ЕКСКЛУЗИВНО! Делян Добрев само пред ПИК за цената на горивата! Вижте има ли картели и може ли да се намалят цените в България
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Политическата си кариера Делян Добрев стартира през 2009 година като депутат от ГЕРБ в 41-вото НС, където е заместник-председател на Комисията по икономическа политика, икономика и туризъм и член на Комисията по бюджет и финанси.
На 18 май 2011 г. става заместник-министър на икономиката, енергетиката и туризма с ресор енергетика. Малко по-късно, когато на министър Трайчо Трайков е поискана оставката след провала на бизнес форума в Катар, Делян Добрев става министърс на мястото на Трайков.
Избран е за депутат в 43-тото Народно събрание. От 28 ноември 2014 г. е председател на парламентарната комисия по енергетика.
Интервю на Гергана Танева
- Г-н Добрев, цената на горивата в момента е 30 долара на барел и се очаква да паднат цените на горивата и у нас за крайния потребител и бизнеса. Какво е вашето мнение по въпроса?
- Цената, спомняме си, че беше около 115 долара, сега е едва 30 долара, дори имаше момент в който достигна и 20 долара. Дали цената в България е адекватна или не, трябва да се произнесе в крайна сметка комисията за защита на конкуренцията. Да кажат дали има някакъв картел на бензиностанциите. Факт е, че това което наблюдаваме, че редица държави от ЕС където горивата при скъп петрол, цените им бяха значително по-скъпи, в момента са по-евтини. Виждаме, че във Варна има бензиностанции, които свалиха цените.
- Да, но единствено там.
- За съжаление, само там се появи конкуренция и цената значително поевтиня в сравнение останалата част от страната.
- Министър Горанов заяви, че ДДС-то и акцизите на горивата не позволяват намаляване цените на крайния потребител. Това истина ли е или може да се направи нещо по въпроса - за да бъдат облекчени потребителите?
- ДДС-то и акциза са общо около 1 лев. Останалата цена като крайна на горивата е компонентата петрол плюс преработка, транспорт, търговска печалба. Така, че вярно е това, че има една фиксирана компонента в крайната цена на горивата, но тя е 1 лв.
- Възможно ли е някога да има намаление за потребители, при положение, че има прогнози за цена на барел петрол до 15 долара?
- В момента ние не сме убедени, че цената на петрола се формира се формира на базата на пазарната цена и че тя е реална. Това е основният въпрос. Ако ние сме сигурни, че пазарът е достатъчно конкурентен и няма картелиране на бензиностанциите, то тогава каквато и да е цената на петрола, тя ще отразява реалното равнище. За това пак повтарям, че се надяваме КЗК да си свърши работата, защото това е единственият компетентен орган в държавата, който може да каже има ли картел, няма ли и дали пазарните цени са реални. Но за съжаление тази тема се дъвче от КЗК вече 5 години. От 2010 година са първите сигнали към комисията за анализ на пазара горивата и все още ние сме видели такъв убедителен доклад за състоянието на пазара.
- Не може ли вие като управляваща партия да изискате по някакъв начин обяснение?
- КЗК е независима комисия и тя не е подчинена на правителството и управляващите. Те трябва да си свършат работата подобаващо, за това се правят тези комисии. Защото и това не е работа на всеки да прави калкулации на салфетка и да казва горивата трябва да струват 1,50 или 1,20 лв. За това си има комисия, която да си анализира пазара, да каже има ли договорки, да разгледа данните и, ако има такива тя има механизмите да приложи жестоки санкции към всички които са участвали в едно такова картелиране.
- Възможно ли е истерията, която тръгна от Варна да залее страната?
- Не е толкова лесно да си построиш бензиностанция, за да си конкурентно способен. До колкото знам въпросните бензиностанции са под наем и, ако има и други подобни, които могат да се наемат, дали от г-н Марешки, дали от някой друг, вероятно ще наблюдаваме същия, нека го наречем феномен. Но като цяло това е в полза на потребителите и не само, а и в полза на икономиката. Защото има изследвания, които доказват, че 10 долара по-ниска цена на петрола на международните борси, води до 0,5 процента икономически растеж в две последователни години. В България с падането на цената на международния петрол да кажем от 110 долара на 30 долара в последната една година, са 80 долара, тази разлика е около 4 процента икономически растеж само от ефекта на горивата, ако разбира се икономиката може да се възползва и то, ако се държат тези ниски цени на петрола. Защото тези цени на петрола не влияят само на цената на крайния потребител, те имат отношение и на цената на стоките и транспортната услуга и още много други неща.