ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Какви ли не тълкувания и шеги се появиха по повод на странстващото из Фейсбук послание за защита на личните данни.
Спам предупреждението гласи, че социалната мрежа ще отвори публичен достъп до всичко, което сте публикували - включително изтритите съобщения и снимки. За да звучи по-заплашително в него се казва, че това ще се случи "утре", нищо, че за първ път е засечено през 2012 г.
В резултат всеки трябва да публикува на стената си изричното заявление, че е не е съгласен, очаквайки това да подейства като официален отказ или може би като заклинание... Всъщност всичко във Фейсбук е публично от момента на публикуването му и никакво копирано заявление не може да промени това!
Нека си дадем сериозен отговор на въпроса какво се случва с "личната ни" информация в мрежата, разгръщайки странциите на задълбоченото научно изследване "Кибепрестъпления" на Марк Гудман - новатор в областта на престъпните приложения на новите технологии в световен мащаб. Книгата отскоро е на българския пазара с логото на издателство "Милениум". Публикуваме със съкращения позицията на автора, която изяснява актуалния казус:
"Ти не си клиент, а продукт"
"Ако попитате един обикновен потребител защо "Гугъл", "Фейсбук", "Туитър", "Ютюб" и "ЛинкедИн" са безпланти, той едва ли може да отговори. Всъщност нещата са доста прости. Тези компании ни дават ценни услуги, а ние ги снабдяваме с информация за себе си. Началото на постепенното събиране на данни се полага с появата на търсачката "Гугъл" и тя ви продава на рекламодателите си.
Хиляди фирми по света правят абсолютно същото, а най-видимият пример за това е "Фейсбук". Той успява да накара хората да споделят едва ли не всичко за себе си - сексуална ориентация, дали са обвързани или не, посещавани училища, родословно дърво, приятели, възраст, пол, рождено място, интереси, религия, политически пристрастия, покупки, снимки и видеоклипове. Рекламодателите научават и най-малките подробности за живота на потребителя и по този начин могат да ви предлагат реклами с извънредна прецизност. Нещо повече, "Фейсбук" разработва нововъведения, които позволяват птроследяването на потребителите в цялата мрежа, включително и последством всемогъщия бутон "Харесвам".
"Общите условия" се използват срещу вас
Съхранението на такива огромни обеми от данни в един толкова уязвим свят ви излага на всевъзможни рискове. "Прочетох Общите условия и ги приемам", е най-голямата лъжа в интернет. Всички сме се натъквали на онези Общи условия, написани с миниатюрен шрифт. Те нарочно са направени така, че да бъдат невъзможни за четене и ние не ги четем. Не ги четем, не ги разбираме и заради това си плащаме. В тях прилежно е описано как всичките ви лични данни могат да бъдат използвани по какъв ли не начин.
Почти всички компании имат сходни драконови условия, които работят срещу вас. Макар че повечето се въздържат да изземват правата върху безсмъртната ви душа, много от тях стигат почти дотам и колкото повече думи използват, толкова по-зле стоят нещата за вас. Общите условия на "Фейсбук" се разрастват от 1004 думи през 2005 г. до 9300 думи през 2014 г., тоест Общите условия на "Фейсбук" са два пъти по-дълги от Конституцията на САЩ. "Фейсбук" е добавил и способността да използва микрофона на телефона ви, за да ви подслушва, и вие сте се съгласили с това, като сте приели обновените Общи условия на компанията. /Дали сте забелязали? - б.а./
Бомба с часовников механизъм
Регистрирате се "безплатно" във "Фейсбук", "Гугъл", "ЛинкедИн", а в замяна - искате или не - позволявате на тези компании да следят всяко ваше действие и да продават събраната информация на колкото се може повече хора на най-високата възможна цена, необременени от правила, достойнство и морални ограничения. А единици се замислят кой друг има достъп до тези данни и как те могат да бъдат използвани срещу нас. Става дума за фундаментално неразбиране на сделката, която сключваме с използването на така наречените безплатни услуги.
Благодарение на развитието на технологиите, на несправедливите Общи условия и на липсата на контрол, информационните брокери са способни да ни следят по-добре и от полицията и да засичат всяка наша мисъл. Престъпниците също се стремят да се сдобият с повече информация за вас и без никакви проблеми си я набавят от базите данни на информационните брокери и големите компании в интернет. Съхраняваните в компютърните системи данни лесно могат да бъдат източени от хакери, а това не вещае нищо добро не само за парите, но и за сигурността ни. Това е бомба с часовников механизъм. Престъпниците и терористите са създали свои инструменти, за да се възползват от тази златна жила, а това ще има ужасяващи последици за всички ни."
В "Киберпрестъления" ще намерите достоверна информация и експертен анализ на всички заплахи, които ни дебнат от бъдещето на технологиите, както и начини, по които да избегнем опасностите, или поне да намалим последиците.
"Организираната престъпност, хакерите, авторитарните режими, правителствените служби и терористите се надпреварват да използват постиженията на науката в своя полза", предупреждава Марк Гудман.