ИЗВЪНРЕДНО В ПИК TV: Концесионерът на Летище "София" с подробности за подривната акцията на ДеБъ и БСП - ще напуснат ли България френските и немски инвеститори (ВИДЕО/ОБНОВЕНА)
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Консорциумът SOF Connect, който се явява бъдещ концесионер на Летище София, разкрива подробности във връзка с неверните твърдения на БСП и "Демократична България" за сделката по концесията. От компаниите, които са френски и немски съобщават и дали заради необоснованите политически нападки ще се откажат от инвестициите си в България.
Лидерът на ДеБъ Христо Иванов нападна инвеститора - кoмпaниятa кoнцecиoнeр нa лeтищe Coфия SОF Соnnесt, зaд кoятo cтoи Mеridiаm Еаstеrn Еurоpе Invеstmеnts.
В отговор от фирмата заявиха: „Многократно се представят неверни твърдения в опит да се навреди на нашата репутация и на репутацията на партньорите в консорциума, които са международно признати икономически и индустриални оператори в Европа. Това е ясен отрицателен сигнал за всеки уважаван инвеститор, който разглежда България като инвестиционна дестинация.
Имайки предвид тези непрестанни атаки, ние сме принудени да реагираме на това, което за съжаление сме убедени, че е провокация, която не отговаря на фактите или на нашата репутация”.
Оттам дори се заканиха да си търсят правата по съдебен ред заради неверните твърдения на Христо Иванов.
„Меридиам е утвърден и признат инвеститор в публични инфраструктурни активи в световен мащаб. Управляваме инфраструктурни активи на стойност над 70 милиарда евро и сме инвестирали в 90 обществени инфраструктурни проекта в световен мащаб, между които например летище LaGuardia в Ню Йорк. Ние инвестираме в дългосрочен план (с повече от 25-годишен срок) и нашите инвеститори са застрахователни компании, пенсионни фондове и банки за развитие като Европейската банка за възстановяване и развитие и Европейската инвестиционна банка.
Въпреки кризата, предизвикана от COVID-19, SOF Connect потвърди ангажимента си към концесията и ще привлече в България повече от 900 милиона лева дългосрочна инвестиция веднага, като (и не само): подкрепи финансово летището по време на най-тежката криза в неговата история; подобри значително услугите и инфраструктурата на Летище София, за да гарантира, че то ще бъде в най-благоприятна позиция в региона, когато започне възстановяването от кризата: плати 550 милиона лева първоначално концесионно възнаграждение към държавния бюджет на България; SOF Connect сключи договор за концесията на летище София през юли 2020 г. след открита и прозрачна тръжна процедура, която продължи 2 години и бе проведена от българската държава с подкрепата на международни организации и след отхвърлянето на две инстанции от Комисията за защита на конкуренцията и Върховния административен съд на жалби, инициирани от другите участници.
Противно на това, което се твърди публично, не се предвижда опрощаване, а само отлагане на заплащането на годишните концесионни възнаграждения, дължими за първите 10 години от срока на концесията. Това е абсолютно необходимо, за да се запази финансовата устойчивост на летището, да бъде заплатено първоначалното концесионно възнаграждение и да бъде изпълнена мащабната инвестиционна програма, включително изграждане на нов Терминал 3, въпреки драстичния спад на въздушния трафик. Бихме искали да припомним, че трафикът на Летище София е едва една четвърт от това, което беше по време на тръжната процедура и че авиационната индустрия в световен мащаб преживява най-тежката си криза досега. Независимо от това сме готови да приемем предизвикателството да преведем Летище София през кризата с амбицията то да заеме водеща позиция в региона след преодоляване на пандемията”, заявяват от консорциума.
На въпрос на ПИК TV дали атаката срещу консорциума е свързана с предизборната ситуация в България и дали това може да ги обезсърчи и да се откажат от концесията, от компанията заявиха, че за съжаление има такъв момент. "Ние инвестирахме преди няколко години, но тези обвинения се случват едва сега. Целият сектор на авиацията днес се опитва да оцелява и никой не знае колко ще продължи тази ситуация", уточниха инвеститорите. Те обаче са категорични, че концесията предвижда извънредни ситуации и се търси най-добрият баланс, така че и двете страни да са доволни.
"Ние няма да променим плановете за инвестицията си и ще изпълним необходимото според договорите", категорични бяха още от "Мириам".
Марко Росо, който е партньор в “Меридиам”, директор “Глобално бизнес развитие” и член на Надзорния съвет на “Соф Кънект”, където участват още австрийската “Щрабаг” и летище Мюнхен, заяви, че общият размер на инвестициите се увеличава от 608 млн. на 624 млн. евро, без да има промяна в ангажиментите по договора. Остава и клаузата за изграждане на нов терминал 3 до десетата година.
"Готови сме веднага да дадем и 660 млн. лв. на държавата, което е първоначалното плащане", посочи Росо. Той цитира изследване на Световната банка, според което, ако сега се направи нов търг за концесия на летището, държавата ще получи не повече от 320 млн. лв. плащане и нула лева годишно концесионно възнаграждение. Докато в договора със “Соф Кънект” е записано, че консорциумът ще дава на държавата годишно 24,5 млн. евро, или 32% от общите приходи.
В тази сериозна криза трябва да се възстанови икономическият баланс на концесията, за да бъде сигурно, че тя ще е устойчива. Поради това от “Соф Кънект” са поискали концесионните възнаграждения за първите 10 г. да бъдат отложени и да се издължат през последните 10 г. И това е единствената промяна по договора, заяви Росо. Причината да се поиска е, че се очаква авиационният бизнес сеп очаква да се възстанови на нивата от 2019 г. за период от поне 7 г.
Заради кризата летището търпи загуби дори преди да се вземат предвид допълнителните инвестиции и плащания към държавата, посочи Росо. Те остават за сметка на концесионера, а ребалансирането позволявало да се управлява финансовата устойчивост и да има значителни ползи за летището и държавата. “Соф Кънект” ще подобри дейността и инфраструктурата на летището и ще понесе неблагоприятното въздействие на пандемията, каза още Росо.
“Слагаме фокус върху генерирането на положително въздействие върху околната среда, социалните и управленските дейности, имаме 90 проекта в 26 държави за 67 млрд. евро”, изтъкна още Росо.