BG EN

Министър Караджов с ГОРЕЩИ РАЗКРИТИЯ пред ПИК кой опра пешкира след безумния гаф с блокираните пасажери и как ще реши проблемите на летището в София

ГОРЕЩО
Акценти

Министър Караджов с ГОРЕЩИ РАЗКРИТИЯ пред ПИК кой опра пешкира след безумния гаф с блокираните пасажери и как ще реши проблемите на летището в София

125546
на 23.06.2025
Министър Караджов с ГОРЕЩИ РАЗКРИТИЯ пред ПИК кой опра пешкира след безумния гаф с блокираните пасажери и как ще реши проблемите на летището в София
Автор:   ПИК

ПИК с нов канал в Телеграм

Последвайте ни в Google News Showcase

Първите наказания след безумния гаф с блокирани в "ръкава" на самолета пасажери на полета от Лондон до София, вече са факт. След извънредната среща, свикана по-рано днес от ресорния министър Гроздан Караджов, с директорите на Гражданска въздухоплавателна администрация и на "Софкънект", ръководителите на звената на Гранична полиция и на митниците, както и представители на наземните оператори, работещи на летището, бе отнет лиценза на наземния оператор "Суиспорт България".

препоръчано

Веднага след нея Соня Колтуклиева се свърза с министър Караджов по телефона. Ето какво разказа той за ПИК:

- Министър Караджов, какво констатирахте след срещата си с отговорните за качеството на услугите, чистотата и отношението към пътниците на летище "Васил Левски"? Какви мерки ще предприемете? Сутринта бяхте категоричен, че всеки ще си получи заслуженото, вече няма да предупреждавате, а ще наказвате.

- Точно така. Но първо искам да поднеса своите най-дълбоки извинения на всички български граждани, които са били подложени на грубо отношение, лошо обслужване или липса на елементарни удобства, например климатизация, на летище "Васил Левски" в София или на други летища в страната. Като министър на транспорта поемам своята отговорност и нося вината за това.

Но днес проверката ми на летище "Васил Левски" в София завършва с печалния извод, че услугите на така наречените наземни оператори, т.е. операторите, които ви посрещат точно от чек ин-а и ви изпращат на самолета, както и тези, които ви посрещат от самолета, привеждат ви през паспортен контрол и т.н., са под всякаква критика. И мога веднага да дам последния пример, при който повече от един час пътници, кацащи от Лондон, която е нешенгенска държава, престояват над 50 минути в затворено помещение на летището и това не прави впечатление на никого. Т.е. няма никаква система, която да се задейства, за да помогне на тези пътници.

Стига се дотам, че трима от тях звънят и са регистрирани на телефон 112. Т.е. те са в такава криза и безизходица, че няма кой да им помогне, никой не откликва на техните призиви и се стига дотам да звънят на телефон 112. Наясно сме кой е виновен, за да се стигне до този резултат.

- Какви конкретни мерки ще бъдат предприети?

- На първо място, временно отнемане на лиценза на "Суиспорт България", един от трите наземни оператора на летището. Това решение ще бъде административно оформено в понеделник, но ще влезе в сила след месец-два, за да не се наруши нормалното обслужване на пътниците. Очаквам това да доведе до затягане на дисциплината и подобряване на качеството при останалите оператори.

- Ще има ли постоянен контрол?

- Да. Всяка седмица ще се правят проверки на летището в София. Те ще продължат, докато не бъдат отстранени всички пропуски. Освен това, в понеделник ще бъде подписано споразумение между операторите и "СофКънект" за минимални стандарти в обслужването. Този документ се обсъжда от две години, но досега не е подписан.

- Има и сериозни оплаквания от пътници от нешенгенски държави...

- Така е. Всеки който е пътувал от Великобритания, аз мисля, че и вие пътувате често от тази дестинация, знаете, че след като слезете на ръкав, от този ръкав ви вкарват в един тесен коридор, който най-често е много топъл и вътре е много задушно, по този коридор изминавате почти цялата дължина на терминала, стигате до едни стълби, слизате по тези стълби долу, излизате извън терминала, качват ви на автобус и ви закарват при паспортния контрол. Т.е. пристигате на ръкав, но ви сваляме на пътя, качваме ви на автобуса и отивате на паспортния контрол.

Мизерна история. Абсолютно мизерна история, която обаче дава силен негативен отпечатък на България. Т.е. тук никой не се интересува кой какво е правил и какво не е направил, недомислена работа е. В интерес на истината трябва да добавя, че архитектурно летището към момента няма как да осигури тези два независими трафика от пътници да не се смесват.

- Какво ще е трайното решение?

- Всички самолети, идващи от така наречените нешенгенски дестинации, още при кацането си, като застанат в ръкава, до тях ще застава стълба, която ще ги свали в автобуса директно и ще влязат на паспортен контрол. Това е два пъти по-щадящо, отколкото сегашния вариант. Не е идеално, минава се отново през стълбичка и автобус, но като времено решение е доста по-добро от тези заключени врати, лабиринти и автобуси, които са към момента.

Ще бъде направен архитектурен проект, за да се разположат кабинките за паспортен контрол още на второ ниво на терминала. Това ще позволи директна обработка на пътници от страни като Великобритания, Сърбия и Ларнака - вече разрешено от гледна точка на сигурността в Шенген.

- "Суиспорт България" временно губи лиценз. Ще има ли нов оператор?

- "Суиспорт" не е концесионер. Оператор е "СофКънект". Наземните оператори дори нямат юридически договор с него - оперират директно върху държавна собственост. Представяте ли си, няма никаква юридическа връзка между тях. Т.е. наземните оператори си оперират върху държавната собственост, трябва държавата да ги контролира, но както виждате, това не се случва.

Това ще се промени. Ще се въведат задължителни договори за оперативно съвместяване с ясни критерии за качество и контрол.

Истински ефективен контрол ще дойде, когато задължим качественият контрол да се прави от летището. Защото когато дойде един пътник, той не иска да знае какви и колко оператори има. Той иска да знае, че ще получи качествена услуга. Операторите са тези, които ви посрещат и изпращат. И на отиване, и на връщане. Следователно, ние трябва да завишим контрола в тази точка.

Там трябва да се създаде връзка на оперативно ниво, т.е. договор за оперативно съвместяване между тези оператори, където се знае точно кой разпореждаи какво се случва. И точно какво качество се следи и се търси. За мен от части тези функции са на летищния оператор, а други ще си останат и ще бъдат на държавата, но ще са ясно разписани. Това е нещото, което ще се промени в следващите седмици.

- Ще има ли наказания и за ръководството на летището или министерството?

- Да. Още миналия понеделник възложих на главния секретар на изпълнителната агенция да изготви доклад защо не са въведени минималните стандарти за качество. До момента не съм получил такъв. В понеделник той ще бъде уволнен. Същата задача има и директорът на ГВА - и при неизпълнение, ще има дисциплинарни последствия. Понеже попитахте за министеството - ще бъда най-строг към тези лица.

- Рядко се случва министър да поеме отговорност и да се извини. Това прави впечатление.

- Благодаря. Гражданите заслужават честност и действия. Надявам се скоро да усетят реална промяна.

 

Сподели:
Бомба x
САМО В ПИК! Топ хороскопът на Алена за втория ден на юли: Ракът да не се разпилява, Лъвът да не пътува, Везните да внимават с документите, които подписват САМО В ПИК! Топ хороскопът на Алена за втория ден на юли: Ракът да не се разпилява, Лъвът да не пътува, Везните да внимават с документите, които подписват
ПИК TV x
ГОРЕЩО В ПИК TV! Журналистът Николай Караколев проговори за агресията на Найо Тицин и обидите от Кирил Петков: Тези хора се държат като клоуни от цирка... (ВИДЕО) ГОРЕЩО В ПИК TV! Журналистът Николай Караколев проговори за агресията на Найо Тицин и обидите от Кирил Петков: Тези хора се държат като клоуни от цирка... (ВИДЕО)
ново
Днес: 30
горещо
hot
най-четени новини в момента