BG EN

Кризата в авиационния сектор се задълбочава - туроператорите в шок

Икономика

Кризата в авиационния сектор се задълбочава - туроператорите в шок

14425
на 08.08.2023
Кризата в авиационния сектор се задълбочава - туроператорите в шок
Автор:   ПИК

ПИК с нов канал в Телеграм

Последвайте ни в Google News Showcase

Проблемите, които изпитват авиокомпаниите, пряко рефлектират върху работата на туроператорите. Недостиг на самолети и персонал, както и стачките на персонала са сред причините за затваряне на летища, за отмяна и закъснение на полети. В допълнение природните бедствия като пожари и изригване на вулкани объркват разписанията и са причина понякога пътниците по няколко дни да прекарват на летищата или да търсят алтернативни начини на придвижване.
Месеците на отпуски юли и август, когато всички пътуват, пък са сред причините цените на билетите да са високи и при нужда за смяна на полет, да не се намират билети. В тази ситуация туроператорите, независимо дали използват редовни или нискотарифни линии, трябва да разрешават кризисни ситуации за своите клиенти почти ежедневно.

препоръчано

Кризата в авиационния сектор се задълбочава. В същото време дискусията на европейско ниво за промяна в Директивата за пакетните туристически пътувания продължава около две години без особен резултат. Настоящите правила се преразглеждат, за да се гарантира тяхната устойчивост при мащабни прекъсвания на пътуванията, като тези, които се случиха по време на пандемията Ковид-19. Туроператорите и турагентите в Европа са разочаровани от нежеланието на Европейската комисия да наложи еднакви задължения на участниците по веригата на услугите в туристическия сектор.

Мечтаете да пътувате и да видите Италия - затова намирате компания, избирате и плащате пакет за екскурзия, планирате и пускате отпуск, може дори да се налага да пътувате дълго до София, откъдето има полети. Само че може и да не осъществите мечтата си, както се случи с група туристи неотдавна, които трябваше да пътуват с нискотарифна авиокомпания.

"Казаха, че самолетът е дефектирал и не може да излети. След това 5 часа чакаме дали ще пратят друг самолет. Така и не пратиха и анулираха полета. Провалиха всичко - екскурзията ни, всичко".

"Представителите казаха, че това се случва всяка седмица. Сега търсят вариант - ако може, да тръгнем утре, който желае", оплакаха се потърпевши.

Отмяна на полети често се случват и по редовните линии. Туристи използват редовен полет от София през Мюнхен до Амстердам, за да отпътуват на круиз. Групата остава в Мюнхен, разказва Павлина Илиева от Обединение "Бъдеще за туризъм". Тя посочи, че полетът е бил отменен, а освен това не е имало възможност за прекачване на пътниците на следващ полет:

"Беше съобщено, че няма възможност за такова нещо в рамките на 48 часа и съответно пътниците трябва да предприемат друг начин на придвижване, за да пристигнат до тяхната крайна точка. Ние реагирахме като група - бяхме с влаково пътуване, което никак не беше лесно. Това беше единстеният вариант, в който можеха да се придвижат, тъй като пътуването им беше свързано на другия ден с качване на кораб. Друга тема е, че авиокомпанията вече 4-ти ден не може да ни достави багажа. Клиентът се сърди на мен като туроператор, но аз наистина нищо не мога да направя, освен всеки ден да се обаждам до авиокомпанията и всеки ден да настоявам да им доставят багажа".

Туроператорът е междинното звено в туристическата услуга, като трябва да спази договора със своя клиент. Затова потребителят е защитен:

"Туроператорът при едно пакетно пътуване е отговорен за цялото пътуване, без значение кой от доставчиците не си е изпълнил услугата в това пътуване. Клиентът от тази гледна точка е защитен от туроператора, че ще получи пълната си услуга, било то с прекачване, било то в сменен хотел или каквото и е възможно в ситуацията да се направи, но клиентът през туроператора има изход. Ако това се случи на самостоятелно пътуващ клиент сега, в тези натоварени месеци, по този начин клиентът рискува да остане в ситуацията 2-3 дни да стои на едно място, да остане на летище или ако има възможност да се прекачи, или друг вариант за негова сметка в зависимост каква активност ще прояви самият клиент. Ако е с туроператор, това е задължение за туроператора, без значение, че авиокомпанията отказва полет".

Самолетните билети за туристически пътувания се закупуват няколко месеца предварително, за да може да се оформи пакет и да се формира цена, пояснява Павлина Илиева. Според нея необходимо е да има повече коректност в бизнеса от страна на авиокомпаниите.

Туроператорът с регресивен иск може да си върне заплатените суми от хотели и от фирми за трансфер. Претенциите за неизпълнени междуфирмени ангажименти на туроператорите и авиокомпаниите могат да се предявят по съдебен път. Но все пак, ако не може да бъде изпълнена определена услуга, то не трябва да бъде предлагана, посочва Павлина Илиева. По думите й по този начин туроператорите постоянно губят средства.

"За мен по-притеснителното е, че идва септември, когато ще бъдат празниците и ще стартират уикендните програми. Това ще бъде по-натоварен период. Мен ме притеснява, че ако това продължи да се случва и ако се случи на туроператор, който няма финансовите възможности или в момента не може да реагира - нямам представа какво ще се случи. Някъде може да останат туристите без да бъдат обезпечени".

Законодателството за пакетните пътувания и правата на пътниците се преразглежда на Европейско ниво, припомня Даниела Стоева - член на изпълнителния борд на директорите на европейската организация на туроператорите:

"Директивата за туристическите пътувания е най-защитаващото потребителите законодателство в областта на пътуванията. Тя вменява на туроператорите цялата отговорност за осъществяване на пакетните пътувания. От своя страна гарантира сигурността на платените от туристите суми, в случай на несъстоятелност на туроператора или невзъможност да изпълни задълженията си. В последната година наблюдаваме, че подобна защита все още не е постигната в другите части на туристическото предлагане, като например авиопревозвачите. Пропуските в съществуващото законодателство водят до много негативи".

По думите й макар да не се усеща в България, има много фалити на авиокомпании в Европа и целия свят.

Разговорите вървят мудно, а промените са бавни до степен, до която туроператорите се питат - недосегаеми ли са авиокомпаниите.

"Може би е по-лесно така за ЕК, когато един от участниците на пазара носи цялата отговорност и малко трудно е да пренасочим фокуса върху другите участници".

Стоева не вярва да се вземат решения в рамките на следващите 6-7 месеца.

Българският потребител на пакетни пътувания е защитен, но за да е пълна защитата е нужно създаването на Гаранционния фонд в туризма, напомня още Даниела Стоева.

Сподели:
Бомба x
САМО В ПИК! Алена с хороскоп за неделя - Близнаците да се пазят от неприятели, Лъвовете ще се радват на успешен ден САМО В ПИК! Алена с хороскоп за неделя - Близнаците да се пазят от неприятели, Лъвовете ще се радват на успешен ден
ПИК TV x
Топ климатологът проф. Георги Рачев със седмична прогноза пред ПИК TV: Сиромашкото лято си отива! От неделя идва студ. Мистерия с валежите у нас (ВИДЕО) Топ климатологът проф. Георги Рачев със седмична прогноза пред ПИК TV: Сиромашкото лято си отива! От неделя идва студ. Мистерия с валежите у нас (ВИДЕО)
ново
Днес: 87
hot
най-четени новини в момента
Сега
-
четат ПИК