Комисията за защита на потребителите започва масови проверки на обменните бюра в страната
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Комисията за защита на потребителите (КЗП) започва масови проверки на обменните бюра в страната. Повод за това е както течащият туристически сезон по морето, така и създалата се в южната ни съседка Гърция ситуация, която е възможно да доведе до по-активното търсене на тези услуги, съобщиха от КЗП.
Инспекторите ще следят за коректното представяне на информацията за валутния курс и да не бъдат въвеждани потребителите в заблуда при предоставянето на услугата. Това съобщи днес на брифинг председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов.
Той посочи, че в последните месеци е намалял процентът на нарушенията, които институцията констатира при контролната си дейност и изрази надежда това да се превърне в тенденция за следващите периоди.
Другата инициатива, която КЗП стартира, е в продължение на започналите в началото на сезона тематични проверки по направлението безопасност и касае продажбата на велосипеди. Търговците ще бъдат проверявани за това дали предоставят необходимата информация на клиентите относно безопасната употреба на велосипедите и притежават ли необходимите документи, удостоверяващи съответствието на стоките с изискванията за безопасност.
На брифинга ръководството на институцията оповести и първите резултати от проверките по стартиралите в началото на сезона тематични кампании. В последните три месеца са извършени 8151 инспекции, при които са съставени 717 акта за нарушения.
641 от тях са по направлението "Безопасност на стоките и услугите", като съставените актове за нарушения са 60. Издадени са заповеди за забрана и изтегляне от пазара на 21 опасни стоки.
Във връзка с инициативата за проверки на детски стоки за свободното време и по-конкретно ролкови кънки, тротинетки и скейтборди е установено, че по-често е налице задължителната предварителна информация и търговците разполагат с документите, удостоверяващи безопасността на предлаганите продукти. В един от случаите, обаче, е установено предлагане на скейтборд, за който търговецът не е успял да докаже, че е безопасен и поради това е предприел доброволни мерки за унищожаването на наличните количества от модела.
В рамките на кампанията за проверки на увеселителни съоръжения за деца са извършени 55 проверки на безопасността на предлаганите услуги в обществено достъпни открити и покрити увеселителни обекти с поставени атракционни съоръжения.
В 7седем от случаите са установени нередности и са предприети административни мерки. При четири от тях е наложена административната мярка "временно спиране предоставянето на услугата", тъй като търговците не са представили документи, доказващи съответствието с изискванията за безопасност на предлаганата услуга.
Съоръженията ще заработят едва като бъде извършена оценка на безопасността им и ако тя покаже, че не са рискови. В останалите три случая е наложена административната мярка "преустановяване предлагането на услугата" до отстраняване на видимите несъответствия съгласно изискванията на Наредба №V-12-707 от 15.11.2013г. и Наредба № 1 от 12.01.2009 г.
Пускането на тези услуги отново ще стане едва когато бъдат изпълнени предварителните условия, които ще я направят безопасна. В 90% от случаите /при 48 от проверките/ е установено, че се предоставя задължителната предварителна информация по ясен и разбираем начин.
При тях продължават проверките на документите, удостоверяващи безопасността на предлаганата услуга, преди тя да бъде пусната в действие и за извършваните периодични инспекции за безопасност на съоръженията. Извършени са и 1324 инспекции в заведения за хранене и развлечения, места за настаняване, туроператори и турагенти.
Съставени са 124 акта за нарушения като предоставяне на туристически услуги в обект, който не отговаря на изискванията за определената му категория, или изобщо не е категоризиран. Други констатирани нарушения са липса на поставени на видно място табели за категорийната символика на обекта или несъответствие на надписите за вида, наименованието и категорията на туристическите обекти с посочените в удостоверението, което въвежда в заблуждение туристите.
В някои заведения инспекторите са установили лист и карт-менюта с липсващи цени или грамажи или пък цените на предлагания асортимент са били обявени цени в евро. Издадени са 12 заповеди за налагане на принудителната мярка "временно затваряне на туристически обект" и предстои издаването на още 13 за предоставяне на туристическа услуга в некатегоризиран обект или без открита процедура по категоризиране.
В хода на течащите проверки на спиртните напитки, предлагани в заведенията с нощен режим на работа и хотелите с ол-инклузив пакети са взети проби от няколко вида алкохол, като предстои излизането на резултатите от изпитването им в специализирана лаборатория. По повод въпрос на журналист Константин Арабаджиев – член на КЗП, посочи че по сигнали на потребители се извършват проверки и на т.нар. "частни квартири", които в много от случаите се оказва, че са некатегоризирани места за настаняване.
Част от усилията на КЗП за осигуряване на пряк и лесен достъп на потребителите до информация за техните права, възможност за консултация и подаване на жалби и сигнали е разкриването на приемни по Черноморието за активния летен сезон в големите морски градове и курортни комплекси. До момента в тях са постъпили 27 жалби и са дадени 32 консултации. Жалбите касаят дублиране на резервации, липса на меню на български език, обявени две различни цени за една и съща кухненска продукция, лоши условия в места за настаняване и отдаване под наем на мотори и скутери без обявени цени за услугата и неиздаване на касов бон.
По всички жалби са предприети действия и е оказано съдействие на потребителите. Съставени са актове за нарушенията: две различни цени за кухненска продукция; липса на обявени цени за услугата; неиздаване на касов бон. Потърсените консултации са свързани с правата на потребителите при ползване на туристически услуги и пазаруване в търговски обекти. За период от три месеца в КЗП са постъпили над 6000 жалби и сигнали.
От тях 2400 за рекламации на стоки и услуги (вкл. обществени). Други 298 жалби са във връзка с интернет продажбите и касаят липсата на пълна, ясна и точна преддоговорна информация, забавяне на доставката, недоставяне на стоката, възпрепятстване правото на отказ, невъзстановяване на разходите след упражнено право на отказ. Удовлетворени са 1287 жалби, 1700 са препратени по компетентност ,тъй като в тях се съдържат въпроси, чиято правна уредба не попада в приложното поле на нормативните актове, по които институцията има правомощия. Една част от жалбите са неоснователни, а по други работата все още продължава.
Ръководството на КЗП прикани потребителите да бъдат активни във всеки един случай, в който считат, че са нарушени техните права и да подават жалби. Комисията е на разположение както на адресите на всички свои териториални подразделения, така и в постоянните и временните приемни по морето, а също и на денонощния национален телефон 0700 111 22 - за подаване на жалби и за консултации.