ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Голям вой през последните дни се създаде около новите варианти за пътуване в градския транспорт в София и най-вече с премахването на картата за "една линия". Припомняме, че решението беше взето с мнозинство от общинските съветници в Столична община, но сега, по настояване на председателя на общинския съвет Георги Георгиев и по искане на народни представители, е възможно да се стигне до преразглеждане на казуса.
Оказва се обаче, че цялата истерия е изкуствено създадена и се употребява с политически цели. Решението за премахването на въпросната карта е взето още преди половин година. Картата, която няма аналог никъде в Европа, е на цена от 23 лева, определена още в далечната 2008 г. и останала непроменена от тогава.
Не са верни и твърденията, че стотици хиляди ползват конкретно тази услуга. Според официалните данни, в София едва около 3% от всички пътувания са с картата за „една“ линия.
Още 2010 г. в обширен доклад относно тарифите и документите в София, поръчан от Общината на една от големите световни компании "Делойт", основната препоръка е: „ Да се премахнат картите за една линия, за две линии, както и картите за три месеца, тъй като тези карти предлагат значителни и необосновани отстъпки.“
Тогава обаче политическата воля стига само до премахването на картата за две линии. Нещо повече, с промени в наредбата през следващите години картата за „една“ линия всъщност се превръща в превозен документ валиден за две, три, пет, дори петнайсет линии. Стига се до абсурда, ако имате карта за една линия за трамвай, да може да се возите на автобус, тролей или обратното!
Макар всички нови тарифни модели в Европа отдавна да се премахнали този превозен документ, в България все още има градове, които ползват карта за една линия, но цената им е по-висока дори от месечната карта в София за цялата градска мрежа – Велико Търново – 65 лв., Русе - 66 лв., Плевен – 56 лв., Варна – от 45 лв. до 120 лв.
На практика се оказва, че в най-богатия град у нас транспортът е най-евтин, а държавните помощи най-тлъсти.


