ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Мездренската фирма „Инертстрой Калето“ АД е подготвила проект за изграждането на скоростен път Ботевград – Видин. Разработката на дружеството със собственик Тони Йорданов, е публикувана в Европейския портал за инвестиционни проекти. Чрез нея фирмата ще търси европейски инвеститор, а необходимата сума, която е планирана е 450 милиона евро, съобщава "Конкурент".
От дружеството искат пътя на концесия и разчитат със средства по плана „Юнкер“ да го изградят. 45 млн. лв. или 10% от цялата инвестиция са собствено участие, а за останалите 90% се разчита на кредитиране с използване на гаранцията на ЕС. Държавата пък трябва да плати проектирането във всичките му части и отчуждаването на терените, защото пътят е публична държавна собственост.
Според така представения проект, началната дата за стартиране на дейностите по изграждане на пътя е октомври тази година. Срокът, в който трябва да бъде завършена отсечката е 30 месеца.
Идеята на инвеститора е, да се използват само строителни фирми от региона, регистрирани и работещи в Северозападна България.
„За период от 30 месеца, в региона ще остават 15 млн. евро месечно, което на първо време ще спре изтичането на кадри, строителните фирми ще могат да инвестират в нова техника и съпътстващи дейности”, категорични са инвеститорите.
Тъй като проекта може да бъде изграден в този му вид само с много добро сътрудничество между държавата и частният инвеститор, то инвеститорите набелязват 4 направления, които могат да се окажат основни пречки. Това са обявяване на концесията и подписването на договорите, работното проектиране в участъка Враца – Видин, тъй като в участъка Ботевград - Враца проектите са готови, отчуждителни процедури и съгласувателни процедури с държавни институции и най-вече с НКЖИ поради пресичането на скоростния път с жп линията Мездра – Видин.
Новият път ще даде възможност за много бърза връзка със София и Европа, което веднага ще доведе и нови инвеститори. Не трябва да се забравя и факта, че това ще ускори придвижването към ферибота Оряхово – Бекет и АЕЦ „Козлодуй“. Пускането в експлоатация на Дунав мост 2 даде възможност най-прекият път от Близкия изток, Турция и България към Европа да се използва повече. Но в участъка Ботевград-Видин пътят е двупосочен, тесен и не са му правени основни ремонти от почти 20 години.
Вложените средства се очаква да бъдат възстановени от плащане на тол такси.


