BG EN

ЕКСКЛУЗИВНО В ПИК! Министрите в спор за Истанбулската конвенция и третия пол! Ето какво казва премиерът Борисов (СТЕНОГРАМА)

Политика

ЕКСКЛУЗИВНО В ПИК! Министрите в спор за Истанбулската конвенция и третия пол! Ето какво казва премиерът Борисов (СТЕНОГРАМА)

47109
на 05.01.2018
ЕКСКЛУЗИВНО В ПИК! Министрите в спор за Истанбулската конвенция и третия пол! Ето какво казва премиерът Борисов (СТЕНОГРАМА)
Автор:   ПИК

ПИК с нов канал в Телеграм

Последвайте ни в Google News Showcase

Инфарктно е било последното заседание на Министерски съвет. Това става ясно от публикуваната стенограма. Оказва се, че вицепремиерът и министър на отбраната, както и вицепремиерът Валери Симеонов са влезли в спор с министъра на правосъдието Цецка Цачева и на външните работи Екатерина Захариева относно спорната първа точка за приемане на Истанбулската конвенция. По думите на двете дами, няма нищо притеснително, Конституцията нямало да се променя и "трети пол" не присъствал. Точно на обратното мнение са лидерите на патриотите, както и други министри от кабинета на "Борисов 3".

препоръчано

Ето кой как е гласувал и какво е казал по въпроса официално министър-председателят Бойко Борисов: 


БОЙКО БОРИСОВ: За много години на всички, живи и здрави! 
Дневен ред на заседание на Министерския съвет.

Точка 1
Проект на Решение за приемане на Националната програма за превенция и защита от домашно насилие за 2017-2018 г.

БОЙКО БОРИСОВ: Каракачанов.

КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: За много години, господин премиер, уважаеми колеги!
Имам предложение точка 1 и точка 6 от дневния ред, които са взаимно свързани, да отпаднат от днешния дневен ред докато се направи едно по-широко обществено обсъждане от гледна точка на съмненията, които поражда ратификацията на така наречената Истанбулска конвенция.
Разбира се, тя касае правата на жените и равенството между половете, но в самата конвенция има заложени изрази и думи, които създават сериозно основание в обществото за съмнение, че те могат да бъдат използвани впоследствие като опит да се налагат нетрадиционни разбирания по отношение на половете, като трети пол, оттам да се претендира за еднополови бракове и т. н. – неща, които сериозно тревожат нашето общество.
Защо казвам, че са свързани? Защото в самата Национална програма за превенция и защита от домашно насилие, в още в Раздел І „Институционални и организационни мерки“, се казва, че трябва ратифициране на Конвенцията на Съвета на Европа, така наречената Истанбулска конвенция. Оттам нататък има неща, които, според мен, трябва да бъдат терминологично изяснени, за да не будят съмнение в обществото, като примерно в Раздел ІІ: „Ранна превенция на насилието, основано на пола, в т. ч. и домашното насилие чрез джендър обучения на деца в предучилищна възраст“. 
Има още неща: „Национална програма на Министерството на образованието и науката и въвеждане на джендър проблематиката в програмите и предметите за обучение“. В Раздел ІІІ: „Повишаване на квалификацията на учителите в предучилищните групи в детските градини и училищата за въвеждане на джендър тематиката в обучението на деца в ранна възраст“ и т. н. и т. н.
Много добре знам какво означава джендър, но ако помните, навремето имаше една конвенция за националните малцинства, която една немалка група държави отказаха да я приемат и ратифицират. Ние тогава, въпреки обясненията, които дадохме, че това ще доведе, въпреки, че нашата Конституция ясно гарантира индивидуалните човешки права и не говори за колективни малцинствени права, приемането на тази конвенция за малцинствата през 1999 година, въпреки нашите предупреждения тогава беше приета без интерпретираща декларация, беше ратифицирана от парламента и както виждате вече колко години – 17-18 години, на тази основа ни се тропосват всякакви претенции, съдебни дела и т. н. Ако ние приемем тази програма без да изчистим терминологията, аз предлагам просто да се преработят тези терминологични проблеми, тоест – тези термини, които създават проблеми в обществото, тогава да я приемем, а самата конвенция да бъде по-широко обществено обсъдена – Истанбулската конвенция, и ако е необходимо, за да има спокойствие в обществото, ако е толкова важна, макар че 11 държави европейски не са я приели и ратифицирали – страни членки на Европейския съюз, да се приеме с интерпретираща декларация, в която се гарантира, че полът е биологична категория, а не е въпрос на измишльотина или някой може да измисли още 12-13 пола, каквито практики има в някои държави и в Европейския съюз и извън него. Това ми е предложението.

БОЙКО БОРИСОВ: Цачева.

ЦЕЦКА ЦАЧЕВА: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми господа заместник министър-председатели, дами, уважаеми колеги, противопоставям се на това предложение за оттегляне на точка 1 и 6, точка 6 е предложението за приемане на проекта на закон за ратифициране с последващо одобрение от Парламента. Предлагам, обаче, за да отпаднат съмненията, които бяха изказани, първо точка 6 да разгледаме, да се опитам да отговоря на притесненията на колегите и след това се приеме планът.
Несъстоятелни са опасенията, които имат. Самият Европейски съюз подписа конвенцията през юни месец 2017 година. Всичките държави членки са подписали, 17 от тях са я ратифицирали. Не е вярно твърдението, че 11 отказват. По тази логика, след като до днешното заседание не е било внесено за разглеждане, някой би се позовал отвън, че и България отказва да ратифицира, но това не е вярно.
Вчера има поздравително писмо от господин Тимерманс за това, че заместник-министърът е участвала в дискусия. Заявили сме ангажиментите още с подписването през 2016 година към Истанбулската конвенция и трябва да извървим стъпките напред. Категорично няма да се променя Конституцията, категорично няма да се въвеждат различни бракове, освен тези между мъж и жена, така както е предвидено в Конституцията. Освен това, ползваме правото си, предвидено в самата конвенция, да предложим ратификация с редица резерви там, където текстовете не съответстват на нашето законодателство. Няма място за притеснения по този въпрос.

БОЙКО БОРИСОВ: Симеонов.

ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Аз не възразявам да се промени дневният ред, ако колегите го приемат и Вие, господин министър-председател.
Лично аз изцяло поддържам позицията на моя колега и партньор господин Каракачанов, още повече, че ако Вие, госпожо Цачева, твърдите, че няма опасност, за мен има пък, точно обратното – много голяма опасност и не толкова от това дали ще има бракове от третия вид или от втория вид, и аз вече не знам как да ги нарека, малко се обърквам с терминологията, но по-скоро ме притеснява допускането на възможност за въвеждане в образованието на такива панели, текстове, които да разясняват на децата, че те не са той и тя, а са то.
Това съм го видял в други държави, не ми се ще да го виждам в България. Така че мисля, че сериозният риск е прекаленото коментиране, обсъждане и въвеждане в образованието на този въпрос. България все пак е държава с традиции, слава Богу, имаме още традиции в тази област и не мисля, че трябва ние да бъдем причината те да бъдат променяни и да се даде някаква друга посока, най-малкото защото това няма да се приеме от обществеността и от българския народ. 

БОЙКО БОРИСОВ: Захариева.

ЕКАТЕРИНА ЗАХАРИЕВА: Уважаеми господин премиер, уважаеми колеги, аз също подкрепям предложението на госпожа Цачева – нека да дадем възможност да се докладва и да обсъдим проекта на решение, с което се предлага ратифициране на конвенцията.
За съжаление, според мен се създава погрешно впечатление – конвенцията е за защита от домашното насилие и текстовете в нея за обучение от най-ранна детска възраст предвиждат точно създаване на толерантност между мъже и жени, разчупване на стереотипи в част от държавите, че жената може да бъде подлагана на домашно насилие и това да се приема за нормално. Там няма никакъв текст нито за признаване и задължения на държавите, които ще я ратифицират да признаят еднополови бракове, нито текстове, които противоречат на нашата Конституция. Всъщност, точно за това отне почти година от подписването да се предложи за ратификация, за да се направи анализ дали част от текстовете на конвенцията противоречат на нашата Конституцията, защото такова е изискването. Ако противоречат, първо трябваше да изменим Конституцията, след което да я ратифицираме. 
Много често все още, за съжаление, сме свидетели, че в България има такива стереотипи на случаи за домашно насилие, които години наред продължават и понякога водят до фатален край. Всъщност, текстовете на конвенцията въвеждат задължение на държавата да се грижи за жертвите на домашно насилие, като, ако това може би ви притеснява, мен лично не – се дава възможност на това, че и мъжът може да бъде жертва на домашно насилие, тоест – грижа за жертвите. Затова предлагам наистина да обсъдим конвенцията, за да можем с госпожа Цачева да отговорим на аргументите, аргумент по аргумент, защо това е погрешно възприятие за конвенцията. 

БОЙКО БОРИСОВ: Поне аз това, което съм прочел и съм информиран от министър Цачева е, че конвенцията касае равенството между мъжа и жената.
Каракачанов.

КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Господин премиер, Конвенцията няма задължителен характер. Така ни обясняваха и 99-та година за Конвенцията за малцинствата, но тя на практика има. Ако ти я ратифицираш без забележки или без интерпретираща декларация, означава, че всички текстове вътре ти ги приемаш.
В текстовете в Истанбулската конвенция има някои термини, има и положения, които, гарантирам Ви отсега, ще дадат възможност във времето всевъзможни организации, защитаващи тези различни хора, да претендират, да съдят държавата и да я осъждат. Само ще спомена организациите, които са участвали в общественото обсъждане на различни етапи от работата на създадената към Министерството на правосъдието на Междуведомствена работна група за въвеждане в българското законодателство на принципите и изискванията на Истанбулската конвенция: Фондация „Анимус“ (не знам какво означава), Фондация „Джендър алтернативи“, Българският хелзинкски комитет, Сдружение „Център НПО“ в Разград (не знам какво е), Фондация „Български център за джендър изследвания“, другите са безобидни и има една девета Младежка „ЛГБТ организация в действие“. Извинявайте, това най-малкото поражда съмнения, защото тези хора одобряват подобно нещо. И затова има държави, които категорично отказват да я приемат: Словакия, Унгария, нищо, че са подписали в началото, Хърватия, Чешка република, Гърция, Унгария, Ирландия, Литва, Латвия, Естония, Люксембург, Словашката република и Обединеното кралство. Защо се налага точно на 3 януари да го правим това?
Аз съм съгласен с програмата, която е направена от Министерството на вътрешните работи, просто трябва да сменим терминологията и да прецизираме някои от текстовете и тя касае действително темите с насилието. Не съм съгласен, че на нас едва ли не ни трябва някаква нова конвенция, която да гарантира равенство между половете. Равенството между половете е гарантирано с Конституцията на Република България, в която се казва, че не се прави разлика по отношение на правата на гражданите на база на пол, етнически произход, религиозна принадлежност, образование и т. н.
Добре, да предположим, че има проблеми със семейното насилие – да, има в някои общности и това е факт, бият жените, а някъде и жените бият мъжете. Съгласен съм, но ако ние искаме да изчистим проблема с една конвенция, набързо приета, без широко обществено обсъждане, може би ще отворим врата за нови претенции с перспектива и няма да решим проблемите. Това е въпрос на национално законодателство. Ако обаче изработим и бележките, и интерпретираща декларация при ратификацията на Конвенцията, ние ще вържем попа, за да е мирно селото, както се казва. И точно от тази гледна точка моето предложение беше – няма смисъл да го правим по един или друг начин, да бързаме Министерският съвет да гласува еди колко си на трима, четирима против, няма смисъл. Дайте да го обмислим, една-две седмици не е фатално. Единадесет държави са, не сме ние последната. Да се направи широко обществено обсъждане.
Между другото, господин премиер, може би и останалите колеги, и аз сме получили едно писмо от 30 организации, а не от девет.

ЦЕЦКА ЦАЧЕВА: Ако ми позволите, господин премиер, списъкът на държавите, на които се позовава господин Каракачанов, е некоректен. Ратифицирали: Австрия, Белгия, Германия, Дания, Естония…

КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Казах кои не са.

ЦЕЦКА ЦАЧЕВА: …Финландия, Франция, Италия, Кипър, Малта, Нидерландия, Полша, Португалия, Румъния, Словения, Испания и Швеция, като Естония и Румъния, както и ние, я ратифицират и предложението е с резерви.
Изрично в проекта на закон, аз се надявам коментаторите да са прочели самата конвенция и проекта на закон, който предлагаме, за да се види, че текстовете, които са несъвместими с нашето законодателство, ние предлагаме с резерви да бъдат ратифицирани. Тоест, те да не действат по отношение на България. 
Освен това, Европейският съюз подписа като цяло Конвенцията през юни месец 2017 година. Няма да бъде добър знак държава, председателстваща Съвета на Европейския съюз в момента, да отлагаме, тъй като вече е извървян пътят на общественото обсъждане. Финалният заключителен акт беше в Съвета по прилагане на актуализираната стратегия. И пак подчертавам – единодушно през декември месец е подкрепена, като там коректно са дискутирани притесненията член по член.
Имам възможност да дам яснота на възраженията така, както са направени от господин Каракачанов и господин Нено Димов в процедурата по междуведомствено съгласуване.
Приели сме корекция от страна на министъра на финансите, от вицепремиера по правосъдната реформа и министър на външните работи. Огледано е, съобразено е и нищо повече няма да се получи от едно ново обществено обсъждане. На мен не ми е ясно под каква форма и как трябва да бъде направено, и ако отложим какво ще се случи в рамките на няколко седмици? Защото дебатът върви от няколко години. Той предхождаше подписването на самата Конвенция, това го направихме, припомням, по времето на Председателството на България на Комитета на министрите на Съвета на Европа през 2016 година, беше широко аплодирана тази наша крачка.
Категорично не е вярно, че останалите 11 държави я отхвърлят. Просто те са в процедура за ратификация. Няма пречки да я внесем в Народното събрание и там да се проведе широкият й дебат и обсъждане. Там ще си защитим позициите. Но всяко едно възражение много внимателно е преценено от екипа на министерството и имаме готовност да поясним за какво става дума. Но несъстоятелни са твърденията, че, виждате ли, който мине ще му даваме статут на бежанец, само защото ще се позове на трети пол. Няма такова нещо. Категорично не е вярно, категорично не е вярно. Спекулативно се поднася такова тълкуване.

БОЙКО БОРИСОВ: Добре, дайте да гласуваме точката с направените забележки от Валери Симеонов – да се махнат чуждиците, и от Каракачанов, да се изчистят и ясно да се произнесат. Говорим за първа точка.
Кои са „против“?

Против са: Красимир Каракачанов, Емил Караниколов, Нено Димов, Кирил Ананиев, Ивайло Московски, Валери Симеонов.
Приемаме първа точка с направените забележки.

Точка 2
Проект на Постановление за одобряване на вътрешнокомпенсирани промени на утвърдените разходи по области на политики/бюджетни програми по бюджета на Министерството на правосъдието за 2017 г.

ЦЕЦКА ЦАЧЕВА: Оттеглям точка 2, тъй като Законът за публичните финанси, изпълнението, респективно промените в бюджета, казва, че това може да се направи до 31.12.2017 година.
БОЙКО БОРИСОВ: Оттегляме точка 2.

Точка 3
Проект на Решение за безвъзмездно предоставяне за управление на част от имот – публична държавна собственост, на Министерството на правосъдието за нуждите на Областна служба „Изпълнение на наказанията“ – Благоевград

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се.

Точка 4
Проект на Решение за безвъзмездно предоставяне за управление на имот – публична държавна собственост, на Професионална гимназия по облекло и дизайн „Евридика“ – Кърджали

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се.

Точка 5
Проект на Решение за безвъзмездно предоставяне за управление на имот – публична държавна собственост, на Българския институт по метрология

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се. 

Точка 6
Проект на Решение за предложение до Народното събрание за ратифициране на Конвенцията на Съвета на Европа за превенция и борба с насилието над жени и домашното насилие, подписана на 24 април 2016 г.

БОЙКО БОРИСОВ: Който е съгласен, тъй като я дискутирахме, и който е против, моля да вдигне ръка. Които са против да вдигнат ръка.
Красимир Каракачанов, Емил Караниколов, Красимир Вълчев, Нено Димов, Кирил Ананиев, Ивайло Московски, Владислав Горанов и Валери Симеонов – осем.

Да вдигнат ръка тези, които са „за“, гласуват само министрите – 11. 
Приемаме точка 6 с направените забележки от Симеонов и Каракачанов за изчистване на интерпретиращите възможности и най-вече по чуждиците.
Приемаме точка 6.

Точка 7
Проект на Решение за одобряване проект на Меморандум за разбирателство между правителството на Република България и „Биовет“ АД за изпълнение на приоритетен инвестиционен проект „Завод за производство на фармацевтични продукти и фуражни добавки“ – Пещера, и за създаване на Междуведомствена работна група за осигуряване на институционална подкрепа при изпълнение на приоритетния инвестиционен проект „Завод за производство на фармацевтични продукти и фуражни добавки“ – Пещера

БОЙКО БОРИСОВ: Караниколов!
ЕМИЛ КАРАНИКОЛОВ: Това решение дава възможност да се сключи меморандум за разбирателство между правителството и „Биовет“ за реализиране на нова инвестиция за около 300 милиона лева за разширяване на производството, като се очаква и още около100 души да започнат работа. Очакваме да се случи до 2020 г.
БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 7.

Точка 8
Проект на Решение за одобряване на резултатите и утвърждаване на протокола от Седмата сесия на Българо-беларуската междуправителствена комисия за търговско-икономическо и научно-техническо сътрудничество, проведена от 8 до 10 ноември 2017 г. в Минск

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 8.

Точка 9
Доклад за одобряване на резултатите на резултатите от участието на Република България в 3581-ото заседание на Съвета на Европейския съюз по транспорт, телекомуникации и енергетика, формати „Телекомуникации“ и „Транспорт“, проведено на 4 и 5 декември 2017 г. в Брюксел.

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 9.


Точка 10
Проект на Постановление за изменение и допълнение на Наредбата за реда и начина за набирането, разходването, отчитането и контрола на средствата на Фонд „Сигурност на електроенергийната система“, приета с Постановление №346 на Министерския съвет от 2015 г.

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 10.

Точка 11
Доклад за одобряване проект на Споразумение между Министерския съвет на Република България и Българската академия на науките

БОЙКО БОРИСОВ: Вълчев!
КРАСИМИР ВЪЛЧЕВ: Уважаеми господин премиер, уважаеми колеги, предлагам да се приеме решението с цел да се одобри проекта на споразумение между Министерския съвет и Българската академия на науките, чието съдържание беше договорено на срещата. Ръководството на Българската академия на науките поставя редица въпроси, свързани с развитието на науката в България, включително и обсъждане на принципите на финансирането на Българска академия на науките.
В проекта на споразумението е заложено да се работи съвместно за изпълнението на задачите, свързани с обвързване на финансирането с конкретни обществено значими секторни и институционални задачи. Като първа стъпка в този процес е необходимо да се приеме и постановление за предоставяне на допълнителни средства по бюджета на Българската академия на науките, което е следваща точка в дневния ред. Тези допълнителни средства ще се разпределят между звената на Българската академия на науките въз основа на оценка на научната им дейност и резултатите от нея, съгласувано с министъра на образованието и науките.
БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 11.

Точка 12
Проект на Постановление за одобряване на допълнителен трансфер за Българската академия на науките за 2018 г.

БОЙКО БОРИСОВ: Вълчев!
КРАСИМИР ВЪЛЧЕВ: Това е, което вече представих, то е продължение на предишната точка. Проектът предвижда предоставянето на допълнителни 15 милиона по бюджета на Българската академия на науките в съответствие на с договореностите.
БОЙКО БОРИСОВ: Ревалски!
ЮЛИАН РЕВАЛСКИ: Уважаеми господин премиер, уважаеми госпожи и господа министри и заместник-министри, това решение, ако го приемете, идва в един много важен момент за нас, който е свързан със запазването на научния потенциал в Българската академия на науките, така че ще бъде една изключително важна и живителна глътка въздух за финансирането на Българската академия на науките след редица години на бих казал недофинансиране. Това е първото, което исках да кажа.
Второто е, че, разбира се, ние подкрепяме напълно изискванията на Министерството на финансите и на Министерството на образованието и науката, че тези средства ще се разпределят във връзка с постигнатите резултати от научните звена на Българската академия на науките през тази година по критерии, които ще бъдат съгласувани с двете министерства.
Третото нещо, което бих искал да подчертая е, че Колегията в Българската академия на науките приема с изключително задоволство диалога, който се получи между Вас, господин премиер, и Вашия екип и представителите на Общото събрание. Смятат това за най-важното постижение, което е във връзка с този въпрос, който беше обсъждан. Както, разбира се, и това, което се прие вече.
В предишната точка са заложени доста неща, които са свързани като цяло с научната колегия в България, тоест ние дискутирахме въпроси с Вас и с Вашите колеги, които касаят цялостното развитие на науката в България и в частност на Българската академия на науките, където е съсредоточена една голяма част от научния потенциал. С две думи, ако мога да кажа, това ще бъде много добре за нас в един действително критичен момент по отношение на човешкия потенциал в Българската академия на науките.

БОЙКО БОРИСОВ: Моля, благодари на събранието за това, че повярваха на думата, която им дадохме тогава. Мисля, че уважението и зачитането и това да си държиш на думата е важно и за едните, и за другите. Така че, благодари от наше име.
Тези допълнителни 15 милиона не изключват още възможности, които отделно има по проектите, по които разчитаме да работите изключително много, защото една държава с малко население може да покаже в света… А на практика имаме големи заложби в това отношение, защото, виждате, децата ни, които участват на олимпиади по математика, физика, биология винаги се връщат със златни медали. Това, от една страна, показва, че качеството на образованието, когато правилно се развива, дава резултати. Но целта е с всяко едно от министерствата по теми, които са ни важни, да се сключат договори между институтите, това е също допълнително заплащане за институтите на БАН. И иновациите, новостите, това, което всички очакваме, както се казва – и идеите струват пари, за да можем да направим така, че научният потенциал да се превърне в икономически резултати, които да дават повече пари в хазната или за самите хора, които участват в проектите, което означава и по-високи доходи. В тези три направления трябва да се съсредоточите и да действате.
Надявам се да продължите и през новата година да идвате на заседанията на Министерския съвет и да обсъждаме теми, които са предложени и от вас, които смятате за важни, за да можем да ги придвижим.
Вълчев!

КРАСИМИР ВЪЛЧЕВ: В допълнение. Пратил съм писмо до всички министри във връзка с това, което казахте, мисля, че срокът беше 15 януари, да предложат министерствата дейности, задачи, в които Българската академия на науките би била полезна и би могло да й се възложи не само с договори, но и с национални програми, които в момента разработваме. Молбата ми към всички колеги е да идентифицират такива. Имаме съгласие от страна на Общото събрание на Академията, че голяма част от тяхната дейност трябва да бъде в услуга на такива важни институционални и обществени задачи.

БОЙКО БОРИСОВ: Разбира се. И Академията е държавата, и ние сме държавата, и хората са държавата. Това си е нашата държава, в която максимум трябва да уплътним всички възможности, всеки да допринесе, за да има накрая по-високи доходи за хората. Доходите не идват с приказки, те идват с работа, проекти, иновации, пари прим, както би казал някой марксист.
Приема се точка 12.

Точка 13
Проект на Решение за предложение до Народното събрание за ратифициране на Конвенция №131 на Международната организация на труда относно определяне на минималната работна заплата, приета на 22 юни 1970 г. в Женева

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 13.

Сподели:
Бомба x
САМО В ПИК: Топ хороскопът на Алена за 22 ноември - успехът ще е с Телците, Везните стабилизират финансовото си състояние САМО В ПИК: Топ хороскопът на Алена за 22 ноември - успехът ще е с Телците, Везните стабилизират финансовото си състояние
ПИК TV x
Асен Василев свърши за 11 секунди (ВИДЕО) Асен Василев свърши за 11 секунди (ВИДЕО)
ново
Днес: 2
hot
най-четени новини в момента
Сега
-
четат ПИК