След премахването на стикери има бум на кражбите на луксозни коли, основно беемвета, аудита и фолксвагени, съобщиха от столичната полиция пред "24 часа".
Само за последните 70 дни в София са откраднати с 40 коли повече заради свалянето на маркировката по
автомобилите.
На 6 октомври влязоха в сила изискванията да се махнат застрахователните стикери по стъклата на автомобилите, на които се виждаше името на компанията. Глобите за това са по 50 лева за шофьорите, а за застрахователите между 30 и 60 хиляди лева за първо нарушение.
"Добре е да се премахват стикерите, това е така в цял свят. Махането на маркировката обаче пречи при операции по автоморгите, защото по нея се познават части от колите. Маркировката е изписана със стъклен пясък и досега не можеше да се махне, тя бе поставена в края на части на колата", коментира началникът на сектор "Автокражби" в СДВР Ангел Баданков.
Реално от 3 януари 2011 година застрахователите не слагат повече стикери и маркировки върху автомобилите. Последва повече от година гратисен период за шофьорите, в която те трябваше да премахнат стикерите. Глобите за облепени коли влязоха в сила от този октомври.
Така това доведе до увеличение на автокражбите през месеците септември, октомври и ноември тази година. Според статистиката обаче откраднатите коли са със 17 по-малко в сравнение с миналата година, но ако сравним периодите на тези три месеца с миналата година, има значителен ръст, обясни още Баданков.
В автоморгите има специализирани момчета, които в различни гаражи, пригодени за депа на крадени коли, буквално разрязват скъпите лимузини само за три часа.
С помощта на флексове и инструменти те разпарчетосват БМВ Х6 на съставните му части. Отдаването на гаражи под наем е масово явление, а една добра банда, която краде по 4-5 коли на седмица, има поне по 10 гаража под наем на ключови точки в най-добрите райони за кражба като кварталите "Лозенец", "Бояна" и "Драгалевци".
Така след нарязването те отделят хубавите елементи настрана, за да ги подредят по стелажите на автоморгите, а останалата част оставят за продажба като скрап, коментираха още криминалисти.
"Сега, когато отидем на проверка, не можем да докажем, че тези части са от крадената кола, защото вече няма маркировка", коментира още Баданков.
4 луксозни беемвета бяха открити през октомври от столичните криминалисти точно в момент, когато хора от автоморгите ги режели на части. Останки от 15 от моделите БМВ Х6, БМВ 5304, БМВ 318 бяха намерени при операции на полицията в 12 гробища за автомобили.
40 автоморги има на територията на столицата, като всички се снабдяват с части втора употреба основно от крадени коли. За да си купуват части от други държави,
трябва да платят 10 000 евро, а при нас могат да си поръчат на бандите същото количество за 5000 лева, коментират експертите.
За да си узаконят по някакъв начин частите, собствениците на моргите за коли се снабдяват с фалшиви фактури. При проверка се оказва, че например тирове с подобни части никога не са влизали в страната ни.
Най-търсените части продължават да са от БМВ. Въпреки че застрахователите непрекъсното измислят начини да сменят различни неща по софтуера на колите и така да ги предпазят от кражба, бандитите винаги са крачка пред тях. Те веднага са измислили начин да подменят нещо в "машинката", с която блокират системите за сигурност и веднага подобряват своите "инструменти" и така пробиват всички защити на колата.
Тези ключове за коли се продават съвсем свободно в интернет. Реално всеки автоключар може лесно да си ги купи с фактура. Цената им варира от 1000 лв. до 20 000 евро в зависимост от автомобила.
Според запознати има доста такива сайтове. В руски интернет страници дори имало направени видеоклипчета за това как точно се краде кола. Така нашите спецове могат лесно да усъвършенстват уменията си, дори виртуално.
Според анализите на полицията българските автокрадци се нареждат на трето място по майсторлък в занаята в света след поляците и руснаците.
У нас сръчен автокрадец може да задигне БМВ Х6 за 10 минути, а по-старите модели като БМВ Х3 за около 3 минути. Повечето от добрите автокрадци са на възраст между 30-40 години, много добре подготвени технически. Тези бандити стоят по интелигентност много над останалия контингент на МВР като наркодилърите, например. Сериозните групи задигат по 4-5 крадени коли на седмица, предимно лъскави лимузини.
"Забелязва се интересна тендеция. Преди години много от тях се преориентираха към друг бизнес като точене на кредитни карти или наркотици. Сега обаче те се връщат към стария занаят. Наскоро хванахме един, който от 5 г. точеше кредитни карти. Той обаче сподели пред нас: "В автокражбите ми е най-добре, защото дори и да ме хванат в крадена кола, ще лежа максимум 1-2 г., а печалбите са доста добри", коментира още Баданков.
Освен това в този занаят няма смисъл да се ходи за по-добри доходи в чужбина, защо тук има доста повече луксозни коли на улицата, отколкото там. Срещат се дори автомобили, крадени по три пъти и после узаконявани.
Луксозните коли, произведени след 2009 година, заминават основно за Арабския свят и руските републики. Автокрадците продават на хората, които държат каналите и ръководят от доста време този бизнес. Те са осмина - араби, руснаци и българи. Това са хора с друг легален бизнес с автокъщи или транспортни фирми. Обикновено крадената кола престоява около три дни в тайни гаражите и след това с подправени документи и номера се изкарва от страната, като се плаща на границата на свои хора.