BG EN

ЖИВОТ НА ЖЪЛТИТЕ ПАВЕТА! Спасява ли София политиката на инат, или кметът Терзиев ще се качи на трамвая за вкъщи

ГОРЕЩО
Акценти

ЖИВОТ НА ЖЪЛТИТЕ ПАВЕТА! Спасява ли София политиката на инат, или кметът Терзиев ще се качи на трамвая за вкъщи

66883
на 28.05.2025
ЖИВОТ НА ЖЪЛТИТЕ ПАВЕТА! Спасява ли София политиката на инат, или кметът Терзиев ще се качи на трамвая за вкъщи
Автор:   ПИК

ПИК с нов канал в Телеграм

Последвайте ни в Google News Showcase

Спасява ли София политиката на инат, или кметът Васил Терзиев ще се качи окончателно на трамвая за вкъщи, защото държавата няма да го спасява нонстоп с по 15 милиона заради всяко поредно недоволство на ватманите.

препоръчано

Темата коментира общинският съветник и заместник-председател на транспортната комисия Карлос Контрера.

Ето какво казва той пред "Фокус":

Нито "Продължаваме промяната", нито "Демократичен България", нито "Спаси София" чуха предупрежденията ни още от миналата година. Аз имам чувството, че цялата ситуация някак си беше изкуствено създадена вътре, в Общината, и то от "Спаси София" и от техния зам.-кмет по транспорта, защото, когато той напусна и съответно проблемът с парите за транспорта трябваше да се решава без зам.-кмет на транспорта, това, което установихме, е, че първо, друг вариант не е разработван никога, което един управленец не може да си го позволи.

Ти трябва да разработиш няколко варианта. Второ, видя се, че социалният диалог със синдикатите не върви. Това е по времето, когато зам.-кметът Павлов от "Спаси София“ всъщност като ресорен трябваше да преговаря с тях. За мен ситуацията се изтърва. Транспортните работници се изнервиха. Според мен диалогът не беше на това ниво, на което трябваше да бъде. И аз си мисля, че всички от тази ситуация трябва да излезем с едно на ум всички страни, че когато няма нормален разговор, когато няма добра комуникация, обикновено стигаме до криза.

Оттук нататък, съжалявам, всъщност темата за протестите се фокусира само и единствено върху възнагражденията, защото големия проблем на обществения транспорт в София всъщност са условията на труд. И истината е, че колкото и да се увеличават възнагражденията, ако не подобрим качествено и бързо условията на труд, нови работници и служители няма да дойдат.

Това на първо място означава, що се отнася до автобусния транспорт, бързи доставки на нови превозни средства, защото всъщност водачът работното му място е превозното средство, и когато караш един стар автобус без климатик, зимата студено, лятото жега 50 градуса, очевидно не са ти добри условията на труд. Второ, избягването на тези непрекъснати аварии на превозни средства, когато трябва да се подменя, това изнервя водача.

Следващото нещо е да намалим часовете извънреден труд, защото виждате за какво става въпрос: 40-60-70 часа извънреден труд на месец – това е брутално, което може да стане с привличане на нови хора в системата, което пък трябва да разглеждаме по няколко начина как да направим тази професия по-атрактивна. Първо, от една страна разбира се бонус за младите водачи, т.е. да се избегне тази ножица, защото те нямат клас прослужено време, което да им носи допълнение към възнаграждението, т.е. друг механизъм, с който те да получават възнаграждения, по-близки до тези на останалите колеги, и социални придобивки, което ще рече общински жилища за работещи в обществения градски транспорт на София, което ще рече примерно една точка или както решим при приемане в детска градина.

Това, което Столичен автотранспорт предлагат, е въвеждане на допълнително здравно осигуряване за работниците и служителите. Има какво да се направи, но… В другата част, в електротранспорта, това минава през основни ремонти на трамвайни трасета и кабелно-контактна мрежа, и най-вече, когато говорим и за условието на труд, битовите условия в депата и гаражите, които в някои отношения са по-зле от третия свят. За всичко това трябва обаче пари.

Възможности има, въпрос на желание е. Знаете, че миналата година Общинският съвет взе решение автотранспорта и електротранспорта да получат по 7,5 милиона именно за условия на труд, т.е. да приведат гаражите и халетата в някакво нормално състояние, не зимата вътре да е минус 30 и да духа вятър, а лятото да е 60 градуса. Тези средства обаче все още не са отпуснати от Столична община. Предложили сме за този бюджет и други – финансиране доставката на автобуси, предложили сме двойно увеличение на основния ремонт на релсов път и кабелно-контактна мрежа, т.е. там къде се движат трамваите, тролеите.

Предложили сме също така от бюджета да се отделят средства за модернизация на стари трамвай – нещо, което го има в инвестиционната програма на Общината, гласувана миналата година. Т.е. предложение има. Въпросът е ще се намери ли политическа воля те, първо, да се включат в бюджета и второ, много важен въпрос към Терзиев и неговият екип, ще изпълнява ли администрацията бюджета на Столична община, или няма да изпълнява. Защото аз съм учуден, но в момента сме в една много странна ситуация – все още Общината не е превела парите, които дължи на Центъра за градска мобилност, с което той пък да преведе на транспортните оператори средства, с които да платят за платите.

Аз мисля, че това е една политика на инат. Т.е. в момента независимо, че бяха дадени тези 15 милиона от държавата, все още нищо никъде не е преведено. То няма и как да бъде преведено, защото тези средства на ПМС излязоха в постановление на Министерски съвет на 19 май, но аз говоря за задължения от март още, които общината не е платила. И имам усещането, че се правят някакви много странни ходове и стъпки, които могат да ни докарат отново протести. И може би някой цели това.

Друг е въпросът това ли е отговорното поведение към града, защото говорим за 66 милиона към днешна дата, които Общината дължи на транспортните дружества, и то не се оспорва. И в същото време не са плащани, има задължения от март месец. Аз не мисля, че така може да функционира която и да е публична система по този начин.

За мен политиката на противопоставяне и политиката на инат е абсолютно контрапродуктивна. И няколко пъти се опитвам да обясня, че за да се случат неща в града, положителни неща и да вървим все пак в някаква посока, първото условие е да започнем да си говорим, а не като някакви две враждуващи егитки да си крещим през улицата. През медиите.

И моето убеждение е, че софиянци все пак виждат кой какво твори в общинската политика и как се държи, какво говори и какво прави всъщност, и ясно си дадат оценка. Това, което искам да кажа и в тази ситуация: аз съм учуден как общински съветници, при това от коалицията, която избра кмета на София, които реално управляват администрацията, по време на комисии, на заседания на Общинския съвет се държат като регистратори. Те се държат като хора, които констатират. Ама нас не са ни избрали софиянци да констатираме, да регистрираме, а са ни избрали, когато има проблем, да го обсъждаме и да вземем решение.

Затова предполагам, че в рамките на следващата, макар и по-кратка работна седмица, ще има дискусии и консултации. Така или иначе между отделни политически групи такива вече текат в Общинския съвет. На мен не ми се ще Терзиев да се самоизолира от този разговор, защото ясно е, че тук кметът трябва да бъде водещата фигура. Но все пак аз си мисля, че в Общинския съвет, въпреки противоречията и различни взаимно изключващи се понякога предложения, бюджетът ще бъде приет не за друго, а защото не можем да си позволим на фона на цялата турбуленция в държавата да хвърлим и Столична община в поредната политическо-финансова криза. Тъй като знаете, без бюджет Общината на практика функционира на командно дишане и много трудно може да се разплаща.

Сподели:
Бомба x
САМО В ПИК: Вижте топ хороскопа на Алена за 5 юни - Везните да контролират емоциите си, Козирозите да не се поддават на изкушения САМО В ПИК: Вижте топ хороскопа на Алена за 5 юни - Везните да контролират емоциите си, Козирозите да не се поддават на изкушения
ПИК TV x
Виктор Димчев размаза Радев пред ПИК TV: Той пробва чрез референдума да си прави партия, но ще си остане пенсиониран летец (ВИДЕО) Виктор Димчев размаза Радев пред ПИК TV: Той пробва чрез референдума да си прави партия, но ще си остане пенсиониран летец (ВИДЕО)
ново
Днес: 126
горещо
hot
най-четени новини в момента
Сега
-
четат ПИК