ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Консумацията на бяло вино и розе расте все повече у нас за сметка на червеното вино. България традиционно се смята да производител и консуматор на червено вино, но в момента на вътрешния пазар продажбите на бяло и червено вино са почти изравнени. Тази тенденция посочи пред "Стандарт" Радослав Радев, председател на Националната лозаро-винарска камара (НЛВК).
По думите му като цяло вътрешният пазар на вино нараства. Розето пък, което преди 10 г. имаше нулев пазарен дял, сега заема 15 на сто от продажбите на вино у нас. "Тази тенденция обаче не е характерна само за нашите ширини, а се наблюдава във всички пазари на вино във света", отбелязва Радев.
Според него другият фактор, който през последните години оказва силно влияние върху пазара на вино у нас, е растящото количество на вносните вина. "Много от родните ресторанти и някои от специализираните магазини предлагат голям подбор от вносни вина", посочва Радев. Българинът като цяло обаче обича да пие родни вина. Най-голямо у нас е търсенето на вината от средния ценови сегмент - от 7 лв. до 10 лв.
Според Радев супермаркетите оказват влияние върху формирането на вкуса на родните потребители, тъй като повечето българи пазаруват от големите търговски вериги. "Другият сегмент, който се развива доста добре е този на специализираните магазини, в които се предлага само вино. Те са за хора, за които консумацията на вино е специално изживяване и не си купуват гроздовата напитка покрай другите храни в супермаркета. Специализираните магазини за вино са за ценители и за хора, които искат да опитват различни вкусове", казва Радев. Той е категоричен, че цената не е определящ фактор за качественото и хубавото вино.
"Понятието "хубаво вино" е доста субективно. За да открием "своето" вино сред останалите, трябва да опитваме различни вина", съветва Радев.
Що се отнася до качеството на родните вина, той посочва, че повечето от производителите ни вече имат собствени лозови насаждения и имат възможност да контролират качеството на суровината от лозето до бутилирането, което е гаранция за пълна проследимост на продукта. "Гроздето сега се гледа точно с оглед на определен тип вина. Преди 30 г. в България гроздопроизводителите бяха отделени от винопроизводителите, които не разполагаха със собствени насаждения и купуваха грозде. Производителите на грозде живееха от продажбата му и за тях бе важно да продадат повече. Производителите обаче искаха по-качествено вино, а ограничението на добивите от лозата са начин за постигането му. А сега този проблем е почти решен, тъй като повечето производители работят със собствена суровина", разказва Радев.
Той е категоричен, че няма място за съмнение относно качеството на българските вина, които се продават в магазините. "България като винопроизводител винаги е била известна на световния пазар на вино с това, че прави вино с добро съотношение между цена и качество. Години наред ние сме си изграждали имидж на производител на масови вина, които са изгодна сделка за консуматора", посочва Радев.
Според него обаче конкуренцията в този сегмент става все по-силна и ожесточена. "Винаги се появява някой на пазара, който да може да произведе по-голямо количество и по-евтино вино. Затова българските производители трябва да намерят собствена ниша чрез популяризиране на местни сортове грозде и българските винарски региони. Да продаваш най-евтино вече не е работеща рецепта. България няма да е конкурентна, ако разчита на подобен тип търговска политика. Целта ни е именно заемането на специфични пазарни ниши", отсича Радев.