Иван Таков: Мярката за нискоемисионна зона в центъра на София е дискриминационна и сегрегира хората на богати и бедни
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Най-вероятно това ще си остане кампания на хартия, колкото да си чешат езиците и да отчитат дейност, а ние ще продължаваме да дишаме мръсен въздух, коментира председателят на БСП - София и на Комисията по транспорт и пътна безопасност в СОС.
Мярката за нискоемисионна зона в центъра на София е дискриминационна и сегрегира хората на богати и бедни, освен че е палиативна и безсмислена. Това каза председателят на БСП - София, на групата на социалистите в СОС и на Комисията по транспорт и пътна безопасност Иван Таков по повод въвеждането й за втори пореден сезон. Според Наредбата от 1 декември 2024 г. до 28 февруари 2025 г. ще бъде забранено на най-замърсяващите автомобили, които при годишния технически преглед са попаднали в нулева, първа или втора екокатегория, да влизат в карето между булевардите "Васил Левски", "Патриарх Евтимий", "Ген. М. Д. Скобелев", "Опълченска" и "Сливница" или т. нар. малък ринг.
"Още от миналия мандат ние обжалваме тази промяна в Наредбата, която беше приета от тогавашното мнозинство на ГЕРБ и ДБ, каза Иван Таков. - Бившият кмет Йорданка Фандъкова сегрегираше хората на център и крайни квартали, а сегашният - на богати и бедни. Ако имате пари за нова кола, ще може да влизате в центъра на София, ако нямате - ще си стоите извън малкия ринг".
Иван Таков е категоричен, че тази мярка нищо няма да реши и ще си остане само на хартия. "Миналата година нямаше глоби, очаквам и през този сезон да е така, коментира той. - По Закона за опазване на чистотата на атмосферния въздух, СО трябва да глобява чрез актове, а не с фишове. И как ще прави това с нарушители, които не са от София? Статистиката от миналия сезон показва, че много по-голямата част от нарушителите са били с автомобили, които не са със софийска регистрация. Как ще им връчват актовете по техните населени места? Актът трябва да бъде връчен лично на нарушителя. Дори това не е изчистено като нормативна уредба. Освен всичко друго, аз съм напълно наясно и с капацитета на администрацията на кмета Терзиев. Най-вероятно тази мярка ще си остане кампания на хартия, колкото да си чешат езиците и да отчитат дейност. А ние ще продължаваме да дишаме мръсен въздух в София".
Председателят на Комисията по транспорт и пътна безопасност в СОС отбеляза, че центърът на София не е сред точките с най-замърсен въздух в града. "В крайните квартали, където много хора се отопляват на твърдо битово гориво, проблемът с чистотата на въздуха е много по-голям, каза той. - Затова тази мярка в центъра е безсмислена. И не само, че няма да реши проблема, а ще създаде и нов. По границите на малкия ринг ще има сериозен натиск, тъй като старите автомобили ще трябва да паркират по малките улички в съседство със забранената зона. Всички сме наясно колко голям е проблемът с паркирането, а и със задръстванията. Колегите знаят, че тази мярка няма да доведе до нищо добро. Но срещу Столична община имаше наказателни процедури заради замърсения въздух, дори беше осъдена да вземе незабавни мерки. Подобни рестрикционни мерки, като тази за нискоемисионна зона, са най-лесни за въвеждане и за замазване на очите на хората. Истинското решение на проблема със замърсения въздух започва от справянето с уличния прах. Той е най-големият замърсител. Автомобилите заемат между трето и пето място в различните класации на замърсителите, които са правени и сме разглеждали".