Ключов свидетел с НОВИ РАЗКРИТИЯ срещу Благомир Коцев: Варна се управлява чрез...
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Кметът на Варна Благомир Коцев е издал нова заповед от ареста, въпреки че е използвал вече над 51 дни отпуск през 2025 г. неправомерно. Представените документи разкриват схема с незаконни отпуски и необясними упълномощавания. Това съобщава Биляна Якова, ключов свидетел срещу варненския кмет Благомир Коцев, който в момента управлява общината от затвора.
Докато ОИК–Варна все още не се е произнесла дали да прекрати правомощията на задържания кмет Благомир Коцев, на 17 ноември 2025 г. е издадена от ареста нова негова Заповед — К-018/17.11.2025 г....В заповедта Коцев нарежда функциите му на кмет „да се изпълняват от зам.-кмет Снежана Апостолова“, разкрива Якова.
Ето какво още пише тя:
Това поражда няколко ключови въпроса:
На какво основание издава заповед, след като всички негови отпуски са изчерпани?
Има ли право кмет от ареста да упражнява правомощия?
Защо нова заповед се появява след публичните изявления на зам.-кмета Павел Попов, че Коцев ще управлява от ареста?
И най-важното: Защо още не е обявено от ОИК, че е в „неоснователно отсъствие“, след като е използвал неправомерно над 51 дни отпуск?
I. Фактология: Колко отпуска е използвал Коцев и какво е незаконно
Според официалните данни, изпратени от общинската администрация до ОИК, Коцев е използвал:
17 дни годишен отпуск, прехвърлен от 2024 г. (незаконосъобразно)
20 дни допълнителен отпуск от 2024 г. (незаконосъобразно)
30 дни годишен отпуск за 2025
20 дни допълнителен отпуск за 2025
6 дни за раждане на дете (незаконни за длъжност кмет)
8 дни неплатен отпуск (кметът няма право на неплатен отпуск)
Общо незаконни дни: 37 (2024 г.) + 6 (бащинство) + 8 (неплатен) = 51 дни незаконно ползван отпуск.
Тоест Коцев е използвал всички разрешени за 2025 г. дни, но и 51 дни, които законът не допуска.
II. Защо отпускът е незаконен – правният анализ
1. Кмет НЯМА право да прехвърля отпуск от предходни години
Това е категорично разяснено в:
Решение № 2 от 20.01.2011 г. на ВКС, III г.о., по гр.д. № 478/2010 г.
„Същността и предназначението на платения годишен отпуск предпоставя отпускът да бъде ползван в рамките на календарната година, за която се отнася (чл. 173, ал. 5 КТ). Същият текст регламентира, че отпускът се ползва с писмено разрешение от работодателя. Съгласно чл. 38, ал. 2 ЗМСМА кметовете на общините се избират пряко от населението, поради което за тях липсва работодател по смисъла на функциите по КТ и в частност да им разрешава ползването на полагащия им се съгласно чл. 38, ал. 7 ЗМСМА вр. чл. 155 КТ платен годишен отпуск. При това положение и съгласно чл. 173, ал. 5 изр. 1 КТ ищецът в качеството си на кмет на общината е следвало да осигури ползването на целия полагащ му се платен годишен отпуск в рамките на всяка от процесните календарни години, през които е заемал тази длъжност. Отлагането на ползването на отпуска във времето, регламентирано от КТ, по изключение е допустимо само в хипотезите на чл. 176, ал. 1 КТ, които не са приложими за конкретния случай.“
2. Кметът няма право на “неплатен отпуск”
Това е потвърдено от практиката на ВАС.
Кметът не е в трудово правоотношение → няма работодател → няма кой да му разреши неплатен отпуск.
3. 6-те дни „бащинство“ също не му се полагат. Това основание съществува само за трудови правоотношения, а не за изборна длъжност.
4. Отпускът за 2025 г. също е надвишен.
III. Имуществена облага: Коцев е получил пари за отпуск, който НЕ му се полага
Той е взел възнаграждение за 37 дни (2024 г.);
възнаграждение за 6 дни бащинство;
възнаграждение за 8 дни неплатен отпуск (абсурдно – неплатен, но платен);
възнаграждение за 2025 г. над пропорционално допустимите.
Това представлява:
чл. 282 НК – длъжностно престъпление;
(превишаване на власт → имотна облага);
чл. 219 НК – безстопанственост;
(ако има щета за общината),
незаконно получени средства от бюджета.
IV. Как така Коцев издава заповед К-018/17.11.2025 г. от ареста?
След два официални брифинга на общината, в които беше обявено, че отпуските му са изчерпани, че след 11 ноември „ще управлява от ареста“, изведнъж от "ареста" се появява, Заповед К-018/17.11.2025 г., с която Коцев упълномощава зам.-кмета Снежана Апостолова да изпълнява функциите му.
Юридически проблем №1:
Кметът не може да определя заместник, когато е обект на процедура по отстраняване.
Юридически проблем №2:
Кметът не може да упражнява правомощия от ареста.
Издаването на заповед от следствения арест е правен абсурд.
V. Защо общината мълчеше за отпуските, а сега, изведнъж се появява нова заповед от ареста?
Фактите сочат към стратегия:
1. Първо, използване на всички законни отпуски;
2. После – незаконно прехвърляне на отпуски от 2024 г.;
3. След това – 6 дни бащинство, които не му се полагат;
4. После – „неплатен“, който всъщност е платен;
5. След медийния скандал – обявяване, че „ще управлява от ареста“;
6. След няколко дни, нова заповед, упълномощаваща заместник;
7. Всичко това, преди ОИК да се произнесе по неговото отстраняване.
Това е класическа схема за заобикаляне на закона.
VI. Отговорностите, които могат да последват
1. Наказателна отговорност
чл. 282 НК (длъжностно престъпление);
чл. 219 НК (безстопанственост), също и
(незаконно получени бюджетни средства);
ОИК разполага с твърда законова основа да прекрати правомощията му на основание, чл. 42, ал. 1, т. 10 ЗМСМА
(неоснователно отсъствие от работа)
Заключение:
Фактите показват ясно:
Благомир Коцев е използвал над 51 дни незаконен отпуск.
Получил е неправомерни публични средства.
Продължава да издава заповеди от ареста, без правно основание.
Новата заповед К-018/17.11.2025 г. е опит да заобиколи ОИК.
Правната логика сочи към длъжностно престъпление и основания за незабавно освобождаване.
Докато институциите мълчат, Варна се управлява чрез поредица от незаконни отпуски, съмнителни документи и заповеди издавани от следствения арест..., обобщава Якова.


