унгария и други европейски държави, които са се съгласили и заплашат руския газ по предложената от Газпром нова схема, като тези страни са провели и консултации с ЕК.
От това следва, че Булгаргаз, респективно неговият принципал – българското правителство, е предпочело вместо едно целесъобразно и съобразено е европейското законодателство решение, което би било изгодно за страната и би гарантирало енергийната й сигурност, да вземе едно политически обусловено решение, което поставя енергийната сигурност под риск.
Заключение
В случая ние не възразяваме срещу това българското правителство по принцип да може да взима политически обусловени решения. Всеки здравомислещ човек, обаче, знае, че ситуацията на „форсмажор" може да бъде съзнателно предизвикана, чрез действия или бездействия, така, че да се обосноват едни много големи финансови загуби е аргумента за „политическа целесъобразност". Няма, според нас, никаква политическа целесъобразност в това българско държавно дружество да работи в интерес на чуждо държавно дружество, както и чрез бездействия да довежда нещата до ситуация, в която да е необходимо да си инсталира само на себе си дружество-посредник. Съгласете се, че е отвратително да установите, как този посредник е резервирал .“предвидливо" капацитетите на Ревитуса, а държавното дружество Булгаргаз „любезно" е пропуснало да направи това само. Това, че изпълнителният директор на Булгаргаз е бивш служител на “предвидливия“ посредник, е момент, който във всяка уважаваща себе си държава би поставило в действие нейните правозащитни органи. Независимо каква правна квалификация би могла да бъде дадена на тези действия и бездействия, за нас е без съмнение, че националната сигурност на страната, разгледана в широкия смисъл, в момента е под изключителен риск.
Моля да изискате информация от Булгаргаз, дали дружеството е изискало Правни становища от български и международни адвокатски компании по казуса и какво са препоръчали тези консултанти.
Предвид гореизложеното, считаме че е налице основание за предприемане на действия за изясняване на изложените факти и обстоятелства, като в зависимост от резултатите от проверката, моля да предприемете действия от Ваша компетентност, включително като сезирате съответните правоохранителни органи.
С уважение: Делян Добрев
С уважение: Радомир Чолаков