ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Рискът от кибератаки е съвсем реален и това не е шега. Много специалисти алармират, че с нарастването на броя на свързаните с интернет автомобили, последствията от кибератаките може да са много сериозни – от сериозни наранявания до смърт.
И така, интернет връзката е все по-често срещана характеристика на съвременните автомобили и по тази причина се водят много дискусии за потенциалните рискове за сигурността на потребителите.
В крайна сметка, всички свързани устройства са изложени на риск от някакъв вид атака, но собствениците на автомобили са много по-застрашени, защото се притежават от много голям брой хора. Колко хора да речем ще си купят смарт крушка? Вероятно такава джаджа ще бъде от интерес предимно от техно маниаците, но не и за обикновения потребител.
Терминът „свързан автомобил“ се отнася до всяка кола с достъп до интернет. Такива превозни средства като цяло също включват и безжична LAN връзка. Някои автомобили предлагат в колата Wi-Fi за пътниците, но връзката обикновено се използва за получаване на информация и за развлечение – системата е известна в индустрията като „инфотейнмънт“.
Много автомобили също така събират конкретни данни за самия автомобил - GPS координати, скорост и друга основна информация. Тази информация може да се използва при анализ на ситуацията преди възникване на евентуална катастрофа например, но бързо се превръща в един спорен аспект на съвременната автомобилна индустрия тъй като този огромен обем данни може да се използва и със зла умисъл от злонамерени хора.
Едва ли обикновените хакери ще бъдат заинтригувани на всяка цена да атакуват автомобила ви, защото е нужно време и средства да се случи една успешна атака на свързан автомобил. Финансово-мотивираните хакери няма да успеят да възвърнат инвестицията си и по тази причина може да не се решат на подобна атака, но терористите или социалните бунтари със сигурност ще търсят начини на привлекат вниманието към себе си с подобни атаки и това не е по-малко притеснително.
Създават се нови групи и организации за борба с пристъпността – Automotive Consortium for Embedded Security на SWRI, SAE Vehicle Electrical System Security Committee, US Council for Automotive Research's (USCAR) Cyber/Physical Systems Task Force и Automotive Industry Information Sharing and Analysis Capability (ISAC). Въпреки това обаче всичко все още е „много повече думи, отколкото на действие“.
Преди време говорител на Ford съобщи, че се вземат някои предпазни мерки от компанията по отношение на свързаните автомобили, включително и отделяне на мрежата за управление на превозното средство от системата за забавление и използване на криптография.
Така или иначе, защитата на потребителите от евентуални кибер атаки е свързано със сериозни инвестиции от страна на производителите. За съжаление обаче, много от автомобилните производители не са склонни в момента да правят такива допълнителни разходи.
Източник: diigtal.bg