Кметът на Пловдив Здравко Димитров пред ПИК за метежниците: Законът трябва да се спазва от всички! Без подкрепата на правителството нямаше да има средства за чакащи от десетилетия проекти
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Пловдив е един от двата града извън София заедно с Варна, в който има опити за всяване на хаос от метежниците, колкото и малобройни да са те, подклаждани от юмрука на Румен Радев и обединената олигархия. Едновременно с това, градът под тепетата е сочен за пример за отличното взаимодействие и работа между общината, в лицето на кмета Здравко Димитров и полицията, в лицето на директора старши комисар Йордан Рогачев.
За тайната на недопускане на блокади по важни булеварди, за предизвикателството да си кмет на най-стария жив град в Европа, както и за разбирането от държавата, агенция ПИК разговаря с градоначалника на Пловдив - Здравко Димитров:
Интервю на Ивайло Атанасов:
- Г-н Димитров, в Пловдив също има протести. Как местната власт прави така, че градът да не бъде блокиран и нормалният живот да не пострада? Има ли рецепта?
- Работим в много тясно сътрудничество с директора на ОДМВР-Пловдив старши комисар Йордан Рогачев. Държим денонощна връзка с него и до момента не сме допуснали напрежение. Създали сме сериозна координация между органите на реда, общинска полиция и общинска охрана.
Провеждаме срещи и с организаторите на протестите, необходимо е да има диалог. Защото всеки има право да протестира, но трябва да се спазва законът, да има предварителни уведомления в регламентирания срок, за да можем да гарантираме безконфликтното провеждане на шествията.
- Вече почти година сте кмет на Пловдив. Какво беше най-голямото предизвикателство, което ви посрещна в първия работен ден на „Стефан Стамболов“ №1?
- Да си кмет, преди всичко е огромна отговорност. На практика нямах никакво време за адаптация и за навлизане в проблемите.
Транспортният проект на града и неговото рестартиране бе една от първите ми задачи. Веднага след встъпването в длъжност поискахме среща с ръководството на испанската фирма "Индра“ заради неработеща електронната система в градския транспорт. Започнахме реално, а не на хартия, да въвеждаме електронното таксуване в градския транспорт. Табелите на спирките дават по-точна информация.
Още в първите месеци започнахме и мерки за справяне с натоварения трафик – промяна в циклограмите на големите кръстовища, въвеждане на допълнителни секции за десен завой, планиране изграждането на нови паркинги, въвеждане на еднопосочно движение, където е възможно.
Заедно с районните кметове направихме обследване кои детски градини и ясли могат да се разширят с цел поетапно разкриване на нови места. Вече се изграждат две нови градини и разширяваме четири.
Едно от най-важните неща, които успяхме да направим с моя екип, е да спасим проекти за 38 млн. лева по Оперативна програма "Региони в растеж“. Те бяха забавени и имаше опасност да загубим безвъзмездната финансова помощ.
Не давам празни обещания, не искам да лъжа пловдивчани. Държа, каквото сме обещали за 2020 г., да го изпълним въпреки, че не е лесно.
- Държавата – как тя, правителството, лично премиерът г-н Борисов, министрите – помагат в нелеката задача, а именно управлението на най-стария жив град в Европа. Срещате ли разбиране от тях?
- Много е важно Община и правителство да гледат в една посока и да работят в синхрон. Имам много добра комуникация с всички министри и министър-председателя Бойко Борисов. Без тяхната подкрепа нямаше да могат да бъдат осигурени средства за проекти, които чакат своята реализация десетилетия.
Правителството отпусна 37 милиона лева за доизграждането на стадионите "Локомотив“ и "Христо Ботев“. Освен това, по настояване на г-жа Менда Стоянова, Пловдив получи 17 милиона лева за изграждането на детска клиника към УМБАЛ "Св. Георги“. Факт е, че правителството превърна детското здравеопазване в приоритет. След осигуряването на средства за детска болница в София, такива бяха предоставени и за Пловдив, където се лекуват деца от цяла Южна България.
По мое лично настояване продължава правителствената подкрепа за изграждането на Околовръстното шосе на Пловдив и пътя Пловдив – Асеновград с прилежащите локални платна.
Завършването на Околовръстното шосе е от изключителна важност за разтоварването на трафика в града, който в момента е тежък в пиковите часове и води до сериозни задръствания и замърсяване на въздуха. Още като областен управител приех този проблем като моя кауза и в края на миналата година кабинетът обяви околовръстното на Пловдив за обект с национално значение, което ускори процедурите по одобряване на инвестиционните проекти и издаване на разрешения за строеж и поетапно се осигурява финансиране. Пловдив и регионът са център на най-развитата индустриална зона в България, която продължава да привлича инвеститори и се нуждае спешно от окончателно завършване на Югоизточния обход посока „Скобелева майка“.
Съвместно с Министерството на икономика и Министерството на транспорта работим по привличането на инвеститор на летище "Пловдив“ и превръщането му в логистичен хъб, което ще бъде още един важен аргумент при преговорите за привличане заинтересовани компании. Само в индустриалните зони край Пловдив работят над 150 фирми, които осигуряват над 75 000 работни места.
За нас е важно да бъдат възобновени и пътническите полети. Пловдив и регионът са утвърдена дестинация за културен, бизнес, балнео, кулинарен и младежки туризъм.
- Какво трябва да се промени още в Пловдив и ще ви стигне ли един мандат, за да реализирате идеите си изцяло?
- Пловдив е прекрасен град, един от трите най-древни стари градове в света, който обаче се развива и разраства, защото е привлекателен за живеене и работа, за образование и здравеопазване, за бизнес, за култура и развлечение. Това поражда проблемите с трафика, презастрояването, липса на места за паркиране, замърсяване на въздуха, недостиг на места в детските ясли и градини. Към това са насочени проектите и на моя предшественик и тези, които сега подготвяме. Инфраструктурната ни програма е много амбициозна, имаме готовност да изпълним проекти за над 500 млн. лв. За да бъде реализирана обаче е необходимо да има политическа воля и подкрепа от Общинския съвет.
Дори и в годината на Ковид, в града се изпълняват с публични средства – европейски, държавни и общински проекти на обща стойност над 500 милиона лева.
Очакваме да започне един от най-големите проекти, който ще подобри вътрешната свързаност - пробивът под Централна жп гара. Той се реализира от НКЖИ и ще направи връзката между район "Централен“ и "Южен“ директна. Също така в рамките на месец предстои да започне и изграждането на подлеза "Модър – Царевец“, който пък ще свърже район "Западен“ с „Южен“.
В момента се работи по Водния цикъл на града, който е сред мащабните ни обекти и е на обща стойност 120 млн. лв.
Започвахме един много важен проект, финансиран по ОП "Региони в растеж“. Той е на стойност 8 млн. лв. и вĸлючвa социализация на aнтичeн ĸoмплeĸc "Изтoчнa пopтa нa Филипoпoл“ и apxeoлoгичecĸи ĸoмплeĸc "Heбeт тeпe“. Неговата реализация ще помогне за съхраняването и експонирането на една от най-древните части на града, която някои археолози наричат "акт за раждане на Пловдив“.
Работим по създаване на нови зелени зони и облагородяване на вече съществуващи. Съвместно с районните кметове влизаме и ремонтираме кварталните улици и междублокови пространства, защото хората харесват Главната улица, но се прибират в кварталите и искат там да има места за паркиране, детски площадки, тротоари и зеленина, да е чисто и приветливо.
- Какво ще пожелаете на пловдивчани в навечерието на 6 септември, когато е и Празникът на Пловдив? Какво искате да кажете на всички български граждани?
- Нека да пазим идеите на Съединението и да бъдем единни и като нашите предци, да пренебрегнем личните пристрастия, амбиции и политически колебания в името на една национално значима кауза. Преди 135 години те постигат много – без оръжие обединяват Източна Румелия и Княжество България и правят възможно единно икономическо, стопанско, политическо, обществено и културно развитие на страната. Без политическо разделение и боричкания, без лични сметки и без дребен човешки егоизъм – в името на една кауза – България!
Днес, в годината на толкова големи изпитания за целия свят, имаме отново нужда да бъдем единни в името на Отечеството.


