Вход
София
Времето в София 15 o C

МЕГА ПРОЕКТ: Чужди инвеститори искат да строят магистрала от Русе до Маказа

МЕГА ПРОЕКТ: Чужди инвеститори искат да строят магистрала от Русе до Маказа

на 13.11.2019
48788
4
МЕГА ПРОЕКТ: Чужди инвеститори искат да строят магистрала от Русе до Маказа
Автор: ПИК
13.11.2019
4
48788

За шест години може да бъде построена нова автомагистрала, която да свърже Дунав с Егейско море. Германски, испански, френски, италиански и гръцки компании са сред потенциалните концесионери за строителство на новия аутобан "Дунав - Егея", който е част от проекта ABC+De за връзка между Егейско море и Балтийско море, както и за река Дунав, съобщи инж. Румен Марков. 

Сред изискванията към евентуалния концесионер е да е изградил поне 50 километра магистрала и след това да ги е експлоатирал, което автоматично изключва български компании. Инж. Марков коментира, че са проведени са разговори с Европейската инвестиционна банка, Европейската банка за възстановяване и развитие и Световната банка, които имат интерес за финансиране на проекта, пише в. "Монитор". Български проект е представен за разглеждане от новата Политика на ЕС за Транс-Европейската транспортна мрежа (TEN-T) до 2023 г.

Преди да се премине към строителство на магистралата се предвиждат няколко стъпки. Създаване на ново дружество, което ще участва в търга за магистралата, решения на правителствата на България и Гърция и подписване на меморандум по проекта до март 2020 г. До септември 2021 г. трябва да се приключи с проектирането и провеждането на процедурите по екологията, по ЗУТ, придобиването на правата върху имотите, през които ще минава магистралата, да бъдат получени всички разрешения за строителство по цялото трасе на магистралата. Едва след това ще започне строителството на обекта, което ще отнеме три години. Началото на експлоатацията на магистралата е планирано за 2025 г. с концесионен срок до 2067 г.

Инж. Румен Марков съобщи, че проектът на нова магистрала е представен на вицепремиерите Томислав Дончев и Марияна Николова, както и в Министерството на регионалното развитие и благоустройство.

Дължината на АМ "Дунав - Егея" е 367,285 км, от които 327,865 км в България и стойност на изграждане около 1 860 520 853 евро, а в Гърция дължината на трасето е 39,420 км, като стойността за изграждането ще бъде близо 356 357 148 евро без ДДС. Магистралата е проектирана по новата ресорна наредба за скорост 140 км в час, като само през Света гора предвидената скорост е 120 км в час.

По думите му по-добре е да се откажем от скоростния път Русе - Велико Търново, защото загубата на похарчените досега около 600 000 лева ще бъде компенсирана от ползите на новата магистрала за икономиката на страна и за хората. Програмата на дружеството до 2025 г. , която предвижда изграждането на магистрали и пътища по направлението Север - Юг на страната: магистрала "Дунав - Егея", магистрала "Черно море", изграждането на три моста над Дунав при Оряхово, Свищов и при Силистра и скоростни пътища, които да свързват новите мостове с магистрала "Хемус", с магистралата от Видин до Ботевград, възлиза на 5,6 млрд. лева без ДДС.

От тази сума 3,6 млрд. лева ще бъдат осигурени от концесионера на магистрала "Дунав - Егея", а останалите 1,9 млрд. лева - от публични средства. По новата магистрала също ще има изградена тол система, като базата за техния размер е съпоставима със сегашните в Сърбия, а таксите ще влязат в сила през 2025 г., когато се очаква да е първата ефективна експлоатационна година на новата магистрала. Освен това се очаква към тази година българите да са с по-голямо благосъстояние и да могат да си плащат. Предвижда се за екологичните автомобили тол таксите да бъдат намалени. Тол тарифата предвижда за километър таксата за леки коли да е 3,5 евроцента, 5 евроцента - за лекотоварните, 12,5 евроцента - за товарни и автобуси, и 20 евроцента за товарни с ремаркета. Цените са с ДДС и са обявени в евро, защото тогава вече би трябвало страната да е в Еврозоната. Финансовият анализ показва, че при очакваните потоци от превозни средства и при тези тол такси проектът би трябвало да е интересен за концесионерите. Очаква се концесията да бъде в максималния, позволен от закона срок, след което магистралата ще бъде предадена на държавата.

Главният проектант на новата магистрала инж. Ванчо Тошев напомни на пресконференцията, че всички български магистрали са строени основно да осигурят връзка между Изтока и Запада, а новата магистрала ще е единствената, която да ще свързва Севера с Юга. Той изтъкна, че е голямо предизвикателство проектирането на трасето на новата магистрала, която на българска територия свързва Русе с Маказа, защото преминава през реките Русенски Лом, Янтра, Тунджа, Марица, Арда, по трасето ще бъдат изградени тунели, виадукти, мостове, както и около 40 пътни връзки с магистралите "Хемус", "Марица" и "Тракия", както и с първокласни и второкласни пътища на страната.

Сподели:
Последни новини
Най-важното
Най-четени
Най-коментирани
Смятате ли, че властта трябва отново да затегне мерките заради увеличените случаи от коронавирус?
Общо гласували: 8861
архив

В тъмна улица се разминават двама. - Господине, да сте виждал наоколо полицай? - пита единият. - Не, не съм - отговаря другият. - Добре тогава, сваляйте палтото и часовника!

няма нови новини
Днес: 6
hot
най-четени новини в момента
сега
1166
четат ПИК
сега
четат тази новина
x
ПЪРВО В ПИК TV: МВР с горещи новини за протестите в София - Ивайло Иванов предупреди за нови провокации тази вечер (ОБНОВЕНА)
x
ВНИМАВАЙТЕ: Порното може да е опасно за здравето
x