За 5 години ученици сменят по над 48 преподаватели: Има ли криза в НГДЕК
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Недоволство на родители, учители и бивши ученици на Националната гимназия за древни езици и култури. Те твърдят, че е намален броят на часовете по специалните предмети, които се изучават единствено там за цяла България. От Министерството на културата контрират, че са се съобразили с учебните планове.
Бивши учители и учениците на НГДЕК настояват за смяна на ръководството заради ненамален според тях брой на часовете по латински, старогръцки, старобългарски език и антична култура.
“Tе са емблематични наистина за гимназията, тяхното намаляване и дори отпадане, води до оттегляне на гимназията от особения профил, който има - именно на класически лицей”, коментира Яна Колева, бивш учител в НГДЕК.
„Това, което аз съм учила като системност, е почти двойно намалено, става дума за по-малко часове в рамките на седмицата. Вариант е тези езици да се изучават профилирано, тоест факултативно”, казва още тя.
От Министерство на културата в писмена позиция до Би Ти Ви сочат, че са се съобразили с броя на часове в учебния план за задължителна подготовка и че има групи за допълнително обучение по латински, старогръцки и санскрит.
Но това не успокоява авторите на петицията. В нея са се подписали 1000 души. Освен за хорариумите другата тема, на която се обръща внимание, е текучеството на преподаватели.
„Има текучество на хора, които ние родителите оценяваме като качествени. Като пример мога да дам текучеството по български език. Дъщеря ми и нейният випуск са сменили 7 различни преподаватели в последните 3-4 години. Те не са се задържали за повече от 7-8 месеца. Владимир Дюлгеров е сред подписалите петицията. Той завършва гимназията миналата учебна година и за 5 години е сменил над 48 преподаватели”, казва Бисер Богданов, родител.
„Вчера се опитах да ги преброя - 48 учители, а възможно и да са повече. Има огромно текучество на кадри, средно статистически се появяват по 10 нови учители, които да ни преподават годишно”, коментира ученикът Владимир Дюлгеров.
Той обаче има и частен казус, който също е отбелязан в петицията. През месец юли получава призовка за разпит в "Икономическа полиция" по сигнал, подаден от директора на училището. Разпитът е след явяването му на международен конкурс по превод от латински език.
“Всъщност станах пети от 238 участници, което е най-високото постижение някога. Наистина направих добър превод от латински”, казва Владимир.
Заминаването му на конкурса в Италия става с помощта на негов бивш преподавател, защото училището отказва финансово да го подпомогне.
„Първоначално не ми беше дадена ясна причина, а в последствие се подочуваха различни такива, че не съм достатъчно добре подготвен, че нямам достатъчно знания, че не искат финансово да подпомогнат моето заминаване”, посочва Владимир.
„Формално трябваше да коментирам как съм бил изпратен на конкурса, но всъщност въпросите с времето не бяха свързани с каквито и да е финансови въпроси, а по-скоро дали смятам, че преводът ми на вътрешния конкурс, с който трябваше да бъда изпратен на големия Цицеронов конкурс е достатъчно успешен, дали познавам преподавателя Радослав Илиев и тн.”, казва още ученикът.
От СДВР са предали случая на Софийската районна прокуратура. Там е образувана преписка, наблюдаващият прокурор е поискал снемане на сведения от подателя на сигнала и установяват, че не са открити доказателства за извършено престъпление.
От Министерство на културата отговорят: През 2023 г. комисията не е определила участник от НГДЕК, а в Арпино се е представил ученик, който не е определен от училищната комисия, а от името на несъществуващо училище „Огнян Радев“. По случая има проверка от страна на МВР по получен при тях сигнал за злоупотреба.
Защо ученик, който взема пето място на международен конкурс е извикан на разпит, попитахме и директора на училището. Поканихме госпожа Мариела Папазова на интервю, но така и не получихме отговор, кога ще можем да говорим по темата.
От Министерството на културата коментираха, че е предоставена справка за напусналите по собствено желание учители, водени от обективни причини.